Předvolební kampaň byla přes čáru, rozdělila generace i rodiny. V pořadu Nový den na CNN Prima NEWS to uvedl politolog Lukáš Valeš. Politikům a jejich marketingovým poradcům vzkázal, aby přestali využívat primitivních emocí, jako je strach. Rány a šrámy, které si česká společnost z kampaně odnesla, jsou prý hluboké.
„Kampaň ukázala, že jsme se dostali přes čáru,“ konstatoval ve vysílání CNN Prima NEWS politolog Lukáš Valeš. Podle něj se to týkalo nejen vrcholových politiků, ale i obyčejných lidí. „Na sociálních sítích, ale i v každodenních rozhovorech. Kampaň rozdělila generace, rodiny, mladší lidé vyhrožovali seniorům, že neuvidí vnučku, když budou volit Andreje Babiše nebo někoho jiného. Tohle je něco, s čím jsou možná spokojeni někteří političtí marketéři, ale rozhodně s tím nemůžeme být spokojeni my, většinová společnost,“ zdůraznil Valeš.
Podle něj bychom si měli z průběhu voleb odnést jedno důležité ponaučení, a to, že bychom takovou předvolební kampaň už neměli chtít nikdy zažít. „Zejména politici by měli udělat všechno proto, aby nezneužívali primitivní emoce, především strachu k tomu, aby zastrašovali už tak vyděšenou společnost a spíš by měli klást důraz na pozitivní než negativní hodnoty,“ sdělil Valeš.
Evropské volby
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pavlová po boku prezidenta? Expertka nešetří chválou
V této předvolební kampani se podle jeho slov profilovaly dva světy. „Jak říkal Petr Pavel, dobro, láska, spravedlnost a řád. Všechny tyto pozitivní hodnoty versus téměř mordor. Mám špatnou zprávu pro všechny stoupence tohoto binárního pojetí světa. On totiž svět takový není. Všichni z každodenního života víme, že je mnohem barevnější a nedá se vtěsnat mezi bílou a černou, takže toto je jeden problém,“ uvedl politolog.
Babiš předvedl velký chaos
„Druhá věc je, že Andrej Babiš předvedl velký chaos. Když mluví, tak nestíhá témata, která chce nastolovat a myslím si, že nebylo dobré, že právě on, který je pro někoho nepřijatelný už jenom proto, že se jmenuje Babiš, vstupoval do této hry,“ konstatoval Valeš.
Vypíchl i jedno „z mála pozitiv“, které se v kampani objevilo. „Ta poslední politická debata na Nově se už nesla ve zcela jiném nekonfrontačním tónu. Najednou byla méně mediálně zajímavá, až téměř nudná, ale taková by ta kampaň měla být. Tady to vypadalo, že jde o život a budoucnost demokracie, ale my přece žijeme ve standardní demokracii už 33 let. Není to nějaký zlomový prvek. Nehrozí, ať by vyhrál ten či onen kandidát, že bychom zítra napochodovali do války na Ukrajině nebo naopak čelili nějakému totalitárnímu převratu. Měly to být standardní volby, ale bohužel marketéři využili obrovské frustrace, která v české společnosti je,“ sdělil Valeš.
Politikům i jejich marketérům poté poslal vzkaz. „Měli by se uklidnit a přestat využívat nejprimitivnější emoce, protože ty rány a šrámy, které si česká společnost z kampaně odnesla, jsou opravdu hluboké,“ dodal.