V některých školách se děti budou dočasně učit i předměty, které si nezvolily. Jinde uvažují, že bude jeden učitel přecházet mezi více třídami, aby tak zůstali odděleni žáci, kteří se nemají potkat v jedné skupině. Při přípravě na pondělní návrat dalších dětí do lavic dělá základním školám největší potíže právě podmínka dodržení stejného složení tříd. Podle ředitelů škol takzvaný požadavek na homogenitu třídy zkomplikuje hlavně výuku volitelných předmětů a cizích jazyků.
Do škol už se vrátily první a druhé třídy a všechny ročníky speciálních škol. Díky zmírnění opatření proti epidemii z pátého nejvyššího stupně rizika nákazy na čtvrtý je pak následovaly poslední ročníky středních škol, kde obnovili i praktickou výuku. V pondělí 30. listopadu půjdou do škol zbývající třídy prvního stupně základních škol a deváťáci. Další třídy druhého stupně se musí ve škole střídat, například po týdnu. Ve škole by se ale děti z různých tříd neměly potkávat, všude budou povinné roušky. Platí zákaz zpěvu a tělocviku.
Případně budou děti při některých předmětech ve více místnostech, mezi kterými bude učitel přecházet.
Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého nejsou podmínky k návratu neřešitelné, ale mohou školám působit komplikace. „Největší potíže nám dělá povinnost homogenity, to znamená, že nemůžeme spojovat děti ani z jednoho ročníku do skupin,“ upozornil. Třeba cizí jazyky, které spolu běžně mívají děti z různých tříd, se podle něj nyní budou učit ve škole jen žáci z jedné třídy, ostatní dostanou práci na doma a po týdnu se vystřídají. „Případně budou děti při některých předmětech ve více místnostech, mezi kterými bude učitel přecházet,“ popsal Černý možné řešení situace.
Někteří žáci budou muset dočasně chodit na předměty, které si nezvolili.
Požadavek zajištění homogenity tříd označily za problém i ředitelka ZŠ Karla Čapka v Praze 10 Ivana Vaňková a ředitelka ZŠ Hanspaulka v Praze 6 Marie Pojerová. Kromě cizích jazyků, kde jsou děti běžně rozděleny podle pokročilosti, vyvstaly problémy také u volitelných předmětů. Vaňková přiznává, že někteří žáci proto budou muset dočasně chodit na předměty, které si nezvolili.
Kvůli požadavku, aby se třídy moc nepotkávaly, bude podle ředitelů náročné i zajišťování chodu školních jídelen. Třídy budou mít na oběd vymezený čas, aby se jich tam nenahromadilo moc. „Obědy zasahují i do běžné výuky a jsou rozepsané od půl dvanácté do půl třetí odpoledne,“ uvedl ředitel ZŠ Strossmayerovo náměstí v Praze 7 František Rada. Postupné nástupy budou někde i ráno při příchodu dětí do šaten.
Za dobré rozhodnutí ředitelé označili to, že se budou moci spojovat aspoň třídy z jednotlivých ročníků v družinách. „Jinak by to nešlo personálně zajistit,“ řekla Vaňková. Podle Černého by menším školám pomohlo, kdyby mohly spojit třeba první a druhou třídu, což podle pokynů z ministerstva školství nepůjde.
„To, že všemu předchází chaos, to je evidentní už od jara,“ okomentoval požadovaná opatření ředitel ZŠ Resslova v Praze 2 Jaroslav Procházka. Škola se podle něj na návrat dětí připravila. „Všechno jsme se snažili naplnit a to, co naplnit nejde, jsme nenaplnili,“ řekl.
Ve střídání prezenční a distanční výuky šestých až osmých tříd oslovení ředitelé problém nevidí. Pedagogové budou učit podle běžného rozvrhu s tím, že vyučování pro některé třídy bude on-line, popsali. „Náročné to bude, ale v kontextu toho, co se dělo na jaře i teď na podzim, jsme teď aspoň měli víc času na přípravu,“ dodal Rada.