Více než třicet let čekají Češi na důstojné spojení mezi Prahou, Českými Budějovicemi a Rakouskem. Přestože je v provozu 70 kilometrů dálnice D3 a další úseky se u jihočeské metropole staví, chybí především důležitý úsek mezi Táborem a Prahou. Zůstává předmětem sporů. Ministerstvo dopravy přiznává, že termín zprovoznění nelze nyní předpovědět.
Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že má vést turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Projektu navíc vyčítají velkou ekonomickou zátěž.
Dálnice D3 u Tábora je o něco blíže dokončení. Stát vyvlastnil majitele pozemků
Už několik let je u Tábora několikasetmetrové zúžení dálnice D3 ve směru od Českých Budějovic. Dostavbě bránily pozemky motocentra. Krajský úřad ve čtvrtek rozhodl, že stát tyto pozemky vyvlastní, o což žádalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Proti rozhodnutí se nelze odvolat, řekl jeho mluvčí Jan Rýdl. Podle něj se nezačne stavět hned, ale jakmile bude mít ŘSD všechna povolení, mohla by se dálnice dokončit během čtyř až pěti měsíců.
Iniciativa Alternativa D3 se proto dlouhodobě snaží přesvědčit ministerstvo i premiéra Andreje Babiše (ANO), aby dálnice vedla pouhým rozšířením stávající silnice první třídy přes Benešov. Ministerstvo však tento návrh odmítá a trvá na variantě plné mostů a tunelů přes Posázaví.
„Ministerstvo dopravy společně s Ředitelstvím silnic a dálnic připravují vedení trasy dálnice D3 v západním koridoru schváleném v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, který ve svém technickém řešení obsahuje i nový most přes řeku Sázavu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva František Jemelka.
Chybějící část stavby mezi Pražským okruhem D0 a obcí Nová Hospoda, tedy místem současného ukončení dálnice D3, je rozdělená na pět stavebních úseků. U nich nebylo ještě formálně zahájené pokračování územního řízení. To je přerušené z důvodu čekání na výjimku ze strany ministerstva životního prostředí.
Přestože Babiš v minulosti hovořil o termínu dokončení v roce 2028, ministerstvo je v predikcích opatrné. „Zahájení staveb nelze zatím přesně predikovat, protože klíčové je především získat pravomocné územní rozhodnutí a následně po vyprojektování dokumentace pro stavební povolení zahájit majetkoprávní přípravu,“ vysvětlil Jemelka.
Obchvat Budějovic bude v roce 2024
Na opačné straně doposud postavené dálnice se však aktivně buduje. Stát podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024. Některé části by mohly být hotové i o rok dřív. „Problémem je kilometrový tunel Pohůrka, u nějž muselo Ředitelství silnic a dálnic změnit technologii, protože se objevila agresivní spodní voda. Tunel tak bude hotový až v roce 2024. Stát řeší, jak pojme dopravu zhruba po dobu roku, kdy se bude čekat, až se tunel dostaví,“ popsal ministr Havlíček.
Kontrolní den na stavbě jihočeské D3.🛣 Aktuálně se staví 20 kilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic. Už letos...
Posted by Karel Havlíček on Thursday, February 11, 2021
Obchvat Českých Budějovic bude mít dvě části: úsek Hodějovice–Třebonín dlouhý 12,5 kilometru s předpokládanými náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy.
Silničáři plánují i další části jihočeské D3. Na přelomu letošního druhého a třetího čtvrtletí chtějí začít stavět 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín – Kaplice nádraží za 2,4 miliardy korun. Na zbývajících částech k rakouským hranicím pracují na projektové přípravě a do konce roku chtějí vypsat výběrové řízení na úsek Kaplice nádraží – Nažidla. „K hranicím s Rakouskem by měla být dálnice D3 hotová do roku 2025,“ uvedl Havlíček.
V provozu je 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit bude 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra měla být hotová do roku 2028.