Více než třicet let čekají Češi na důstojné spojení mezi Prahou, Českými Budějovicemi a Rakouskem. Přestože je v provozu 70 kilometrů dálnice D3 a další úseky se u jihočeské metropole staví, chybí především důležitý úsek mezi Táborem a Prahou. Zůstává předmětem sporů. Ministerstvo dopravy přiznává, že termín zprovoznění nelze nyní předpovědět.
Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že má vést turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Projektu navíc vyčítají velkou ekonomickou zátěž.
Iniciativa Alternativa D3 se proto dlouhodobě snaží přesvědčit ministerstvo i premiéra Andreje Babiše (ANO), aby dálnice vedla pouhým rozšířením stávající silnice první třídy přes Benešov. Ministerstvo však tento návrh odmítá a trvá na variantě plné mostů a tunelů přes Posázaví.
„Ministerstvo dopravy společně s Ředitelstvím silnic a dálnic připravují vedení trasy dálnice D3 v západním koridoru schváleném v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, který ve svém technickém řešení obsahuje i nový most přes řeku Sázavu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva František Jemelka.
Chybějící část stavby mezi Pražským okruhem D0 a obcí Nová Hospoda, tedy místem současného ukončení dálnice D3, je rozdělená na pět stavebních úseků. U nich nebylo ještě formálně zahájené pokračování územního řízení. To je přerušené z důvodu čekání na výjimku ze strany ministerstva životního prostředí.
Přestože Babiš v minulosti hovořil o termínu dokončení v roce 2028, ministerstvo je v predikcích opatrné. „Zahájení staveb nelze zatím přesně predikovat, protože klíčové je především získat pravomocné územní rozhodnutí a následně po vyprojektování dokumentace pro stavební povolení zahájit majetkoprávní přípravu,“ vysvětlil Jemelka.
Obchvat Budějovic bude v roce 2024
Na opačné straně doposud postavené dálnice se však aktivně buduje. Stát podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024. Některé části by mohly být hotové i o rok dřív. „Problémem je kilometrový tunel Pohůrka, u nějž muselo Ředitelství silnic a dálnic změnit technologii, protože se objevila agresivní spodní voda. Tunel tak bude hotový až v roce 2024. Stát řeší, jak pojme dopravu zhruba po dobu roku, kdy se bude čekat, až se tunel dostaví,“ popsal ministr Havlíček.
Kontrolní den na stavbě jihočeské D3.🛣 Aktuálně se staví 20 kilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic. Už letos...
Posted by Karel Havlíček on Thursday, February 11, 2021
Obchvat Českých Budějovic bude mít dvě části: úsek Hodějovice–Třebonín dlouhý 12,5 kilometru s předpokládanými náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy.
Silničáři plánují i další části jihočeské D3. Na přelomu letošního druhého a třetího čtvrtletí chtějí začít stavět 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín – Kaplice nádraží za 2,4 miliardy korun. Na zbývajících částech k rakouským hranicím pracují na projektové přípravě a do konce roku chtějí vypsat výběrové řízení na úsek Kaplice nádraží – Nažidla. „K hranicím s Rakouskem by měla být dálnice D3 hotová do roku 2025,“ uvedl Havlíček.
V provozu je 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit bude 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra měla být hotová do roku 2028.