Držitel FBW Award Srdce regionu: Bez transparentnosti, férovosti a vzájemné úcty nelze dlouhodobě existovat


Snad každá tradiční rodina v Česku má své „rodinné stříbro“, tedy cennost předávanou z generace na generaci. Oním pokladem může být třeba i rodinný podnik, jakým je bezesporu i společnost Sonnentor, zpracovatel čajů, bylin a koření v bio kvalitě. Pokud z posledních uvedených slov chápete, že se jedná o firmu zakládající si na férovém přístupu k přírodě, pak se nemýlíte. Zásadní je pro Josefa Dvořáčka, pod jehož vedením firma funguje, také upřímný zájem o lidi — o ty, kteří pro něj pracují, i o ty, kteří produkty Sonnentoru kupují. A to je filosofie, která známé společnosti vynesla uznání mnohých i ocenění FBW Award Srdce regionu.

Rodinný byznys by se dal přirovnat k minci — má dvě strany: Na jedné z nich jsou ti, kteří zajišťují nabídku služeb či produktů, na druhé stojí jiní, kteří je kupují. Jedna bez druhé se neobejde.

Nejde ovšem zdaleka jen o samotnou směnu peněz za zboží. Rodinné podniky jsou součástí celků — regionů, v nichž žijeme. Bývají páteří ekonomiky, zaměstnanosti, kulturního dění a leckdy i oporou těm, s nimiž se život nemazlil, například zaměstnancům chráněných dílen.

Za to všechno si rodinné společnosti i samy podnikající rodiny zaslouží uznání. Přinejmenším podle zakladatele platformy Family Business Week, Davida Krajíčka. V rámci letošního FBW Summitu se proto rozhodl zahájit novou tradici a vůbec poprvé předat FBW Awards:

Kategorie jsou celkem tři:

Srdce rodiny

Srdce budoucnosti

Srdce regionu

A právě poslední zmíněné ocenění získal CEO a spolumajitel společnosti Sonnentor, Josef Dvořáček.

Porota udělující FBW Awards:

David Krajíček — uznávaný odborník na problematiku rodinných firem, který stál u zrodu tétoporadenské disciplíny v ČR.
Doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. — přední česká akademička specializující se na problematiku rodinných firem a jejich specifika.
Libor Musil — zakladatel rodinné firmy LIKO-S, a.s., ve Slavkově u Brna. Pod jeho vedením se firma stala evropským lídrem v oblasti interiérových příček, montovaných hal a zelených staveb.

Kladný vztah k přírodě i k lidem

Když se řekne výroba čajů ze surovin z ekologického zemědělství, většina z nás si vybaví pojem bio. Nicméně hospodaření v souladu s principy, které respektují přírodu i člověka, jako její součást, je mnohem širší pojem, jak vysvětluje Josef Dvořáček:

„Klíčová je pro nás velmi úzká spolupráce s regionálními biopěstiteli, kteří nám dodávají byliny a koření v biokvalitě. Do popředí stavíme lokální a dlouhodobé vztahy založené na důvěře, které přinášejí radost i prospěch oběma stranám. Neslevujeme ze svých zásad a obchodní partnery, distributory či dodavatele vstupních surovin hledáme především tak, abychom si hodnotově porozuměli.“

Autoři trofejí FBW Awards:

Lasvit — světově uznávaná česká značka sklářského umění, která propojuje tradiční řemeslo s moderním designem. Její dechberoucí instalace zdobí ikonická místa po celém světě.

Maybach — představuje špičku řemeslného zpracování a exkluzivního designu v oblasti módy a doplňků. Značka navazuje na odkaz legendárního automobilového výrobce a přenáší jeho hodnoty do světa luxusního životního stylu.

Je to strategie, které se společnost drží už déle než třicet let. „Stěžejní je důvěra v naše vysoce kvalitní produkty a transparentní výroba. Velmi důležitá je pro nás také péče o naše spolupracovníky. Podařilo se nám vybudovat skvělý tým, který se vzájemně podporuje a to se pak odráží nejen na atmosféře ve firmě, ale i na celkovém výsledku. Toto vše vnímám jako důležité faktory, které hrají podstatnou roli v našem podnikání a posilování vazeb v našem regionu,“ zmiňuje CEO Sonnentoru zásadní vliv, který si rodinné podniky mohou připsat na seznam úspěchů.

Za stěžejní pak Josef Dvořáček považuje férové vztahy nejen se zaměstnanci tzv. „pod střechou“, ale také s dodavateli, kteří jsou výhradně bio pěstiteli.

„Řada z nich začala v ekologickém zemědělství hospodařit poté, co u nás absolvovala setkání zájemců o pěstování v biorežimu. Pravidelně totiž nabízíme možnost předávat naše know-how a seznámit budoucí zemědělce se vším, co pěstování bylinek pro Sonnentor obnáší – teoreticky i prakticky, ať už jde o návštěvu políčka našich dodavatelů, sušení bylinek nebo obeznámení s legislativou a požadavky na kvalitu,“ vysvětluje šéf Sonnentoru.

Co se týče podpory regionální zaměstnanosti, má podle něj význam vytváření smysluplných pracovních míst. Ty vznikají například i díky ruční práci. Překvapivě pouze ta totiž dokáže zajistit jeden z bestsellerů firmy — čajový adventní kalendář.

„Ručně ho pro nás skládají zaměstnanci chráněných dílen. Jejich pomoc je neocenitelná. Díky ní získáváme kvalitní produkt s další přidanou hodnotou, který přináší radost nejen během adventního období. Neexistuje totiž stroj, který by dokázal krabičku takto sestavit, což nám přes všechny dostupné moderní technologie ukazuje, jak důležitý lidský faktor stále je,“ vysvětluje čerstvý držitel FBW Award Srdce regionu, pro něhož je jedním z hlavních principů podnikání udržitelnost.

ČTĚTE TAKÉ: Byznys není jen o zisku. Srdce dává směr strategii, říká držitelka FBW Award Srdce Rodiny

S ohledem na výkon i na to, co po nás zůstane...

Má-li udržitelnost fungovat v praxi efektivně, je třeba kromě podpory ekologických zemědělských postupů a biodiverzity pracovat také na minimalizaci odpadu, snižování uhlíkové stopy a spotřeby energie, má jasno CEO Sonnentoru.

„Naše výrobní procesy jsou navrženy tak, aby byly jednak inovativní a také co nejšetrnější k životnímu prostředí. Angažujeme se v místních komunitách prostřednictvím vzdělávacích programů a podporujeme iniciativy zaměřené na ochranu přírody a udržitelný rozvoj. Finanční prostředky, které vyděláme na prodeji produktů, neodcházejí ani do sídla rakouské mateřské společnosti, se kterou máme zcela rovnocenné vztahy založené na důvěře, ani do daňových rájů na tajná konta majitelů,“ uvádí Josef Dvořáček a dodává:

„Zodpovědně investujeme každou korunu zpět do firmy tak, abychom posouvali trvale udržitelné podnikání, vzdělávali a rozvíjeli naše spolupracovníky a vytvářeli další nová pracovní místa, ostatně ekologická budova Solis je toho důkazem. Naše podnikání i finance také transparentně prezentujeme v každoročně veřejně vydávané Výroční zprávě a CSR reportu o udržitelném hospodaření.“

Cílem je prý vyslání jasného sdělení, totiž že transparentnost, férovost a vzájemná úcta jsou hodnoty, bez kterých nelze dlouhodobě existovat.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Žiju své životní poslání, říká David Krajíček o poradenství rodinným firmám

Ocenění pro všechny zúčastněné

Vše výše uvedené podle Davida Krajíčka, zakladatele platformy FBW, dává dohromady jasné argumenty pro udělení ocenění Srdce regionu právě Josefu Dvořáčkovi. „Díky důrazu na udržitelnost, spolupráci s lokálními farmáři a silné firemní kultuře je SONNENTOR inspirací nejen pro rodinné firmy, ale i pro celou společnost,“ říká průkopník poradenství rodinným firmám v Česku.

„Tuto krásnou cenu získanou v rámci setkání rodinných firem Family Business Week vnímám jako ocenění nejen celého našeho týmu, ale i rodin našich biopěstitelů a sedláků, kteří prostřednictvím ekologického hospodaření mění krajinu v našich regionech k lepšímu. Těší nás, že společně s našimi spolupracovníky, dodavateli, zákazníky i fanoušky máme možnost přinášet naději, že je možné podnikat férově a udržitelně - tedy s ohledem na lidi i přírodu kolem nás,“ uvádí Josef Dvořáček.

A doplňuje: „S postupným růstem firmy si stále víc uvědomuji, jak důležité je, aby naše podnikání přispívalo také k blahu nás všech... I proto neustále sledujeme nové trendy a hledáme cesty, jak dělat věci lépe a inspirovat ostatní,“ říká s tím, že na FBW Summit, v jehož rámci ocenění získal, se každoročně rád vrací pro jeho neopakovatelnou atmosféru.

Oceňuje především inspirativní prezentace rodinného podnikání z různých oborů. Nadšení v něm vyvolává otevřenost, která na setkáních panuje. Cení si i schopnosti ostatních účastníků sdílet inspirativní nápady, jak posouvat i utužovat rodinné podnikání.