Říká se, že rodina je základ státu. A totéž lze říct o rodinných firmách, které tvoří drtivou většinu podnikatelských subjektů v Česku. Co nebo spíš kdo je ovšem základem, takzvaně srdcem samotného rodinného byznysu? To je otázka, kterou si položil průkopník poradenství rodinným firmám u nás David Krajíček. Jak říká, je zásadní, aby si každá společnost byla vědoma svého „srdce“, jež ji pohání. Vůbec prvním podnikem, který ho poznal, je jeden z lídrů českého sklářství, Lasvit. Lucie Jakimičová, spoluzakladatelka firmy, na letošním ročníku FBW Summit získala ocenění Srdce rodiny.
Rodinný byznys nikdy nefunguje sám pro sebe — patří ke klíčovým zaměstnavatelům v mnohých regionech, svými službami či produkty podporuje nejen místní ekonomiku a nezřídka kdy zastává filantropickou roli. To vše dává nám ostatním to hlavní, co potřebujeme — slibnou budoucnost.
Rodinné společnosti jsou zkrátka jakýmsi pokladem státní ekonomiky. Cesta k úspěchu ovšem není vůbec snadná. Jejich vedení obnáší neustálé balancování mezi dvěma polovinami jednoho celku: tvrdým byznysem a měkkým světem vztahů. Jedno bez druhého nefunguje a rovnováha mezi nimi je klíčová.
To všechno dohromady přivedlo Davida Krajíčka, zakladatele platformy Family Business Week, k nápadu, který v Česku zatím nemá obdoby — zvýraznit a ohodnotit ty, kteří nestojí na výsluní, přesto jsou nepostradatelnými členy rodin i firem. A to trojicí ocenění:
Autoři FBW Awards:
Lasvit — světově uznávaná česká značka sklářského umění, která propojuje tradiční řemeslo s moderním designem. Její dechberoucí instalace zdobí ikonická místa po celém světě.
Maybach — představuje špičku řemeslného zpracování a exkluzivního designu v oblasti módy a doplňků. Značka navazuje na odkaz legendárního automobilového výrobce a přenáší jeho hodnoty do světa luxusního životního stylu.
- Srdce regionu — „Oceňujeme podnikatelské rodiny, které jsou neoddělitelně spjaté se svým regionem a svou činností aktivně přispívají k jeho prosperitě. Chceme zdůraznit specifika rodinného podnikání, kde hrdost na regionální kořeny a patriotismus hrají klíčovou roli. Ocenění v této kategorii by mělo být příkladem rodiny, která díky své vazbě na region inspiruje ostatní a přináší výrazné benefity místní komunitě,“ říká David Krajíček.
- Srdce budoucnosti — To podle Davida Krajíčka náleží nově nastupujícím generacím: „Tato kategorie oceňuje mladé nástupce rodinných firem, kteří s úctou navazují na tradice a hodnoty své rodiny, ale zároveň přinášejí inovativní přístupy a odvážné vize. Vyzdvihujeme lídry nové generace, kteří dokážou propojit respekt k minulosti s moderním vedením a posouvat rodinné podnikání směrem k dlouhodobé prosperitě.“
- Srdce rodiny — „Tato kategorie oslavuje ženy – matky, které jsou často tichou, ale nepostradatelnou oporou podnikatelských rodin. Vyzdvihujeme ženy, které nejen podporují své partnery a zakladatele, ale také budují pevné rodinné zázemí a vychovávají budoucí generace. Ocenění v této kategorii je příkladem ženy, která svou obětavostí, motivací a péčí stojí za harmonií rodiny i růstem firmy,“ uvádí průkopník poradenství rodinným firmám.
Cílem udělování ocenění je vyzdvižení a oslava inspirativních příběhů podnikajících rodin a jejich členů. Soudržnost, dlouhodobost, patriotismus, odvaha a odpovědnost. To jsou hesla, která je spojují.
Srdce dává směr strategii, říká Lucie Jakimičová
Lucie Jakimičová je podnikatelkou, spoluzakladatelkou společnosti Lasvit, manželkou a matkou pěti dětí. Souběh všech rolí, které zastává, připomíná žongléra, který musí být mimořádně zdatný, aby žádný z pomyslných kuželů nevypadl z kola, které se točí nepřetržitě a rychle. Zvládá to a jak podotýká David Krajíček, s úsměvem a s grácií. I proto se stala vůbec první držitelkou FBW ocenění Srdce rodiny.
Její ocenění je velmi příhodné hned ze dvou důvodů. Jednak potvrzuje pravidlo, že vše dobré se nám vrátí — Lasvit je totiž autorem jedné ze dvou trofejí, které FBW ve všech kategoriích uděluje — a druhak je srdcařka.
Největší hodnotu, kterou rodina může přinést do řízení firmy, je podle ní příběh: „Vznik a pokračování něčeho, co není pouze byznys, ale co má duši a často se vrací ke kořenům, k tradicím a k rodinným příběhům,“ říká s tím, že jednou z nejdůležitějších hodnot je pak důvěra — bez ní nemůže fungovat rodina ani firma. Vedení obou považuje za velmi podobné. „Navíc v rodinném byznysu nejde pouze o zisk, ale o pokračování. Aby firma měla trvání, pokud možno, pro další generace.“
Tohle přesvědčení ovlivňuje veškerá strategická rozhodnutí, které podnikající rodina dělá.
Porota udělující FBW Awards:
David Krajíček — uznávaný odborník na problematiku rodinných firem, který stál u zrodu tétoporadenské disciplíny v ČR.
Doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. — přední česká akademička specializující se na problematiku rodinných firem a jejich specifika.
Libor Musil— zakladatel rodinné firmy LIKO-S, a.s., ve Slavkově u Brna. Pod jeho vedením se firma stala evropským lídrem v oblasti interiérových příček, montovaných hal a zelených staveb.
„Každý krok má nejen ekonomický a sociální dopad, ale hlavně musí působit na lidskost. Láska, poctivost, úcta, zodpovědnost — to nejsou pouze slogany, jsou to živé principy. Strategie není oddělená od srdce, naopak, je to srdce, které jí dává směr.“
To, o čem mluví, se pak týká i všech zaměstnanců firmy, nejen těch rodinných. „Novým zaměstnancům dáváme cítit, že jsou součástí „naší velké rodiny“, čímž sestává rodinná firma. Stávají se jí prostřednictvím každodenní atmosféry. Chceme, aby cítili, že jsou vítáni, že jejich hlas se počítá, že úspěch či neúspěch je společný a chyb se bát nemusí, ale musí se z nich poučit,“ říká podnikatelka kladoucí důraz na zkušenosti, z nichž je třeba se poučit. Zásadní jsou podle ní také svoboda, zodpovědnost a férové jednání. Oboustranně. „Nepředáváme jen kodexy, ale celý náš příběh, který chceme posunout a rozvinout ve prospěch celé velké rodiny s velkým srdcem.“
A jsme zase u srdce, kterým se Lucie Jakimičová po převzetí ocenění sama stala. „Ocenění Srdce rodiny je nádhernou motivací jít dál. Je to nejen mé ocenění a radost, ale společná radost a smysl dělat věci, jak nejlépe umíme, aby to šlo přímo od srdce. Protože právě to dává byznysu tvar a rodina je tím, co mu dává hloubku.“
Ocenění si převzala během FBW Summitu, kterým vrcholí Týden rodinných firem. Účast na události označuje jako výjimečný zážitek, profesně i lidsky. „V atmosféře plné důvěry, otevřenosti a respektu se zde setkávají lidé, které spojuje nejen podnikání, ale i hluboká vnitřní motivace. Potkala jsem zde krásné lidi, vně i vnitřně. Mnohé jsem již znala a další jsem poznala. A jsem za to velmi vděčná. Lidské vztahy a harmonii v životě hledáme celý život. A když to nacházíme, je to štěstí.“
Zdůrazňuje pak přednášky, které absolvovala s radostí i humorem. „Smála jsem se při přednášce pojednávající o tom, co obnáší naše generace a generace našich dětí. Tak vtipné kresby a fotografie jsem dlouho neviděla. Generace Boomers, X, Mileniálové, Z, Alfa... prostě byla báječná! Přednáška o sourozeneckých vztazích byla jak šitá na míru, zaujala mě i přednáška o AI a následný workshop. Zkrátka, co přednáška, to kousek do mozaiky štěstí.“
Platformu Family Business Week a vše s ní spojené vnímá jako výjimečný, bezpečný prostor, kde se člověk může otevřít. „Rodinné firmy zde sdílejí své zkušenosti, radosti i chyby. Není to o formálních powerpointech, ale o skutečných a pravdivých příbězích, které mají moc inspirovat a proměnit, posunout i zažehnout nové nápady a myšlenky.“