Premiér Petr Fiala (ODS) jednal s hejtmanem Plzeňského kraje Rudolfem Špotákem (Piráti), plzeňským primátorem Romanem Zarzyckým (ANO) a dalšími představiteli kraje o zvažované výstavbě továrny na baterie do elektromobilů koncernu Volkswagen v Líních u Plzně. Jednání budou pokračovat na pravidelné bázi, řekl Fiala. Čtvrteční jednání podle něj přineslo značný posun.
„Sektor automobilového průmyslu vytváří 10 procent HDP a 25 procent našeho exportu a pokud chceme, aby automobilový průmysl hrál tuhle roli i v budoucnosti, tak Gigafactory je příležitost, kterou bychom měli využít,“ uvedl Fiala na tiskové konferenci po čtvrtečním jednání vlády.
Škoda končí s výrobou vozů poháněných plynem. Musí vyklidit místo elektromobilům
Nadchází již déle avizované ukončení výroby škodovek poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Jen shodou okolností je v současné době CNG tak drahé, že se dlouho připravovaný krok jeví jako zcela logický. Primárním důvodem je ale změna orientace automobilky a potažmo celého koncernu Volkswagen na elektrifikované pohony.
Jde podle něj o klíčový projekt. Stát nechá zpracovat studii případných dopadů výstavby továrny na baterie v Líních u Plzně na okolí. Vláda podle premiéra obavy kraje chápe. Kabinet minulý týden záměr vybudovat průmyslovou zónu na záložním armádním letišti podpořil, zástupci okolních obcí s projektem naopak nesouhlasí.
Volkswagen, do kterého patří i česká Škoda Auto, by měl o lokalitě pro Gigafactory ve střední Evropě rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem do konce letošního roku. To ale znamená, že v listopadu by měl od české strany získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče.
Zarzycký minulý týden Fialu vyzval, aby vláda přehodnotila způsob, jak o stavbě dotčené obce i kraj informuje. Zároveň by vláda měla zveřejnit stanovisko armády, která by se letiště musela vzdát. Na neveřejném letišti v současnosti působí aerokluby, letecké školy a také letecká záchranná služba.
Případná výstavba Gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4 000 kvalifikovaných pracovních míst, uvedl minulý týden člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard Kč.