Rebranding, nová identita, případně změna vizuálu. Nejen fotbalové kluby čas od času dojdou k závěru, že je vhodná doba na to, aby upravily své logo. Loni za poměrně velkých vášní se do nového „kabátu“ oblékla Sparta Praha. A momentálně se podle všeho ke stejnému kroku odhodlávají u rivala z druhého břehu Vltavy – ve Slavii.
Sparta udělala loni v březnu rázný krok. Rudé pozadí loga vystřídala černá barva, písmeno „S“ bylo rázem bílé a kompletně zmizel nápis „AC Sparta Praha“ a doplňující výraz „fotbal“. Jakmile byla novinka představena veřejnosti, stala se velmi diskutovanou záležitostí. Kritické hlasy jsou slyšet více než ty pozitivní, a tak se zdálo, že se sparťanskému táboru rebranding nepozdává.
PRŮZKUM: Nejvíce lidí v republice fandí Slavii, u Pražanů je ale jasným vítězem Sparta
O víkendu Slavia navýšila náskok v čele ligové tabulky a zadělává na čtvrtý titul v řadě. Podle průzkumu agentury Kantar CZ by z toho mělo mít radost největší množství lidí, kteří v tuzemsku sledují fotbal. Právě „sešívání“ mají v České republice aktuálně nejvíce fanoušků. Zajímavé je, že z nich procentuálně nejvýraznější část nebydlí v Praze ani Středočeském kraji, ale v jižních Čechách.
Nicméně s odstupem času se zdá, že fanoušci se adaptovali, jsou se změnou identity čím dál tím více spokojení, po nelichotivých komentářích se rychle slehla zem.
MS ve fotbale 2022
Dost pravděpodobně si budou muset brzy zvykat i příznivci Slavie Praha. Jejich logo je od začátku samostatné historie republiky víceméně netknuté. A celosvětový trend velí, že kluby postupně modernizují svoji identitu.
Na slávistických fanouškovských fórech se v posledních dnech šířily zprávy, že se „sešívaní“ chystají na rebranding. Podle informací CNN Prima NEWS tomu tak skutečně je.
A jak by mohla změna u slávistů vypadat? O různé zajímavé návrhy se postaral fanoušek Josef Čihák. Všechny zahrnují nezbytnou součást, kterou je pěticípá hvězda, nechybí ani dvě malé zlaté hvězdičky za více než 20 mistrovských titulů. Řešení trochu připomíná novou sparťanskou identitu. Reálnou podobu však lze v tuto chvíli těžko odhadovat.
Abych dostál včerejšímu slibu, některé náčrty jsem předělal v Illustratoru. Na obrázku je 9 různých log v různých kombinacích, přidal jsem tam i čistě bílá loga, na té tmavě šedivé vypadají zajímavě, ale vzhledem k barvám @slaviaofficial nevěřím, že by designéři šli touto cestou pic.twitter.com/1TzqiTlu0O
— Zkreslená liga (@ZkreslenaLiga) January 10, 2022
Zde se můžete pro porovnání podívat, jak od minulého roku vypadá logo Sparty.
👀 Jak vznikalo nové sparťanské logo?!
— AC Sparta Praha (@ACSparta_CZ) February 11, 2021
🏗️ Koukněte na vysvětlení všech prvků našeho nového erbu! #navzdySparta #acsparta pic.twitter.com/lWfHKxQD7Q
Momentálně ve Slavii používají kulaté logo, které podobně jako někdejší sparťanské obsahuje v mezikruží název klubu a slovo „fotbal“. Na dresech Slavie je ale ovšem pouze červená hvězda.
Jednou z nejrazantnějších proměn ve fotbale prošel za poslední období Juventus Turín. Komunita „Staré dámy“ musela rozdýchávat něco podobného, jako kdyby z loga Sparty zmizelo „S“ nebo u Slavie Praha hvězda. Léta byl pro tradiční tým z Itálie typický oválný znak s černobílými svislými pruhy, korunkou a býkem, symbolem Turína. V roce 2017 ale grafici nabídli velmi minimalistické řešení. Z původní identity zbyl jen nápis „Juventus“, který doplnilo pouze černé písmeno „J“.