Havlíček otevře rekordní počet kilometrů dálnic. Poděkovat může vysmívanému Ťokovi

Ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) čeká úspěšný rok. Zatímco jeho předchůdci byli pravidelně pod palbou kritiky za směšné počty nově otevřených úseků dálnic, současný šéf resortu přestřihne ve volebním roce pásky hned u 46 kilometrů. To je více, než dokázal jeden z jeho předchůdců Dan Ťok za déle než čtyři roky ve funkci. Havlíček za to však může poděkovat především právě Ťokovi, který otevírané úseky začal stavět.

Více než 20 nových kilometrů na D11, dokončená modernizace D1, dálniční obchvaty na D6, D7, nové kilometry D35 nebo další úseky na D3. Ministra dopravy Havlíčka čeká v roce 2021 příjemná práce v podobě otevírání řady důležitých úseků dálnic.

Letos nás čeká opět mnoho práce při stavbě dálnic a silnic. 🏗🛣 Díky rekordnímu rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic -...

Posted by Karel Havlíček on Thursday, February 25, 2021

Havlíček do funkce ministra nastoupil před více než rokem jako již čtvrtý ministr dopravy za hnutí ANO od roku 2014. Nejdelší čas strávil v ministerském křesle Dan Ťok, který byl pravidelně terčem posměchu kvůli každoročně velmi nízkému počtu otevřených kilometrů dálnic. Zahájil však většinu staveb, které se letos otevírají.

Sám ministr Havlíček na dotaz ohledně zahájení výstavby dálnic reagoval zasláním grafu, ze kterého vyplývá, že se nejvíce staveb zahájilo v roce 2018, tedy ještě za ministra Ťoka. Havlíček plánuje nejvíce staveb započít v letošním roce, loni to bylo pouhých 14,6 kilometrů.

„Dan Ťok udělal kus dobré práce. Mým úkolem bylo dotáhnout stavby do konce, včetně D1, zajistit rekordní zdroje a připravit tak v roce 2020 vše pro zahájení 100 km nových dálnic v roce 2021. Úkol zněl jasně, jedeme nadoraz, ale vše směřuje k tomu, že covidu navzdory to zvládneme,“ uvedl Havlíček.

V roce 2014, kdy Ťok nastoupil, nebyl dokončen ani metr dálnice, pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017 a necelé čtyři kilometry v roce 2018. Kvůli těmto číslům se stupňoval tlak, aby se s dálniční sítí pohnulo.

Nebylo co otevírat, říká Ťok

„To je tak, že moji předchůdci bohužel moc staveb nenachystali, proto jsem jich moc otvírat nemohl. Zato jsem rád, že se za mě hodně staveb zahájilo a už konečně budou hotové. A hlavně ne pro politiky, ale pro občany a řidiče,“ sdělil nejdéle sloužící ministr dopravy Dan Ťok CNN Prima NEWS.

Na jaře 2019 jej nahradil Vladimír Kremlík. „Podle mých informací ministr Ťok zahájil výstavbu a modernizaci cca 51 km dálnic, za mého devítiměsíčního působení bylo zahájeno 28 km. Každý ministr dokončuje projekty svých předchůdců. Za mého působení bylo otevřeno 34 km dálnic na zelené louce,“ uvedl Kremlík pro CNN Prima NEWS.

Každý ministr dokončuje projekty svých předchůdců.

Kremlík byl v lednu 2020 odvolán a nahrazen právě Havlíčkem. Toho však sám chválí za finanční prostředky, které na výstavbu dálnic získal. Jenom ŘSD má letos k dispozici 61 miliard korun.

Před volbami se budou stříhat pásky. V roce 2021 se otevře 46,5 kilometrů dálnic

Výstavba nových úseků dálnic v době vládnutí hnutí ANO a ČSSD doposud velmi pokulhávala. Je to právě hnutí ANO, jehož ministři spravují resort dopravy od roku 2014 a stojí za nimi takové výsledky jako pět kilometrů dálnic v roce 2015 nebo čtyři kilometry v roce 2018. Tempo se urychlilo až v posledních letech a má vyvrcholit v roce příštím, volebním. Řidičům začne sloužit celkem 46,5 kilometrů úseků nových dálnic, což je za dobu účasti ANO ve vládě rekordem.

„Loňský rok byl náročný pro všechny, nejen pro dopravu, a v této oblasti odvedl ministr Havlíček kus dobré práce, zejména pokud jde o peněžní prostředky pro výstavbu dopravní infrastruktury. Rozpočet na dopravní stavby za mě činil i s dalšími úpravami celkem 93 miliard korun. Je důležité, aby trend navyšování rozpočtu na dopravní stavby dále pokračoval, a to zejména v letech 2022 a 2023, které budou klíčové pro ekonomické oživení po koronaviru,“ sdělil Kremlík.

Jaké konkrétní úseky dálnic se otevřou?

Přestože bude příští rok především ve znamení ukončené modernizace D1, otevře se řada dalších staveb, které ulehčí řidičům život. Zásadním krokem bude nové přiblížení Polsku, kdy se konečně výrazněji pohne dálnice D11, která jednou řidiče dovede až do Vratislavi. V roce 2021 to bude více než 15 kilometrů dlouhý úsek z Hradce Králově do Smiřic a dále přes sedm kilometrů do Jaroměře.

Výrazně se konečně pohne také dálnice D35, která by jednou měla vytvořit zásadní alternativu dálnici D1 při propojení Čech s Moravou. Po více než 12kilometrovém úseku se řidiči dostanou z Hradce Králové k obci Časy. V dalším roce by dálnice měla vést již nedaleko Vysokého Mýta, konkrétně k obci Ostrov.

Příští rok bude také pokračovat výstavba dálnice D6, která propojí Prahu s Karlovými Vary. Vzniknout má téměř pět kilometrů dlouhý obchvat obce Lubenec. Na dálnici D7 dojde ke zkapacitnění obchvatu Panenského Týnce a na dálnici D55 k výstavbě obchvatu Otrokovic.

Tagy: