Česko podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) nikdy nebylo tak blízko tomu, aby se konečně začal stavět klíčový úsek Pražského okruhu 511 mezi Běchovicemi a D1. Jde o důležitý úsek části okruhu, který měl být podle původních plánů ministerstva dopravy otevřen dokonce už letos, zatím se ale ani nezačalo. Podle Havlíčka by se mohlo „kopnout“ do země už v příštím roce.
Otázka, kdy se konečně začne s dostavou Pražského okruhu, je evergreenem pražské i celostátní politiky už desítku let. Přesně před 11 lety byly ukončeny práce na stávající části okruhu a od té doby se nic nepohnulo. Ministr dopravy Karel Havlíček ale doufá, že změna přijde už příští rok.
„Nikdy jsme nebyli takhle blízko k tomu, aby se začalo. Už je to v souladu mezi městem a státem a opravdu nikdo nedělá problémy. Jen to musí projít finálním kolečkem. Příští rok by se mohlo začít stavět,“ řekl CNN Prima NEWS ministr.
Kolem Prahy bude vznikat třetí, „aglomerační“ okruh. Podívejte se, kudy povede
Kromě vnitřního Městského okruhu a vnějšího Pražského okruhu by se řidiči měli v budoucnu dočkat také třetího, takzvaného aglomeračního okruhu, který má vést na území Středočeského kraje. Okruh by řešil propojení jednotlivých dálnic, například D7 a D8, tak, aby řidiči nemuseli nutně zajíždět až do Prahy.
Finální kolečko, o kterém Havlíček mluví, se rozjelo loni v září, když se proti územnímu rozhodnutí na dostavbu úseku 511 Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 sešlo 49 připomínek na hluk, zhoršení klimatu, ale i podjatost primátora Zdeňka Hřiba.
Téměř padesátku připomínek měl původně zpracovat stavební úřad v Uhříněvsi, který na vydání územního rozhodnutí pracoval. Právě pracovníky tohoto úřadu ministr Havlíček i premiér Babiš osočili z toho, že udělali chybu a tím vydání územního rozhodnutí o rok zbrzdili.
Odvolacím orgánem, který má připomínky posuzovat, je tak nadřízený stavební úřad na pražském magistrátu. Jelikož je však jednou ze stížností i možná podjatost primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), a tudíž celého úřadu, bude se muset nejdříve rozhodnout o tom, zda magistrát podjatý je, nebo není.
Do několika týdnů se rozhodne o Hřibově podjatosti
To má nyní na bedrech úřad v Českých Budějovicích. „Přesunulo se to do Českých Budějovic a tam by mělo být během následujících týdnů rozhodnuto. Výsledek neovlivní stát, je to v gesci kraje a magistrátu. Ale nikdo nemá snahu to někde zdržovat,“ doplnil Havlíček.
Pokud bude podjatost zamítnuta, může stavební úřad v Praze o připomínkách rozhodnout. Pokud ji naopak připustí, bude muset vše předat jinému kraji, který věc posoudí. Ten následně rozhodne o oprávněnosti oněch 49 připomínek.
Pro samotnou stavbu je zásadní i to, jak se podaří vykupovat pozemky. Na tom měl stát začít pracovat v únoru tohoto roku. Pomoct musí i Praha, která má za úkol vykoupit pozemky pro zelené pásy. Ty budou podél komunikace. Metropole v posledních dnech společně se Středočeským krajem přijala deklaraci o urychlené výstavbě. Financování celého projektu jde ale primárně za státem, jelikož hlavním investorem je Ředitelství silnic a dálnic.
Projekt 12kilometrové části okruhu mezi D1 a D11 na jihovýchodě Prahy zahrnuje čtyři mimoúrovňové křižovatky a dva tunely. V současnosti na Pražském okruhu chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, tedy silnice, které ho mají propojit s vnitřním Městským okruhem.