Česko podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) nikdy nebylo tak blízko tomu, aby se konečně začal stavět klíčový úsek Pražského okruhu 511 mezi Běchovicemi a D1. Jde o důležitý úsek části okruhu, který měl být podle původních plánů ministerstva dopravy otevřen dokonce už letos, zatím se ale ani nezačalo. Podle Havlíčka by se mohlo „kopnout“ do země už v příštím roce.
Otázka, kdy se konečně začne s dostavou Pražského okruhu, je evergreenem pražské i celostátní politiky už desítku let. Přesně před 11 lety byly ukončeny práce na stávající části okruhu a od té doby se nic nepohnulo. Ministr dopravy Karel Havlíček ale doufá, že změna přijde už příští rok.
„Nikdy jsme nebyli takhle blízko k tomu, aby se začalo. Už je to v souladu mezi městem a státem a opravdu nikdo nedělá problémy. Jen to musí projít finálním kolečkem. Příští rok by se mohlo začít stavět,“ řekl CNN Prima NEWS ministr.
Finální kolečko, o kterém Havlíček mluví, se rozjelo loni v září, když se proti územnímu rozhodnutí na dostavbu úseku 511 Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 sešlo 49 připomínek na hluk, zhoršení klimatu, ale i podjatost primátora Zdeňka Hřiba.
Téměř padesátku připomínek měl původně zpracovat stavební úřad v Uhříněvsi, který na vydání územního rozhodnutí pracoval. Právě pracovníky tohoto úřadu ministr Havlíček i premiér Babiš osočili z toho, že udělali chybu a tím vydání územního rozhodnutí o rok zbrzdili.
Odvolacím orgánem, který má připomínky posuzovat, je tak nadřízený stavební úřad na pražském magistrátu. Jelikož je však jednou ze stížností i možná podjatost primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), a tudíž celého úřadu, bude se muset nejdříve rozhodnout o tom, zda magistrát podjatý je, nebo není.
Do několika týdnů se rozhodne o Hřibově podjatosti
To má nyní na bedrech úřad v Českých Budějovicích. „Přesunulo se to do Českých Budějovic a tam by mělo být během následujících týdnů rozhodnuto. Výsledek neovlivní stát, je to v gesci kraje a magistrátu. Ale nikdo nemá snahu to někde zdržovat,“ doplnil Havlíček.
Pokud bude podjatost zamítnuta, může stavební úřad v Praze o připomínkách rozhodnout. Pokud ji naopak připustí, bude muset vše předat jinému kraji, který věc posoudí. Ten následně rozhodne o oprávněnosti oněch 49 připomínek.
Pro samotnou stavbu je zásadní i to, jak se podaří vykupovat pozemky. Na tom měl stát začít pracovat v únoru tohoto roku. Pomoct musí i Praha, která má za úkol vykoupit pozemky pro zelené pásy. Ty budou podél komunikace. Metropole v posledních dnech společně se Středočeským krajem přijala deklaraci o urychlené výstavbě. Financování celého projektu jde ale primárně za státem, jelikož hlavním investorem je Ředitelství silnic a dálnic.
Projekt 12kilometrové části okruhu mezi D1 a D11 na jihovýchodě Prahy zahrnuje čtyři mimoúrovňové křižovatky a dva tunely. V současnosti na Pražském okruhu chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, tedy silnice, které ho mají propojit s vnitřním Městským okruhem.