Hyundai Bayon: Příjemné překvapení s křiklavým designem. Zadní část je jak ze sci-fi

Pokud zákazník hledá Hyundai ve velikosti lehce nad čtyři metry, je už nějakou dobu zvyklý sáhnout po modelu i30. Vloni v létě ale na trh přišel další vůz korejské automobilky, který je jen o něco málo menší než ten právě zmíněný – model Bayon. Změna? Celkem velká. Tenhle se pyšní tím, že spadá do kolonky SUV.

Nebudeme si nic nalhávat, když zazní slovo SUV, asi nenajdete člověka, kterému se rázem vybaví Hyundai Bayon. Napadne vás řada Q od Audi nebo X od BMW, samozřejmě také Range Rover anebo Škoda Kodiaq. I ta má 4,7 metru. Bayon? O 60 centimerů méně.

SUV – tedy sportovní užitkové vozidlo – by mělo být kombinací auta pro volný čas, které bude mít dostatečný prostor na sedadlech i pro zavazadla a zároveň by mělo být použitelné i do města. Tady to vypadá, že Bayon se spíš na aktuálně populární zkratce chce lehce přiživit.

Design udivuje

Ale to je úplně jedno, zkratka nezkratka, Hyundai postavil hodně podařené auto, ačkoliv úkol to nebyl snadný. Bayon z nabídky totiž vytlačil model ix20, který byl velmi oblíbený.

Asi proto, abyste předchůdce okamžitě dostali z hlavy, získal Bayon tak křiklavý design. A to hlavně v zadní části vozu. Neortodoxně tvarovaná světla, která vypadají jako ze sci-fi filmu, společně s linií, která je pojí, auto zvláštním způsobem rozšiřují. Boční linie se zase zvyšuje, takže okna na předních sedadlech jsou podstatně větší než ta zadní. Všechno je tak zvláštní a tak okaté, až jsme se přistihli, že jsme si auto vlastně každý den pravidelně prohlíželi.

Předek je podstatně konzervativnější, tady už člověk uvěří, že jde o Hyundai. Přimhouřená světla denního svícení a klasické svítílny do šipky. Podobně jako ty zadní, jen méně vykrojené.

Za volantem je dobře. Veškerá energie vložena do netradičnosti byla věnovaná exteriéru, interiér je konzervativní a velmi příjemný. Bayon patří mezi ty druhy vozů, které jsou plné plastu, ale vám to nepřijde a vlastně ani nevadí. Tomu pomáhají promyšlené tvary i velké množství tlačítek.

Jejich prostřednictvím ovládnete klimatizaci, hlasitost audia, vyhřívání sedaček, asistenta držení v pruhu, zkrátka věci, které chcete mít po ruce a nepřejete si vrtat se kvůli nim v multimediálním systému. Jeho obrazovka je dobře zasazená a neruší, má 10,25“ digitální přístrojový štít a krom dotykového displeje ji můžete ovládat také na dotykových tlačítkách přímo pod ní. A to takových, na kterých nejsou k vidění otisky prstů.

Prostoru je ve voze tak akorát, trápit se nemusí ani sedící vzadu. V jejich menu je USB vstup a námi testované auto mělo i zadní sedadla vyhřívaná. Zavazadlový prostor má objem 411 litrů a je tak víc než dostatečný.

349 990 Kč – to je základní cena modelu Bayon pro český trh. Nutno říct, že už oholený typ má šest airbagů, manuální klimatizaci či palubní počítač a tempomat. K našemu vozu se ale ani nepřiblížila. My jsme měli výbavu Style, která zahrnovala například nárazníky, kliky a vnější zpětná zrcátka v barvě, anatomicky tvarovaná přední sedadla, parkovací senzory a mnoho dalšího v ceně 120 tisíc korun.

A také paket Premium se sedmnáctipalcovými koly, kvalitním audiosystemem Bose, nebo třeba aktivním parkovacím asistentem v ceně 50 tisíc korun. Celkem tedy 655 890 Kč.

Jízda pod 5 litrů? Žádný problém

Testovaný Bayon měl vrcholnou motorizaci 1.0 T-GDI MHEV, tedy tři válce, 88 kW a mild-hybrid. Ten se skládá ze startér-generátoru a akumulátoru s kapacitou 0,44 kWh.

Auto od začátku naskočí do režimu ECO. Pokud si toho okamžitě nevšimnete, jste překvapení, jak nespolupracuje a je líné. Šlápnutí na plný plyn v tomto „zeleném“ režimu totiž vůz doslova zaskočí, kdyby mohl začít kašlat nebo si klepat na čelo, tak by to udělal. A rychlost, kterou následně vyvine, v podstatě ani žádnou rychlostí není.

ECO režim ovšem naopak funguje perfektně na klidnou městskou jízdu, motor prakticky nikdy nepustí nad 3 tisíce otáček a přeřazuje většinou už u 2 tisíc. Hlavně díky němu jsme dokázali spotřebu v pohodě držet pod 5 litry na 100 kilometrů. Hodně napomáhá i pohotovostní hmotnost, s bayonem sebou totiž vozíte jen 1 145 kilogramů.

U režimu Sport už byla výrazně cítit mild-hybridní technologie. Bayon totiž při rychlém sešlápnutí pedálu klidně zahrabe, ale nezvykejte si. Následně je nástup síly spíše plynulý, takže je lepší si auto osahat, než se budete po hlavě vrhat do předjížděcích manévrů či přetlačovaných na kruhovém objezdu.

Jakmile se sladíte, je Bayon milým společníkem, od kterého málokdy čekáte něco, co by měl problém splnit. Umí zrychlit a být svižný, zároveň je tichý a nenáročný. A co mu rozhodně nedělá problémy, je dálnice, motor bayonu toho snese daleko více, než napovídají čísla. Litrový agregát není třeba nikam tlačit a spolehlivě pracuje v rychlostech, ve kterých byste to ani nečekali.

Na okreskách či zatáčkách zapomeňte na nedotáčivost nebo nepříjemné houpání. Auto stále působí jistě a klidně a nemá žádné větší problémy ani s nerovnostmi. Stručně řečeno hledat v tomto případě nedostatky je zatraceně těžké.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval vozu je 1 rok nebo 15 tisíc najetých kilometrů. Záruka na vůz je pětiletá, cena práce v autorizovaném servisu pak stojí 830 Kč bez DPH. Takhle pak vypadá ceník prvních pěti servisních prohlídek – 3 814 Kč, 5 702 Kč, 4 946 Kč, 6 371 Kč, 7 492 Kč.

2. PRODEJE

Krize v automobilovém průmyslu zdá se není úplně všude. Dealeři značky Hyundai aktuálně disponují zhruba třemi desítkami skladových vozů typu Bayon. Na vozy zadané do výroby se momentálně čeká 6–⁠8 měsíců dle zvolené specifikace. Co se týče zájmu o tento model, do prodeje šel v Česku v červnu 2021 a do konce kalendářního roku se prodalo celkem 787 kusů. Tady je porovnání s konkurencí.

3. INFOTAINMENT

Obrazovku infotainmentu jsme zahrnuli už do článku, spokojení jsme byli i s navigací a jejím fungovaním. Nezasekávala se a byla svižná. Jedna malá zajímavost? Pokud chcete svůj mobilní telefon spárovat s vozem pomocí bluetooth, nesmí být auto v pohybu. Škoda, že nás o tom Bayon třeba neinformuje nějakým upozorněním, místo toho se řidič snaží víckrát připojit a míň a míň se soustředí na řízení.