S příchodem příznaků „tichého zabijáka“ bývá pozdě. Naději pacientům nabízí cílený screening
Hyundai Santa Fe Plug-in: Bezpečný tank, který umí šetřit všude mimo dálnici Zdroj: Bart Běhal
Model Santa Fe je v „potravinovém řetězci“ značky Hyundai úplně nejvýše. Je největším, nejluxusnějším a logicky také nejdražším modelem značky. A jeho mohutná maska dává najevo nadřazenost, se kterou se chce na silnicích probíjet. Zkouší to také ekologicky, pročež jsme tentokrát otestovali plug-in hybridní model, novinku v nabídce.
Kdo si libuje ve velkých vozech, pro něj je Santa Fe jako dělané. Je to vlajková loď celé automobilky, která zvládne přepravit až sedm pasažérů, ale přitom se s délkou 4 785 milimetrů neřadí mezi SUV/kamiony, se kterými se v ulicích měst či na parkovištích obchodních domů špatně manévruje.
Čtvrtá generace tohoto modelu je na trhu čtvrtým rokem, ale právě kvůli námi testované plug-in hybridní verzi prošla vloni velkou modernizací. A to nejen navenek, ale také uvnitř. Verze Luxury, kterou jsme měli k dispozici, řádně provětrá vaši peněženku, ale zároveň je jen minimum výbavových prvků, které nedokáže nabídnout.
Navenek budí auto respekt, díky popularitě značky ve Spojených státech samozřejmě nemůžeme přehlédnout především velkou přední masku. Nová světla jsou upozaděna, tady je největší fokus na mřížku (nebo spíš mříž) chladiče.
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Martin Tomaides
Díky paketu Luxury jsme mimo jiné vpředu mohli využívat Full LED světlomety a design auta navenek vylepšily lakované nárazníky, difuzor či boční ochranné lišty v barvě vozu. Uvnitř zase čalounění sedadel kůží Nappa v béžovém odstínu, který příjemně ladil s hliníkovým obložením interiéru.
Sedadla obecně zasloužila maximálně kladné hodnocení. Co všechno umí? Jsou anatomicky tvarovaná, vyhřívaná i ventilovaná, řidič má bederní opěrku nastavitelnou ve čtyřech směrech, pasažéři ve 2. řadě sedadel mohou pro vlastní pohodlí v případě potřeby elektricky ovládat přední sedadlo spolujezdce a hlavové opěrky jsou například na všech sedmi sedadlech. Co je nejdůležitější, je to, že i když jsme za volantem strávili deset hodin v kuse, nebyla jediná část těla, která by si na cestovní maraton postěžovala.
Santa Fe má také od loňského faceliftu nový středový panel. Nadchne milovníky tlačítek, tolik jich nemívaly ani moderní multifunkční kalkulačky v devadesátých letech. V první chvíli se až člověk vyděsí. Na druhý pohled už je všechno lepší, tlačítka jsou rozdělena do kategorií, a všechno tak má své správné místo. Během krátkého navykání se nestane, že by řidič sáhl vedle a ani v záplavě „mačkátek“ se vlastně neztratí.
Ostře sledovanou kategorii středně velkých vozů SUV obohatil nový korejský zástupce. Kia Sportage se vyrábí v Žilině a technicky má hodně společného se sesterským Hyundaiem Tucson. Přesto jde o zcela svébytný model na míle vzdálený předchozí generaci.
Dost prostoru nabízí zadní sedačky, velké zadní dveře zase napomáhají tomu, aby se dalo usadit do třetí řady sedadel. Zavazadlový prostor nabídne objem 625 litrů, což je úplně akorát. Kazí ho jen neposlušná roleta, která by mohla mít intuitivnější ovládání.
A ještě jedna maličkost k interiéru. Je třeba si auto pořádně prohlédnout, než si ho pořizujete. Zkuste třeba na první dobrou objevit bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Je ve speciální schránce ve středovém panelu a váš aparát do něj připojíte netradičně na výšku. Jenže pokud člověk pořádně nehledá, tak tuhle vychytávku jen tak nenajde. Nejprve se totiž musí uvolnit dno a mobil do něj zajede. To je plus, protože se nikam nesune ani nerachotí. Na druhou stranu, než jsem to zjistil, tahle schránka mi „sežrala“ vstupní kartičku do práce. A dost jsem se jí nahledal. Zjevně jde o dědictví předfaceliftového provedení, které s moderním řešením ještě nepočítalo.
Jinak nechybí zásuvky na USB, klasická zásuvka, držáky na pití, sklopná opěrka… Zkrátka moderní rodinné auto se vším všudy.
265 koňských sil – to by ještě před pár lety znamenalo třeba třílitrový šestiválec s pořádnou silou. Tady musíme dva válce ubrat a obsah motoru rozdělit prakticky napůl. To všechno tady určuje směr, rozložení sil je jiné, než bývalo dřív. Samozřejmě i díky 2 080 kilogramům váhy. Tady by bylo potřeba víc než „jedna šestka“.
Santa Fe (jedná se o nejvýkonnější v aktuální nabídce) má zdvihový objem 1 598 ccm, spalovací motor nabízí 132 kW a po dodání elektrické síly se systémový výkon vyšplhá až na 195 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pak dá zvládnout pod 9 vteřin. Přepínání z benzínu na elektřinu si ani nevšimnete.
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Na běžné ježdění je Santa Fe skvělým společníkem, ve voze se cítíte dobře a bezpečně a okolo 80–90 km/h je svět v pořádku. Auto je klidné, nechává spalovací pohon v symbióze pracovat s tím elektrickým a řidič si užívá nápomocné rekuperace. Podle toho pak vypadá i spotřeba a hospodárnost vozu. Čistě na elektřinu můžete ujet mezi 50–70 kilometry, ve městě pak není problém dostat se ke spotřebě jen lehce nad dva litry. Až na občasný hluk z velkých kol je v autě úplné ticho.
Jenže pak jsou tu delší cesty, a tady právě řidiče namlsá těch 265 koňských sil. Jenže zkrátka nestačí. Dynamika auta je mizerná, nad 120 kilometrů v hodině už nechce moc akcelerovat a jet se spotřebou nad deset litrů je úplně běžné. S nádrží na 47 litrů jste navíc také častým návštěvníkem čerpacích stanic.
Nová Honda Civic sází na konzervativní pojetí vnějšího designu, avšak s maximální progresivností pod povrchem. Kompaktní auto vyráběné rovných padesát let přichází s hybridním pohonem, ale i dvoulitrovým atmosférickým motorem.
V tuto chvíli je tedy třeba zvážit, na co přesně budete vůz používat. Pokud vás čekají dlouhé cesty, promyslete, jestli nesáhnout spíš po verzi 2.2 CRDi s výkonem 148 kW. Tady by se dala spotřeba stlačit dolů…
Co k tomu závěrem? Hyundai Santa Fe budí dojem bezpečí, a vůbec ne neprávem. V autě se každý jeho pasažér cítí dobře a velmi pohodlně. Jen je třeba se zamyslet nad motorizací. Santa Fe je mimo jiné nejdražším vozem značky v Česku, námi testovaný model vyšel na 1 634 900 Kč. Je to dost? To ano. Ale zkuste si najít podobnou kvalitu za tuto cenu u konkurence…
Servisní interval vozu činí 1 rok nebo 15 000 km, záruka je pak pětiletá a nemá žádné omezení počtu najetých kilometrů. Na trakční akumulátor je záruka dokonce 8 let nebo 160 000 kilometrů. V autorizovaném servisu Hyundai činí hodinová sazba 1 015 Kč bez DPH.
Krize dopadá na všechny, Hyundai nevyjímaje. Modely Santa Fe na skladě objevíte, ale jen v jednotkách. Navíc se jedná o model, na který se z celé nabídky značky v tuto chvíli čeká nejdéle, a to proto, že jde o model vyráběný v Jižní Koreji. Pokud si ho objednáte dnes, doručen bude za 12 měsíců. Co se týče prodejů, Santa Fe jasně převálcuje menší SUV Tuscon, který opravdu není těžké na českých silnicích potkat. I tak Hyundai za leden a únor registroval více než 40 prodaných Santa Fe, což jsou dvě třetiny prodejů tohoto vozu za rok 2021. A co porovnání s další konkurencí?
K dispozici je větší obrazovka infotainmentu (10,25 palce) s aktualizovaným softwarem. Funguje rychle a jednoduše, ale stejně jako mnozí konkurenti toho Santa Fe nabízí tolik, že hrozí, že většinu funkcí buď nevyužijete (například zvuky přírody), nebo bude lepší zastavit a nejdříve se se vším naučit.
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Martin Tomaides
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal
Hyundai Santa Fe Plug-in Zdroj: Bart Běhal