Nové SUV z Kolína se dá koupit pod 300 tisíc. Čeká se na něj stejně dlouho jako na dítě

Kolínská novinka je třetí generací úspěšných minivozů Toyota Aygo. Zdroj: Se svolením společnosti Toyota
Ve středočeském závodě Toyoty byla slavnostně zahájena výroba crossoveru Aygo X, který bude z výrobních linek sjíždět vedle většího modelu Yaris. Čekací lhůty na nový model však mohou přesáhnout devět měsíců.
Nové minivozidlo už se netváří jako kapesní hatchback, ale v praxi jde o malé SUV. Jeho cena začíná na 319 tisících korunách, s výkupním bonusem za staré auto se ale jde dostat i pod tuto hranici. Podle ředitele českého zastoupení Toyoty Martina Pelešky však nelze takovou cenu udržet dlouho.
Na auto se čeká devět měsíců
Miniaturní kříženec hatchbacku a SUV proti předchozí generaci minivozu Aygo zřetelně vyrostl, zdražil a vylepšil standardní výbavu. „Začátkem března jsme zahájili on-line registrace a objednávky a už teď jich máme více než tři stovky, takže čekáme, že za letošní rok budeme nad tisícovkou,“ uvedl pro CNN Prima NEWS ředitel českého zastoupení Martin Peleška.
Navazuje na téma

Minulý týden si z továrny v Ovčárech u Kolína odvezli při slavnostní akci Toyotu Aygo X první čeští zákazníci. Kdo by je ale chtěl nyní napodobit, má smůlu. V současnosti se totiž na novinku čeká přibližně devět měsíců, a to i přesto, že továrna u Kolína jede naplno a aktuálně se nerýsují žádná omezení výroby kvůli nedostatku součástek.
„Zájem je nejen v Česku, ale zejména ve státech na jihu Evropy. Zatím tedy bohužel nechystáme ani skladové vozy. Jsou ale modely, u nichž se situace s dostupností vylepšuje a skladovky budou k dispozici. Jde například o benzinové yarisy, hybridní C-HR nebo o corolly sedan," prohlásil Peleška.
Dvojka mezi SUV
Toyota Aygo X je aktuálně druhým nejlevnějším SUV na českém trhu po dalším mini SUV Suzuki Ignis a před Dacií Duster. Přehled všech SUV, která se aktuálně dají na českém trhu pořídit za méně než 400 tisíc korun, naleznete ZDE. Toyota v poslední době ceny svých modelů několikrát zvyšovala a stropu podle Martina Pelešky zatím zřejmě nebylo dosaženo. „Letos očekávám zdražování nových aut v průměru o deset procent. A tím nemyslím jen naši značku. Ve prospěch zdražování hovoří nejen dlouhé dodací lhůty na nová auta, ale také inflační tlaky," vysvětlil.
Navazuje na téma

Cenotvorba u nových aut záleží na mnoha faktorech. U Toyoty se odvíjí zejména podle cen konkurence. „Vždy si určíme konkurenty, kteří jsou na trhu dominantní, a podle nich ceny stanovujeme. V případě Corolly je to například Škoda Octavia. Vždy se snažíme být o něco výhodnější než lídr trhu. Pokud ale nějaké kategorii sami dominujeme, jak je tomu třeba u pickupu Hilux, můžeme si dovolit ceny sami určovat a být o něco dražší než slabší hráči,“ odkrývá Peleška cenovou strategii značky na českém trhu.
Tato taktika Toyotě zjevně funguje, protože se letos vyšvihla na čtvrté místo mezi značkami v žebříčku prodejců nových aut za Škodou, Hyundaiem a Volkswagenem. Přitom ještě v roce 2015 patřilo japonskému výrobci na českém trhu až 16. místo.
Japonská automobilka těží z toho, že už před mnoha lety vsadila na hybridy, které jí teď pomáhají plnit čím dál přísnější emisní limity. Na rozdíl od jiných značek nemusí Toyota omezovat prodej aut s vyšší spotřebou, a tedy i emisemi. Například osobní verzi malé dodávky Proace City Verso i nadále nabízí s benzinovými a naftovými motory, zatímco její sourozence Berlingo, Rifter a Combo Life lze mít pouze v elektrické verzi, o kterou je v Česku zanedbatelný zájem.
Navazuje na téma
