Ve středočeském závodě Toyoty byla slavnostně zahájena výroba crossoveru Aygo X, který bude z výrobních linek sjíždět vedle většího modelu Yaris. Čekací lhůty na nový model však mohou přesáhnout devět měsíců.
Nové minivozidlo už se netváří jako kapesní hatchback, ale v praxi jde o malé SUV. Jeho cena začíná na 319 tisících korunách, s výkupním bonusem za staré auto se ale jde dostat i pod tuto hranici. Podle ředitele českého zastoupení Toyoty Martina Pelešky však nelze takovou cenu udržet dlouho.
Na auto se čeká devět měsíců
Miniaturní kříženec hatchbacku a SUV proti předchozí generaci minivozu Aygo zřetelně vyrostl, zdražil a vylepšil standardní výbavu. „Začátkem března jsme zahájili on-line registrace a objednávky a už teď jich máme více než tři stovky, takže čekáme, že za letošní rok budeme nad tisícovkou,“ uvedl pro CNN Prima NEWS ředitel českého zastoupení Martin Peleška.
Minulý týden si z továrny v Ovčárech u Kolína odvezli při slavnostní akci Toyotu Aygo X první čeští zákazníci. Kdo by je ale chtěl nyní napodobit, má smůlu. V současnosti se totiž na novinku čeká přibližně devět měsíců, a to i přesto, že továrna u Kolína jede naplno a aktuálně se nerýsují žádná omezení výroby kvůli nedostatku součástek.
„Zájem je nejen v Česku, ale zejména ve státech na jihu Evropy. Zatím tedy bohužel nechystáme ani skladové vozy. Jsou ale modely, u nichž se situace s dostupností vylepšuje a skladovky budou k dispozici. Jde například o benzinové yarisy, hybridní C-HR nebo o corolly sedan," prohlásil Peleška.
Dvojka mezi SUV
Toyota Aygo X je aktuálně druhým nejlevnějším SUV na českém trhu po dalším mini SUV Suzuki Ignis a před Dacií Duster. Přehled všech SUV, která se aktuálně dají na českém trhu pořídit za méně než 400 tisíc korun, naleznete ZDE. Toyota v poslední době ceny svých modelů několikrát zvyšovala a stropu podle Martina Pelešky zatím zřejmě nebylo dosaženo. „Letos očekávám zdražování nových aut v průměru o deset procent. A tím nemyslím jen naši značku. Ve prospěch zdražování hovoří nejen dlouhé dodací lhůty na nová auta, ale také inflační tlaky," vysvětlil.
Cenotvorba u nových aut záleží na mnoha faktorech. U Toyoty se odvíjí zejména podle cen konkurence. „Vždy si určíme konkurenty, kteří jsou na trhu dominantní, a podle nich ceny stanovujeme. V případě Corolly je to například Škoda Octavia. Vždy se snažíme být o něco výhodnější než lídr trhu. Pokud ale nějaké kategorii sami dominujeme, jak je tomu třeba u pickupu Hilux, můžeme si dovolit ceny sami určovat a být o něco dražší než slabší hráči,“ odkrývá Peleška cenovou strategii značky na českém trhu.
Tato taktika Toyotě zjevně funguje, protože se letos vyšvihla na čtvrté místo mezi značkami v žebříčku prodejců nových aut za Škodou, Hyundaiem a Volkswagenem. Přitom ještě v roce 2015 patřilo japonskému výrobci na českém trhu až 16. místo.
Japonská automobilka těží z toho, že už před mnoha lety vsadila na hybridy, které jí teď pomáhají plnit čím dál přísnější emisní limity. Na rozdíl od jiných značek nemusí Toyota omezovat prodej aut s vyšší spotřebou, a tedy i emisemi. Například osobní verzi malé dodávky Proace City Verso i nadále nabízí s benzinovými a naftovými motory, zatímco její sourozence Berlingo, Rifter a Combo Life lze mít pouze v elektrické verzi, o kterou je v Česku zanedbatelný zájem.