Ikonický snímek Concordu slaví 20 let: Visel jsem z vrtulníku a málem zmrznul, líčí autor

Dopravní letoun, který dokázal dvojnásobně překročit rychlost zvuku. V provozu byl letoun Concorde od 70. let minulého století, naposledy vzlétl 26. listopadu 2003, kdy přistál na letišti Filton poblíž Bristolu v jihozápadní Anglii, kde zůstává dodnes. Důležitý milník v letecké historii tehdy sledovaly davy lidí, včetně fotografa CNN Lewise Whylda, který zpětně vzpomíná, jak se mu podařilo vyfotit jednu z nejslavnějších leteckých fotografií.

Tehdy 25letý Lewis Whyld pracoval pro agenturu South West News Service, která dodávala fotografie národním i mezinárodním médiím. Když přišla zakázka na focení posledního letu Concordu, nezaváhal. „Můj šéf mi na to tehdy řekl jedinou věc: Abych to nepo*ral,“ vzpomíná fotograf pro CNN.

Důležitý milník v historii letectví sledovaly davy poblíž Cliftonova visutého mostu v Bristolu. Poslední let pilotoval kapitán Mike Bannister. „Skoro jste cítili, že Concorde chce letět rychle. Letadlo bylo navrženo tak, aby bylo efektivnější, plné neuvěřitelné technologie – ale bylo více než to, bylo to letadlo s duší,“ vzpomínal Bannister pro Great British Life.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ovládnou váš počítač a ani se to nedozvíte. Česko trápí „Jorik“ i bankovní trojské koně

Whyld kvůli fotografování také vzlétl. Concorde sledoval z výšky asi 915 metrů z helikoptéry. „Stál jsem na skluznici skoro mimo vrtulník, mrznul jsem a foukal na mě proud od rotorů. Necítil jsem prsty na rukou, na nohou a ani obličej. Nebyl to snadný snímek, musel jsem se vyklonit ven kvůli správnému úhlu,“ popsal Whyld čekání na nejpříznivější moment pro zachycení letounu, který měl proletět asi 450 metrů pod nimi.

Šance, že letadlo přeletí most přesně v úhlu, který pro fotografii potřeboval, byla malá. Velkou výzvu také představovala rychlost letadla, jež dosahuje až 2 179 km/h. Nemluvě o fotoaparátech, které v roce 2003 ještě nedosahovaly takové kvality jako dnes. „Teď už můžete vyfotit několik snímků za sebou velmi rychle, ale tehdy byl proces pomalejší, měl jsem jen jednu šanci,“ vzpomíná Whyld. Práci mu neusnadnil ani kontrast jasného slunečního světla na tmavém pozadí kopce za mostem.

A pak to přišlo: „Vykláněl jsem se z helikoptéry, držel se a v řídkém vzduchu zmáčkl spoušť, když bylo letadlo nad mostem. Neuvědomil jsem si, že fotografie bude mít takový tvar, jaký má – se stěnou kopce, mostem a davem, který rámuje letadlo, na relativně čistém pozadí a téměř zrcadlí tvar křídla,“ popsal Whyld ikonický snímek, který se stal odrazovým můstkem pro jeho kariéru.

Fotografie zachycuje fanoušky letectví i poetické spojení mezi dvěma inženýrskými triumfy 19. a 20. století – Cliftonův visutý most a Concorde.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Válečná schizofrenie? Ukrajinci dodávají Rusům díly pro letadla a vrtulníky, tvrdí novináři

Tagy:
letectví Bristol visutý most Concord Concorde Mike Bannister