Jermanová o „grilování“ Síkely: Otazníky jsou kolem jeho majetku. Zapotí se, míní Charanzová
Impreza e-Boxer: Tak trochu jiné Subaru. Neburácí, ale plní svůj účel Zdroj: Bart Běhal
Řekněme si to hned na rovinu. Aktuální Impreza už většinou není to zářivě modré auto se zlatými elektrony, které drtilo asfalt a požíralo bahno během rallyeového seriálu WRC, a které chtěl mít doma snad každý chlapec, ale dovolit si ho mohl tak maximálně ve velikosti 1:18. Svět se mění a držet krok s ním musí i Subaru.
Model e-Boxer je toho jasným důkazem. Ten námi testovaný navíc přišel ještě s vyzývavým nápisem FUN 2 DRIVE na boku. Inu, každý si zábavu představujeme jinak, a kdo zná typ WRX STI, se kterým je jmenovka Impreza nesmazatelně spjata, bude mít i určitá očekávání.
To byl přece jen typ, se kterým je spojeno legendární jméno Colin McRae. Bývalý skotský závodník a divoch se s ním v roce 1995 stal mistrem světa a následovali ho Richard Burns v roce 2001 a Petter Solberg v roce 2003.
Jenže e-Boxer je jiný. Nezávodí, neburácí, vlastně ani není rychlý nebo hbitý. Když mají promluvit čísla, je se zrychlením z 0 na 100 km/h za čistých 10 vteřin vlastně dost pomalý! Ale to vůbec neznamená, že jde o špatný vůz. Jen je jiný. S touto motorizací zkrátka plní účel, a také zavírá dveře za diesely. Subaru v tuto chvíli žádný vznětový motor nevyvíjí, pouze doprodává zásoby.
E-Boxer je dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, který kombinuje elektromotor s klasickým motorem boxer a pohonem čtyř kol. Celkem poskytuje 150 koňských sil (16 přidává ten elektrický).
Prohlédněte si přehled aut s pohonem všech kol do 800 tisíc.
Pod kapotou se skrývá benzínový dvoulitr. Zdroj: Bart Běhal
Subaru slibovalo pružnější akceleraci, ale to jsme tedy za volantem příliš nepoznali. S tím, že nemáme v ruce „závoďák“, jsme tak nějak počítali. Soustředili jsme se tedy spíš na to, co bylo pod kapotou.
V případě, že se rozjíždíte z nulové rychlosti, auto funguje pouze na elektromotor. Ale protože jde o něco mezi mild-hybridem a hybridem, nepoužívá se povětšinou jako samostatný zdroj pohonu. Jde to také, ale v tu chvíli vůz ujede maximálně 1,6 kilometru a může dosáhnout rychlosti 40 km/h. O to uživatel úplně nestojí.
Důležité je spíš to, že elektromotor spolupracuje většinu času s klasickým spalovacím. Ten se o vůz samostatně stará jen ve vyšších rychlostech, kde současně dobíjí baterii. Důležité je právě integrování elektromotoru do bezestupňové převodovky Lineartronic – to je specialitou e-Boxeru.
Co je na něm cítit, je zvýšená pohotovostní hmotnost. Klasický dvoulitr váží 1440 kilogramů, ten elektrický dodá 110 navíc. A chvílemi to jde skutečně poznat – rozjezdy nejsou nijak výrazně svižné a počet koní sám o sobě slibuje větší sílu, kterou ovšem auto nemá.
Rychlý není, ale v zatáčkách drží dobře. Zdroj: Bart Běhal
Jenže to se řidiči vrátí na spotřebě, a to hlavně ve městech. V kolonách, kterých je třeba v Praze denně nepočítaně, si libuje. Snížit celkovou spotřebu dokáže až o 10 procent. Kombinovaná se pak pohybuje zhruba okolo 6,5 litru na 100 kilometrů.
No a kdo přece jen nechce sáhnout po tomto typu, ale Imprezu by rád, v nabídce je stále benzínový motor s obsahem 1,6 litru a výkonem 114 koní.
Co se nám líbilo, byl velmi dobře fungující podvozek, i to, jak citlivě reagují oba pedály. Stejně jako řízení. Impreza se nehoupe a slušně si poradí i mimo asfalt.
Za volantem auta se dá pracovat celkem instinktivně, takže i pro člověka, co Subaru řídí poprvé, je to uvnitř příjemné. Těžko hledat něco, s čím by se řidič musel sžívat a co by ho mělo rušit od jízdy.
Za volantem se řidič cítí příjemně. Zdroj: Bart Běhal
Sedačky jsou pohodlné a mají dobré boční vedení a volant zůstává sportovní. Stejně jako střih celého interiéru. Vzpomínka na rallye se nakonec přece jen najde, před řidičem jsou klasické analogové budíky, které pod sebou navíc mají modrou barvu. Tak přece kousek toho Colina!
Prostoru je dostatek pro všechny, dostáváte to, co od 4,4 metru dlouhého auta čekáte.
Co se týče technologií, drží Subaru krok se světem. Až na ovládání teploty je tu od všeho osmipalcový dotykový displej a vůz snadno komunikuje také s chytrými telefony. Řidiče zaskočí snad jen ve chvíli, kdy se naplno rozsvítí při odcházení z vozu. To je šajn!
Klíčová data o vozidle pak promítá drobný multifunkční displej umístěný nad navigací, který si dokázal slušně poradit i s kamerou. Netrvá dlouho a řidič se zorientuje.
Na závěr tedy zbývá jediná otázka. Má tohle auto vůbec smysl? Nesáhnete raději po trochu robustnějším typu XV? Volba je na vás.
Na celý vůz je záruka 3 roky nebo 100 tisíc najetých kilometrů. Stejná čísla platí i v případě laku. Na karoserii si ji pak několikrát znásobte, činí dokonce 12 let.
Servisní prohlídky následují vždy po 15 tisících kilometrech až do 105 tisíc. Logicky funguje jednoduchá rovnice, za hodně práce – hodně muziky. První prohlídka bude majitele e-Boxeru stát 3835 Kč, druhá už 6263 Kč. Nejdražší je pak kontrola na 105 tisících najetých kilometrech, která činí 7651 Kč. Velkou položkou je na ní výměna svíček. Nad tuto cifru se ale nikdy nedostane a celkem za sedm prohlídek zaplatíte necelých 41 tisíc korun.
Konkurovat koncernovým vozům či zaběhlým značkám není pro Subaru nic snadného. Tady si tedy přijdou na své například ti, kteří rádi jezdí takovým autem, které jen tak někdo na silnici nemá. Klasického modelu Impreza se v roce 2019 v Česku prodalo 34 kusů, dalších 22 bylo modelu WRX STI.
To pro Subaru není zrovna hezké číslo, ale nutno dodat, že je tu několik ALE.
Například to, že Impreza má už v základu náhon na všechna čtyři kola – tím se konkurence pochlubit nemůže. A na papíře se pere s více moderním XV, malým SUV, které je vyrobené na stejném základu a lépe uspokojuje současnou poptávku. Však bylo také s 377 prodanými vozy nejúspěšnějším modelem značky Subaru. Evropa navíc čím dál více kráčí po elektrické stopě, e-Boxer je tedy logickým doplněním nabídky.
Za kolik si můžete Imprezu pořídit? A doba dodání? Když všechno funguje tak, jak má, dorazí za zákazníkem objednaný vůz do půl roku.
V tomto směru Impreze nic nechybí. Slušné množství prostoru ve dveřích i pod palubní deskou. Místo na dva nápoje mezi řidičem a spolujezdcem, to stejné navíc platí i na zadních sedačkách. Co se týče interiéru, má Impreza vše celkem slušně zvládnuto. Jen zavazadlový prostor by klidně zvládla větší. Celkem 340 litrů je nicméně stejných jak pro benzinovou variantu, tak pro e-Boxer.
Co se týče odkládacích prostorů, Impreze nic nechybí. Zdroj: Bart Běhal
Aktuální pátá generace Imprezy je prvním modelem značky Subaru, který byl postaven na nové platformě SGP, která se vyznačuje extra tuhou konstrukcí. Díky tomu vůz získal nejvyšší bodový zisk v historii nárazů v Japonsku a následně bral plný počet pěti hvězd také v evropských testech Euro NCAP.
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal
Subaru Impreza e-Boxer Zdroj: Bart Běhal