Šlachta: Z policistů cítím zoufalství, Rakušan je arogantní. Kritiky se nebojí, oponoval Letocha
Luxus na kolech má jméno Range Rover 3.0 l P400 Autobiography Zdroj: Bart Běhal
V době uměle vytvořených vozů, a vlastně celých modelových řad (řada X u BMW či řada Q u Audi) pokračuje Range Rover v tradici. Jistě, námi testovaný model 3.0 l P400 Autobiography nebyl zrovna tím terénním přeborníkem, který v roce 1970 vstupoval poprvé na trh, ale jeho ducha v sobě i po padesáti letech stále má.
Navenek možná nepůsobí Range v první chvíli tak mohutně, když ho však zaparkujete vedle obyčejných osobních vozů, hned poznáte rozdíl. Stejně jako ve chvíli, kdy se usadíte za volant. Ostatním SUV se klidně můžete dívat na střechu.
Range Rover 3.0 l P400 Autobiography: Luxus na čtyřech kolech. Zdroj: Bart Běhal
Auto s označením „Autobiography“ je skutečně přepychové. Přitom zvenku to není patrné a nikoho to neruší. Nepoutá na sebe pozornost obřími průduchy, nebo ostře řezanými spoilery. Není problém se schovat mezi záplavu ostatních SUV na silnicích.
Navenek možná nepůsobí Range v první chvíli tak mohutně. Zdroj: Bart Běhal
Uvnitř už se mu ale jen tak něco nevyrovná. Při prvním usazení... i když ono ani to vlastně není potřeba. Stačí, když otevřete dveře. Jsou těžké, mohutné a dají najevo, co řidiče čeká. Pohodlí, preciznost a perfektní zpracování snad každého centimetru interiéru, který vás obklopí.
Stačí otevřít dveře a vše uvidíte na vlastní oči. Zdroj: Bart Běhal
Čeká vás pohodlí, preciznost a perfektní zpracování snad každého centimetru interiéru. Zdroj: Bart Běhal
Čeká vás pohodlí, preciznost a perfektní zpracování snad každého centimetru interiéru. Zdroj: Bart Běhal
Všude je kůže, prošívané jsou dokonce i úchyty nad hlavou osazenstva auta. To pak nabízí díky velkému čelnímu sklu a výšce úchvatný výhled. Sedačky jsou nadmíru pohodlné. I taková představa červencové cesty do Chorvatska po rozlámané dálnici D1 se zdá náhle příjemná. I když s Range Roverem by to bylo spíše do Monaka. Mají jedinou drobnou výtku, tou je slabé boční vedení. S tímto 2,5 tuny těžkým strojem sice málokdo závodí, ale daný nedostatek je cítit i v zatáčkách.
Mají jedinou drobnou výtku, tou je slabé boční vedení. Zdroj: Bart Běhal
Infotainment zůstává už pár let stejný, tedy rychlý a přehledný. Barvy jsou ostré, ale nebijí do očí. Občas sice pozlobí, a je třeba auto vypnout a znovu nastartovat, ale to se od stroje prošpikovaného elektronikou musí čekat. Propojení s iPhonem či Androidem je samozřejmě k dispozici.
Barvy jsou ostré, ale nebijí do očí. Zdroj: Bart Běhal
Druhá dotyková obrazovka, která se používá od uvedení modelu Velar do prodeje, je jednou z nejlepších věcí, co automobilka nabízí. Skrze ni si můžete nastavit podvozek, upravit klimatizaci a zapnout vyhřívání či chlazení sedaček (to platí i pro ty zadní). Nebo třeba dopřát masáž.
Dále je pak k dispozici množství atraktivních maličkostí. Například malé ovladače na dveřích, které má k dispozici posádka na zadních sedadlech. Ta je v určitém směru skutečně zvýhodněna, protože může například ovládat sedadlo spolujezdce a udělat si tak více prostoru pro sebe, či vypnout radio. To se hodí při vyřizování byznysových záležitostí.
Od příštího roku bude několik velkých automobilek vyrábět vozy, které půjdou nastartovat či odemknout skrze aplikaci. K dispozici by mělo být dokonce dokonalé zaparkování auta nebo možnost nechat si zásilku uschovat do kufru od doručovací služby.
Ve výbavě je také posuvná skleněná střecha či LED světlomety. Maličkosti jako vyhřívaný volant už se berou jako samozřejmost.
A co jízda? Je hodně hladká a přináší to, co si majitel obdobného vozu žádá. Vše je důkladně odhlučněno a v autě je skutečně ticho, i když z aerodynamického pohledu nejde zrovna o designovou lahůdku.
Pod kapotou je třílitrový benzinový mild-hybrid šestiválec s turbem, který nabízí 404 koňských sil. Umí tedy pořádně zabrat. Rychlost akcelerace ale poznáte skutečně jen podle tachometru, auto se šine dopředu, aniž by si člověk všiml.
Když jsou okolnosti příznivé a řidič nemá naspěch, dá se spotřeba stáhnout i pod 11 litrů, ale je třeba počítat spíše zhruba se 14. Sílu je totiž třeba krmit, a Range Rover jí nabízí dostatek.
Z Range Roveru sálá klid, pohoda a spokojenost. Zdroj: Bart Běhal
Celkově z Range Roveru sálá klid, pohoda a spokojenost. Je to, jako když se vrátíte z masáže, nebo si jdete popovídat s psychoterapeutem. Když člověk vypne motor a vystoupí ven, cítí se příjemně vyklidněný, dobře naladěný a mnohdy má úsměv na tváři.
Range Rover se rozhodně řadí mezi prémiové značky, sahnout by po něm neměl nikdo, kdo si nemůže dovolit občasné náklady na udržování vozu k perfektnímu stavu. To je jasně vidět mezi čísly.
Range Rover se rozhodně řadí mezi prémiové značky. Zdroj: Bart Běhal
Záruka na vůz je na tři roky nebo 100 tisíc kilometrů. Servisní interval je na 34 tisíc kilometrů nebo 24 měsíců. Důležitým faktorem je také ceník servisních prohlídek, který se s každou návštěvou lehce navyšuje. Při první činí 19 608 Kč, u druhé 20 556 Kč, třetí 21 569 Kč, při čtvrté 25 717 Kč a páté 31 415 Kč. Vše samozřejmě včetně DPH.
Důležité jsou i ceny materiálu. Za přední kotouče zaplatíte 9 507 Kč, za přední destičky 12 417 Kč a za přední čidlo 1 045 Kč. Nové zadní kotouče pak majitele budou stát 8 988 Kč, zadní destičky 5 105 Kč a zadní čidlo 1 106 Kč. I zde se jedná o všechny ceny včetně DPH.
Záruka na vůz je na tři roky nebo 100 tisíc kilometrů. Zdroj: Bart Běhal
Za celý rok 2019 firma Land Rover v České republice prodala 773 vozů, z toho celkem 118 bylo právě velkých Range Roverů. To činí 15 procent z celkového prodeje. U této automobilky platí čím větší, tím prodávanější. Nejvíce se prodalo modelů Discovery a Discovery Sport, bylo jich 136. Jen o devět méně pak bylo Ranger Roverů Sport. Klíčovým faktem jsou ale skladové zásoby. Range Rover nic takového nevede, v případě, že o něj stojíte, musíte počkat, až se vyrobí. I to je cena za exkluzivitu. Délka trvání záleží na specifikaci vozu a dalších detailech, jako je například i barva. Celý proces tak obvykle trvá 1-6 měsíců.
Jsou vozy, které na silnici zaberou mnoho místa a ve finále nenabízí ten prostor, který v provozu vyplňují. To však není případ tohoto modelu. Range Rover má sice parametry malého kamionu, ale to vše svému majiteli vrátí zpět. Prostor uvnitř vás zbytečně neuzavře, ani není nepříjemně vzdušný. Spíše je srovnatelný s objetím, ale zároveň poskytne ideální množství míst k využití.
Prostor uvnitř vás zbytečně neuzavře. Zdroj: Bart Běhal
Odkládací prostory Range Rover 3.0 l P400 Autobiography Zdroj: Bart Běhal
Spolujezdec má před sebou dvě přihrádky. Jedna se otevírá dolů, druhá nahoru. Dostatečně velký prostor je i mezi ním a řidičem, kde je navíc hluboká přihrádka, která chladí. V letních měsících ideální místo, kam si odložit nápoj a nemít ho po dlouhém dni rozehřátý. Větší lahve se pak vejdou do odkládacích prostor u dveří, tato místa využívá automobilka skvěle. Mezi zadními sedačkami pak najdou místa další dvě lahve nebo kelímky, a to po elektronickém odklopení středového panelu. O čem není třeba diskutovat je potom zavazadlový prostor. Ten se dostane lehce přes 900 litrů.
Zavazadlový prostor se dostane lehce přes 900 litrů. Zdroj: Bart Běhal
Range Rover slaví v letošním roce 50 let od uvedení na trh. Ve světě, kdy ještě neexistovala kategorie SUV, byl něčím novým. I proto byl od začátku tak úspěšný a stala se z něj vlastně legenda. Britská automobilka přišla s myšlenkou spojit auto zašpiněné bahnem s luxusem a vytříbeným vzhledem.