Jak se měří sledovanost?
Každá televize chce pochopitelně vědět, na co a kdy se její diváci dívají, a tak si sledovanost nechává měřit. O to se stará výzkumná agentura Nielsen Admosphere. Jak takové měření probíhá a mají se jeho účastníci něčeho obávat? A jaký je nejsledovanější seriál současnosti?
Do domácností, které agentura sama vybere a osloví, nainstaluje k televizi měřicí zařízení – takzvaný peoplemetr. Ten odesílá informaci o zapnutí a vypnutí všech televizních stanic. Televize se tak dozvědí, které pořady kdy diváci sledují a jak často.
Na základě těchto zjištění mohou televizní program upravovat a přizpůsobovat. Televize Prima díky měření například ví, že nejsledovanějším seriálem současnosti je v České republice Slunečná, která běží právě na FTV Prima.
Měření je zcela anonymní
Měření sledovanosti je přitom zcela anonymní, a tak v případě, že agentura někoho osloví, nemusí mít dotyčný ze zapojení do výzkumu obavy.
Na webu Nielsen Admosphere se uvádí, že měření probíhá na reprezentativním vzorku 1 900 domácností vlastnících TV přijímač, což odpovídá 4 450 jednotlivcům. Domácnosti, které se účastní měření, mají podle agentury před zadavateli a uživateli dat zaručenou anonymitu.
Panel domácností byl podle společnosti sestaven na základě rozsáhlého zaváděcího výzkumu v roce 2017, jehož cílem bylo stanovit základní charakteristiky související se sledováním televize. Panel je pravidelně obměňován a doplňován, ročně dochází k obnově jeho jedné čtvrtiny.