Jawa 350 bývala „stodvacítkou“ mezi motorkami. Proklínaný i milovaný stroj lze mít nový i dnes

Motocykly z Týnce nad Sázavou bývaly ve světě pojmem. Nenáročnost východních trhů ale zapříčinila jejich postupný úpadek a neschopnost čelit japonské i evropské konkurenci. Symbolem tohoto období byla právě Jawa 350 typ 634. Motorka, na kterou spousta dnešních padesátníků a šedesátníků ráda vzpomíná.

Bývaly doby, kdy člověk mohl mít řidičák na motorku bez omezení výkonu a kubatury už od sedmnácti. Také já jsem ještě tuto státní benevolenci stihl a mohu po všech zkušenostech s motorkami říct, že dnešní odstupňování „áčkového“ řidičáku je nanejvýš prospěšnou věcí. Co to má společného s Jawou 350? Hodně.

Před třiceti a více lety se totiž bralo za jaksi samozřejmé, že to nejsilnější, co dostane mladý řidič do ruky, bude právě ona „třipade“, stroj s výkonem přinejlepším 26 koní a ne stopadesátkoňovou raketu jako dnes.

K TÉMATU: Východoněmecké motocykly Simson byly snem teenagerů. Dnes se prodávají za nevídané sumy

Silné vzpomínky

Nikdy nezapomenu na závěrečnou praktickou zkoušku v autoškole, která spočívala v objetí bloku ve vilové čtvrti na Jawě 350. Vážil jsem tehdy při 180 cm asi 50 kilo, a když si za mě přisedl o metrák těžší zkušební komisař, bylo jasné, že bude zle. A bylo. V obavách, aby mi hned při rozjezdu nezdechl motor, jsem pořádně vzal za plyn. Týnecký kůň se vlivem silně nerovnoměrného zatížení vzepjal na zadní a odulý zkoušející zůstal sedět na vozovce. Blok jsem nakonec musel objet sám a řidičák jsem dostal.

Než se vypravíme za taji československé jednostopé legendy, upřesněme si, že „třipade“, o které budeme mluvit, je ta vyráběná od roku 1973, tedy typ 634. Kubatura 350 byla totiž pro značku Jawa typická už dávno před druhou světovou válkou. Československo se brzy po ni stalo světovou motocyklovou velmocí a zcela zásadní zásluhu na tom měla právě značka založená Františkem Janečkem v roce 1929.

Už v roce 1946 na pařížském autosalonu všechny ohromil „Pérák“ a světový zvuk měly i kývačky či panelky z následujících dvou dekád, přičemž majstrštykem byl samozřejmě čtyřtaktní typ 500 OHC. Na masivních prodejích v Jižní Americe, Austrálii, Africe, Indii a samozřejmě SSSR měly ve stejné éře vliv velké sportovní úspěchy. Jawy přitom byly jednoduché a spolehlivé.

Volný pád

S nástupem normalizace a japonské konkurence po roce 1968 se však podobně jako u boleslavské Škody vývoj slibných projektů prakticky zastavil a od počátku 70. let se až na drobné výjimky pracovalo pouze na pomalé evoluci dvoudobé třistapadesátky.

Typ 634 byl už v době své premiéry v roce 1973 technicky i morálně zastaralý podobně jako o pár let starší Škoda 100 a blížící se Škoda 105/120. Nenáročné rozvojové trhy v čele s tím sovětským totiž po ničem jiném než po levné a maximálně jednoduché motorce na špatné cesty netoužily a veškeré větší inovace odmítaly. Jawa sice chrlila statisícové série, avšak s technikou už dávno zaostávající za světem. Tradiční českou továrnu to později málem stálo život.

Buď jak buď, nový motocykl Jawa 634 byl představen roku 1973, a ať to zní v souvislosti s výše napsaným jakkoliv paradoxně, jednalo se o nejvýraznější technologický i designový progres značky za posledních dvacet let. V modelové řadě doplnil klasický typ 350/360, který vznikal od roku 1964, ale skončil až v roce 1978. Také nová Jawa 634 byla stejně jako starší typ už beznadějně neschopná hmatatelného uplatnění na vyspělých trzích.

Vedle pozměněného vzhledu dostala nová 350 uzavřený a ze tří čtvrtin dvojitý rám, převzatý z úspěšných soutěžních motocyklů. Duněl v něm lehce inovovaný vzduchem chlazený dvoutaktní dvouválec o objemu 343,5 cm3, který dával výkon 14 kW (19 koní) při 5 000 otáčkách. Výrazné zlepšení představovaly dvoukličkové bubnové brzdy.

Nadějné recenze

Ohodnocení celku zanecháme povolanějším, a to redakci italského odborného časopisu Motociclismo z roku 1973, který Jawu 350 typ 634 testoval: „Na náš italský trh byl uveden motocykl pod prostým označením Jawa 634. Přes hluboký dezén zadní pneumatiky a způsob reakce pérování byla jízda ve vyšších rychlostech jezdcem hodnocena jako velmi dobrá.

Průjezd rychlých zatáček je velice jednoduchý, také při silném naklonění neměl motocykl snahu opustit stopu. Nejlepší vlastností motoru je zátah v nízkých otáčkách a také odolnost vůči špatnému zacházení. Velice snadné bylo spouštění motoru, i když pedál klikové hřídele přenáší jen poměrně malé otáčky. Výsledky naší klasické akcelerační zkoušky se stabilním startem na čtyři sta metrů mohou být označeny jako dobré. Co se rychlosti týká, překročili jsme údaje výrobce o několik kilometrů – motocykl dosáhl rychlosti 128 km/h.“ Tolik časopis Motociclismo. Dodejme, že zrovna v Itálii typ 634 moc na dračku nešel.

Jawa 634 počítala se stokilometrovou rychlostí a byla schopna ji bezpečně udržovat. Svými jízdními vlastnostmi si dokázala poradit i s tím nejhorším povrchem silnic a cest. Mezi kladné vlastnosti motocyklu patřil zejména relativně tuhý rám, komfortní jízdní vlastnosti, přirozená poloha jezdce i spolujezdce, dostatečný objem palivové nádrže, snadná údržba, robustní stavba a provozní nenáročnost. Naopak k záporným vlastnostem patřila poměrně vysoká hmotnost, celkově vysoká stavba, měkká přední vidlice (často doráží), velmi špatný přístup k maticím utahujícím stupačky, obtížné postavení na centrální stojan, úzké sedlo, průměrná účinnost brzd a malá tuhost rámu v podsedadlové části. Průběžná údržba byla každopádně nanejvýš žádoucí.

V roce 1984 debutovala omlazená Jawa 350 označená jako typ 638. Stroj velmi blízký dosavadnímu typu 634 dostal motor s vyšším výkonem, což spolu s nižší hmotností znamenalo o něco lepší dynamiku a hospodárnější provoz. Výkon tedy dosáhl stále mrzkých 17 kW (otevřená verze 19 kW) při 5 500 otáčkách. Rám zůstal stejný, jen dynamo bylo nahrazeno alternátorem. Počátkem 90. let byla vyráběna další modelová řada, a to Jawa 350/639 a Jawa 350/640. Pokud jde o popkulturu, určitě stojí za zmínku účinkování typu 634 v prvních dvou dílech filmové trilogie Slunce, seno..., ze které také pochází přezdívka stroje Konopnice.

Nová i dnes

Pokud by si snad někdo myslel, že po roce 1989 vyspělá konkurence značku Jawa definitivně semlela, nemohl by se více mýlit. Jawa nejenže nezanikla, ale typ 634 stále můžete mít jako nový. Vzhledově se jedná o motocykl 634 s motorem 638 a kotoučovou brzdou z modelu 639. Motocykl má digitální budíky a indikátory změny směru jízdy již nejsou kulaté, ale moderní z čirého skla.

Podle Wikipedie u nás značka Jawa ročně prodá asi 30 těchto motocyklů. Motocykl je z homologačních důvodů prodáván jako soubor náhradních dílů, zákazník si tudíž musí někde opatřit platný technický průkaz na jeden z typů 362 Californian, 633 Bizon, 634, 638, 639 nebo 640. Koupit ale samozřejmě můžete i „novou“ 350 s čínským motorem OHC nebo jawu indickou. Dodejme, že v roce 1978 byla nová 634 v Mototechně k mání za 11 000 Kčs. Původní 634 dnes koupíte za 30 000 až 130 000 Kč podle stavu a původu.

Tagy: