Je dobře, že v Česku vznikají takové unikátní projekty a budou mít podporu ministerstva průmyslu a obchodu, řekl při otevření nového výrobního areálu ve Velké Dobré nedaleko Prahy náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko. Na mysli měl dva smykové nakladače Kovaco Electric, které jsou jediné na světě stoprocentně elektrické a zcela bezemisní. Právě ty se nově vyrábějí v Česku.
„Jde o velmi inovativní výrobek, který těžko hledá konkurenci ve světě. Jde správným směrem díky svému postavení na elektromobilitě, což je obrovský trend,“ poznamenal Očko a doplnil: „Ministerstvo podobné aktivity podporuje svými programy či investičními pobídkami.“
Elektromobily Babiš nejdřív chtěl, pak proti nim bojoval. Co s nimi plánuje Fiala?
Evropská komise chce, aby se od roku 2035 neprodávala auta se spalovacími motory. Dosluhující premiér Andrej Babiš (ANO) se několikrát nechal slyšet, že proti tomu bude bojovat. Jak vidí budoucnost elektromobilů adept na budoucího premiéra Petr Fiala (ODS)?
Ocenil, že jde o výrazný český příspěvek k emisní neutralitě, která je cílem Evropské unie. „Stoprocentně mohou i takové výrobky a příspěvky českých firem napomoci k přechodu k bezemisní budoucnosti a naplňování Green Dealu (klimatický cíl Evroské unie, pozn. red.),“ dodal náměstek, podle něhož je unikátní i přesun výroby ze Slovenska do Česka během dvou měsíců.
Jak dva stroje Elise 900 a MiniZ, které lze ovládat i na dálku pomocí joysticků či aplikací pro mobilní telefony nebo tablety, vznikly a proč se jejich výroba přesunula do Česka, vysvětluje v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Hana Holubová, členka představenstva Kovaco Electric.
Ověřili jste si, že jsou vaše stroje Elise 900 a MiniZ skutečně jedinými stoprocentně elektrickými nakladači na světě?
Ano, situaci na trhu sledujeme velmi pečlivě. Větší stroj Elise 900 je skutečný unikát v segmentu elektrických smykacích strojů. Menší stroj MiniZ sice již zaznamenal nějaké konkurenční výrobní pokusy, ale jako komerčně vyráběný stroj je ve své kategorii opravdu na světě jen jeden.
Jak je možné, že se něco tak unikátního objeví v Česku?
Historie naší společnosti má česko-slovenské kořeny. V roce 2014 se spojili dva velmi šikovní slovenští inženýři, kteří jsou skuteční duchovní otcové Elise 900 a MiniZ, se slovenskou společností zabývající se tehdy výhradně kovovýrobou. V ní v roce 2017 začala výroba nejprve většího stroje Elise 900 a následoval ho také menší MiniZ. Shodou šťastných náhod se k těmto produktům dostala také naše česká investiční společnost Arbol Capital, která se slovenskou stranou spojila své síly a vytvořila společnou česko-slovenskou firmu Kovaco Electric. Postupem času pak došlo k vykoupení slovenského podílu a Kovaco Electric a spolu se slovenskými vývojáři i výrobními specialisty přesunula své působení stoprocentně do České republiky.
Členka představenstva Kovaco Electric Hana Holubová u nakladače Elise 900 Zdroj: Jan Otta
Udivuje to, zvlášť když elektromobilita v Česku není v takovém stupni rozvoje jako v západní Evropě či v USA.
Ano, tohoto určitého handicapu jsme si vědomi. Zřejmě i z téhož důvodu se nám daří velmi rychle a efektivně vytvářet dealerskou síť prakticky po celém světě. Zatímco u nás to jde trochu pomaleji. Přesto zaznamenáváme i v Česku jednoznačně pozitivní ohlasy a obrovský nárůst poptávky.
Zlaté české a slovenské ručičky se ve světě nikdy neztratí. Naší hlavní konkurenční výhodou je naše velikost. Tedy že firma je veliká tak akorát na to, abychom mohli dělat kvalitní stroje, ale abychom měli zároveň čas i na jejich další inovace.
Sledujete vývoj u konkurence a dá se očekávat, že někdo přijde s podobnými stroji?
Konkurenční trh samozřejmě bedlivě sledujeme. Dá se předpokládat, že i velcí hráči mají stejný záměr a boom elektrostrojů jsme zaznamenali.
Pokud se tak stane, co děláte pro to, abyste si udrželi náskok?
U nás stále platí, že „zlaté české a slovenské ručičky“ se ve světě nikdy neztratí. Naší hlavní konkurenční výhodou je naše velikost. Tedy že firma je veliká tak akorát na to, abychom mohli dělat kvalitní stroje, ale abychom měli zároveň čas i na jejich další inovace. A zároveň prostor i na vývoj nových produktů. Nesvazují nás obvyklá korporátní pravidla, pomalé schvalovací procesy a další nešvary velkých firem. Ale zároveň máme dost kvalitních a zkušených lidí, kteří jsou schopni pracovat až do roztrhání těla, protože firmu i její elektrické stroje považují za vlastní.
Špicar: Dekarbonizace není šílenství EU, ale globální megatrend. Musíme se mu přizpůsobit
Snaha o uhlíkovou neutralitu není nějaké evropské šílenství, ale globální megatrend, se kterým se musíme vypořádat, řekl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar v pořadu 360°. Podle něj elektromobilita ale není jediným směrem. Jako perspektivní třeba vidí vodíkový pohon. Hlavní ekonomka Raiffesenbank Helena Horská upozornila, že Česká republika nadále staví hlavně na průmyslu a produkci automobilů, sektor tak bude muset projít velkou revolucí, zaznělo na CNN Prima NEWS.
V čem jsou mimo plné elektricity další přednosti strojů Kovaco?
Jsme schopni poskytnout zákazníkům nadstandardní servis i zpracovat jejich návrhy a požadavky opravdu velmi rychle. Stává se nám, že zákazník, který jezdí se strojem třeba v Brazílii, narazí na nějakou překážku. Zrovna nedávno jsme řešili zával stroje sesuvem půdy, ke kterému došlo v nepřístupném terénu v pralese z důvodu silných dešťů, a kompletně celý vývojový tým včetně provozního ředitele trávil několik dní a nocí na telefonech a on-line přenosech, aby pomohli zákazníkovi tuto atypickou situaci vyřešit s co nejmenšími ztrátami. A troufám si tvrdit, že toto žádný z našich konkurentů nabídnout nemůže.
Kde všude lze stroje využít? A jak jsou univerzální?
Dají se využít prakticky všude. Díky svým ekologickým vlastnostem jsou dokonalé pro farmy a hospodářské provozy, protože se pohybují tiše, bezemisně a neruší tak klid zvířat. Zároveň se mohou skvěle pohybovat na venkovních farmách, vinicích, v horském terénu nejen v létě, ale i v tuhých mrazech, což jsme vyzkoušeli minulou zimu nejen v rakouských Alpách. Dokonalé využití mají také v různých sportovních areálech, při údržbě v městských částech či terénu. Máme osobní zkušenosti při budování našeho nového výrobního areálu a s ním souvisejícího testovacího polygonu.
Kolik strojů Elise 900 a MiniZ společnost vyrobila? Kolik jich zůstalo v Česku?
Aktuálně máme aktivních téměř 200 strojů po celém světě. Pracují po celé Evropě, v USA, v Jižní Americe, a dokonce i v Austrálii. V Česku jich je zatím výrazně menší počet než ve zbytku světa, ale intenzivně pracujeme na tom, aby se tento poměr změnil.
Co by pomohlo většímu rozvoji podobné techniky v Česku? Daňové úlevy jako u elektromobilů například v Norsku?
Upřímně řečeno chceme vyrábět stroje, které si zaslouží pozornost svou pracovitostí, kvalitou a unikátními vlastnostmi. Ostatní už je na jiných institucích, ne na nás. Nemáme ve zvyku v našich podnikatelských projektech spoléhat na tzv. vyšší moc, případně na oblasti, které nemůžeme sami ovlivnit vlastním přístupem a prací. Obecně by nám na českém trhu pomohlo hlavně zjednodušení procesu příspěvků ze zdrojů EU pro jednotlivé živnostníky. Tak jak to funguje například v Itálii.
Na českém trhu by pomohlo hlavně zjednodušení procesu příspěvků ze zdrojů EU pro jednotlivé živnostníky. Tak jak to funguje například v Itálii.
Máte zkušenosti, jak se na vaše stroje dívají možní domácí zájemci či zákazníci? Nebo je berou ještě jako sci-fi?
Musím říct, že v momentě, kdy zákazník odkudkoliv vidí kterýkoliv z našich strojů naživo, zavládne vždy nadšení. Nechci to zakřiknout, ale daří se nám v poslední době stroje předvádět v různých českých institucích i firmách a zatím máme jen pozitivní ohlasy.
Kde ve světě je o elektrické nakladače největší zájem?
Menší stroje MiniZ se velmi dobře prodávají ve Španělsku, větší stroje zase v Nizozemsku. Jeden z nich pracuje na stavbě nového stadionu fotbalového Realu Madrid. Velkou objednávku jsme před pár týdny uspokojili také v Rumunsku. Největším překvapením je to, že k nám chodí prostřednictvím našich internetových stránek mnoho poptávek z celého světa. Vždyť nedávno objednal jeden stroj zákazník z Chile. Bez toho, že ho viděl naživo a mohl si ho vyzkoušet. Celá situace kolem pandemie koronaviru nám přinesla zejména zefektivnění on-line nástrojů. Když to řeknu lidově, covid nás naučil s těmito vymoženostmi pracovat rychleji, než nám bylo milé.
Souvisí ten zájem s nastupující tzv. zelenou politikou a emisní neutralitou, kterou Evropská komise vyhlásila do roku 2050?
Ano, stoupající trend poptávek zejména z evropských zemí jednoznačně s těmito faktory souvisí.
Bagrista, který spasil světový obchod. Přesčasy za úklid Suezu mu nikdo neproplatil
Ve chvíli, kdy kontejnerová loď Ever Given uvízla v Suezském průplavu, byl to právě on, na kterém závisel osud světového obchodu. Bagrista Abdalláh Abdalgavád pět dní a pět nocí doloval se svým strojem zeminu a bahno, aby mohl obří plavidlo osvobodit. Ačkoli muž zachránil obchodníkům po celém světě miliardy dolarů, sám na vyplacení přesčasů čeká.
Jaké trhy jsou a budou klíčové?
Určitě evropský a americký trh. Ale chceme se nyní velmi intenzivně věnovat i českému a slovenskému trhu.
Myslíte, že elektrické stroje mohou v plné míře nahradit mnohatunová naftová zařízení či vozidla?
Upřímně řečeno myslím, že ne stoprocentně. Důležitá je vyváženost a poctivý přístup. Elektrický smykač prostě nemůže jezdit 12 hodin při stavbě dálnice bez přestávky pro dobití. Ale obráceně, telátka v teletnících nemají být rušena hlukem a zápachem z dieselových motorů. A horskou přírodu není potřeba drancovat při úklidu sněhu naftovými motory.
Právě otevíráte první výrobní závod v Česku ve Velké Dobré u Kladna. Kolik v něm vytvoříte nových pracovních míst?
V našem novém výrobním závodě vzniklo při zahájení provozu celkem 20 nových pracovních míst. Do budoucna budeme určitě nuceni výrobu rozšiřovat, takže počítáme i s větším náběrem zaměstnanců. Zakládáme si na férovém přístupu a jsme rádi, že se nám za krátkou dobu podařilo najít už několik velmi kvalitních lidí.
Odkud se rekrutují vaši zaměstnanci? Právě z okolí Kladna?
Kromě kmenových kolegů ze Slovenska, kteří vedou naši výrobu i po přestěhování do Česka, jsme dosud nabrali zaměstnance pouze z obcí v nejbližším okolí Velké Dobré.
V žádném případě nás ani nenapadlo přestěhovat výrobu z Česka na Východ. Jsme zvyklí mít vše stoprocentně pod kontrolou. Kompletně celé vedení společnosti je denně v kontaktu s vývojáři, výrobou i obchodníky.
Nezvažovali jste přesun výroby ze Slovenska do nějaké východní destinace s levnější pracovní silou?
V žádném případě, to nás ani nenapadlo. My jsme zvyklí mít vše stoprocentně pod kontrolou. Kompletně celé vedení společnosti je denně v kontaktu s vývojáři, výrobou i obchodníky.
Jak jste se jako žena dostala do převážně mužského oboru?
Moje profesní zaměření je úzce propojeno s kolegou Martinem Havrdou (předseda představenstva společnosti, pozn. red.). Naše spolupráce trvá 15 let a za tu dobu jsme prošli velmi úspěšně mnoha obory. Ať už to byly telekomunikace, reality nebo nyní Kovaco Electric, stále dokážeme v práci vhodně doplňovat jeden druhého.
Nenarážíte na nějaké předsudky ze strany mužů?
Určitě ne. Možná se to v dnešní době ani nehodí říkat, ale já jsem skutečně s tímto problém nikdy neměla.
Co ženského naopak pro vás může být výhodou?
Někdy stačí jen úsměv, milé slovo nebo kolegům přivezu do výroby snídani.