Evropská komise chce, aby se od roku 2035 neprodávala auta se spalovacími motory. Dosluhující premiér Andrej Babiš (ANO) se několikrát nechal slyšet, že proti tomu bude bojovat. Jak vidí budoucnost elektromobilů adept na budoucího premiéra Petr Fiala (ODS)?
Babiš nejprve ve svojí knize „O čem sním, když náhodou spím“ elektromobilitu vychvaloval. Vyšla před volbami v roce 2017.
„Já tedy elektromobil nemám. Ale bez auta se neobejdu – jako vy. O elektromobilu taky někdy uvažuju. V Německu považují elektromobily za jasnou volbu budoucnosti. Loni jejich náměstek ministra hospodářství Rainer Baake prohlásil, že po roce 2030 by se měly prodávat už jen elektromobily. U nás to určitě nebude o moc jinak,“ psal před čtyřmi lety Babiš.
Jenže změnil názor. V posledních měsících Babiš neustále opakoval, že elektromobily vymysleli zelení „ekofanatici“ v Bruselu. S návrhem, že se v roce 2035 nebudou prodávat auta se spalovacím motorem, Babiš v rozporu s původními komentáři zásadně nesouhlasil. Budoucí vláda podle něj bude muset za klasická auta bojovat. Obrat ve svém názoru Babiš vysvětluje tak, že si neuměl představit, s čím Evropská komise přijde.
Adept na budoucího premiéra Petr Fiala (ODS) je k čisté elektromobilitě také skeptický. „Změna nastává, protože automobilky se pro to rozhodly. Úkolem politiků je zajistit, aby se auto nestalo nedosažitelným luxusem a bylo nadále dostupné,“ řekl Fiala v předvolební debatě Deníku.
Podle Fialy není možné, aby někdo elektromobilitu nařídil. „Pokud vývoj probíhá na základě ekonomického rozhodnutí, je to v pořádku. Když se to začne urychlovat a zakážeme auta se spalovacími motory, je to špatné. Setkávám se s lidmi, kteří se bojí, že nebudou mít auto. Pro řadu lidí je to způsob, jak se dostávají do zaměstnání. To musíme mít na paměti. Nemůžeme dovolit, aby se na základě ideologických zákazů stalo auto luxusem,“ zdůraznil Fiala.
Tři tisíce dobíjecích stanic v Česku
Evropská komise přišla letos v létě s plánem, že by nová auta od roku 2035 nemohla produkovat žádné emise oxidu uhličitého. Prakticky by to znamenalo, že by se automobily se spalovacími motory přestaly vyrábět.
Komise zároveň chce, aby členské státy unie více podpořily prodej elektromobilů a začaly budovat dobíjecí stanice. Ministr dopravy a průmyslu a obchodu minulý týden podepsal memorandum se zástupci ČEZ, správců infrastruktury a Škody Auto. Zmiňované společnosti a stát se zavázaly vybudovat do roku 2025 v Česku 3 000 dobíjecích míst.
Aby se ale automobily se spalovacími motory od roku 2035 zakázaly, musí to nejprve schválit členské státy a Evropský parlament. To může trvat i několik let, protože se dá očekávat, že členské státy včetně Česka budou mít námitky.
Návrh Evropské komise označil za utopii a zbožné přání i europoslanec ODS Jan Zahradil. „Nejsem přesvědčen, že něco takového je realizovatelné. Dnes vlastnictví automobilu není nic exkluzivního. Pokud by se mělo masově na elektromobily přejít, vlastnictví se stane exkluzivní záležitostí. To předpokládám, že nechceme nikdo dopustit,“ řekl v září pro CNN Prima NEWS Zahradil.