360° - 30.8. v 20:14
Snaha o uhlíkovou neutralitu není nějaké evropské šílenství, ale globální megatrend, se kterým se musíme vypořádat, řekl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar v pořadu 360°. Podle něj elektromobilita ale není jediným směrem. Jako perspektivní třeba vidí vodíkový pohon. Hlavní ekonomka Raiffesenbank Helena Horská upozornila, že Česká republika nadále staví hlavně na průmyslu a produkci automobilů, sektor tak bude muset projít velkou revolucí, zaznělo na CNN Prima NEWS.
Evropská komise v červenci představila takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu – plán na ochranu klimatu, který má unijní státy nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Obsahuje mimo jiné i cíle pro zavedení elektromobility.
Pro řadu výrobců vozidel se spalovacími motory jde ovšem o značnou komplikaci – dodržení nových emisních norem je totiž spjato také s vysokými náklady i změnou výrobního procesu, třeba s novým zaměřením na elektromobily. To byl například důvod, proč automobilka Škoda Auto přestane vyrábět model Fabia ve variantě kombi.
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar Zdroj: CNN Prima NEWS
„Byl bych rád, kdybychom nadále vyráběli auta a produkovali vápno. Firmy ale budou muset investovat obrovské peníze do moderních technologií. Jsme jedna z nejprůmyslovějších ekonomik na světě, měli bychom na to mít buď více času než ostatní, nebo dostat více peněz než ostatní,“ myslí si viceprezident průmyslového a dopravního svazu.
Zdůraznil ale, že elektromobilita není jediný směr, kterým se mohou automobilky ubírat. „Je tu vodík, který je velice perspektivní,“ uvedl Špicar jako příklad. Dodal také, že nový Green Deal není nějaké unikátní evropské šílenství okolo, naopak vnímá dekarbonizaci jako celosvětový megatrend.
„USA si stanovily jako cíl rok 2050, stejně jako Evropa. Čína, pro kterou to bude opravdu náročné, to bude mít v roce 2060, jen o deset let později. Velká Británie, která odešla z EU, aby nebyla obětí těchto smělých plánů, které často nevyjdou, si ten cíl nastavila na rok 2030,“ vyjmenoval země, které rovněž míří za uhlíkovou neutralitou.
Výrobu aut čeká revoluce, nabalme na něj nové služby
Hlavní ekonomka Raiffesenbank Helena Horská upozornila, že podíl českého automobilového průmyslu se nadále pohybuje v řádu deseti procent na hrubém domácím produktu. Podle ní je důležité si uvědomit, že v ČR má nadále budoucnost, proto je potřeba investovat i do energeticky náročných odvětví.
„Automobilový průmysl čeká velká revoluce. A také velký tlak na přesun výroby ze spalovacích motorů na výrobu alternativních motorů. Záměrně neříkám elektroaut, protože to spektrum je daleko širší. Společně se Slovenskem jsme automobilovou velmocí, pokud počítáme produkci aut na hlavu. Bude to znamenat velkou změnu toho, co vyrábíme a jak vyrábíme,“ predikovala Horská na CNN Prima NEWS.
Na samotnou produkci se ale bude podle ní také nabalovat sektor služeb, který má velký potenciál i pro ČR. „To si myslím, že je velká budoucnost české ekonomiky – nabalit na výrobu aut, ať už jsou to elektromobily, hybridy či vozidla na vodík – nabalit tento nový a moderní sektor služeb, který budeme schopni vyvážet a zprostředkovat,“ doplnila ekonomka.