Liberec by se konečně mohl zbavit zřejmě nejošklivějšího autobusového nádraží v Česku. Budova seskládaná z unimobuněk vítá cestující už desítky let. Teď se objevil plán řešení. Autobusové nádraží by se mohlo přestěhovat blíže k vlakovým kolejím a využilo by tak budovu železničního nádraží. Nebude to ale zadarmo. Odhad nákladů je ve výši jednotek miliard, uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Autoři projektu tomu říkají Central Station. „Je to moderní trend, přiblížit k sobě jednotlivé druhy dopravy tak, aby se cestující z jednoho prostředku do druhého dostal tzv. suchou nohou,“ řekl Svoboda novinářům.
ČTĚTE TAKÉ: Nový radar v Liberci: Řidiči ho nenávidí, město miluje. Na pokutách vynese téměř milion týdně
V současnosti vlakové a autobusové nádraží v Liberci dělí zhruba 300 metrů. Myšlenka je jednoduchá. Zrušit stávající autobusové nádraží a poslat autobusy do zhruba čtyřicet metrů širokého prostoru mezi stávající hlavní budovu vlakového nádraží a první nástupiště. Za oběť by padla část kolejí, které prý ale podle odborníků Správy železnic stejně nejsou potřeba.
Patálie při cestě do Chorvatska: Kde hrozí dlouhé kolony a kde si nejvíc připlatíte?
Při cestě autem do Chorvatska se připravte na delší zdržení než obvykle. Uvedl to ve vysílání CNN Prima NEWS dopravní expert a mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota. Zdůvodnil to zvýšeným počtem oprav silnic. Ve vysílání také poradil, kterým místům se raději vyhnout a kde čekat největší zdražení.
„Vystoupíte z vlaku a bezbariérovým podchodem se dostanete na autobusové nádraží. V prostoru stávající výpravní budovy by vzniklo společné zázemí pro cestující vlaky i autobusy. Přestup bude kratší a komfortnější a to by mělo učinit veřejnou dopravu ještě více atraktivnější,“ popsal Pavel Paidar, vedoucí odboru přípravy staveb Správy železnic.
Zbytečně vyhozené peníze?
Stavba nového terminálu by prý mohla začít ještě v tomto desetiletí. Na projektu spolupracuje Správa železnic s Libereckým krajem, který se stará o meziměstskou dopravu, a městem Liberec, které řeší dopravu v okolí nádraží. „Chceme, aby součástí projektu byl i parkovací dům, o kterém se v téhle lokalitě hovoří už dlouho,“ připomněl Jaroslav Zámečník, primátor Liberce.
Názory cestujících na nový projekt jsou ale rozporuplné. „Mně to přijde jako zbytečně vyhozené peníze. Vždyť je to kousek, za pět minut jste odsud na vlakovém nádraží,“ kroutila hlavou žena čekající na autobus. Podobně odpověděla na dotaz reportéra i žena stojící na zastávce opodál. Někteří naopak oceňují přiblížení vlaků a autobusů. „Myslím, že hlavně starší lidé to budou mít jednodušší. Bude super, když to bude pohromadě. A bude asi menší riziko, že vám ujede navazující spoj, protože to bude blíž,“ zamyslela se dívka stojící na nástupišti vlakového nádraží. Starší žena v podchodu zase ocenila, že by se Liberec zbavil ošklivého autobusového nádraží. „Když to přesunou sem, nemám problém,“ prohlásila.
Podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty nový terminál získá na významu hlavně ve chvíli, kdy bude dokončena další velká investice, a to nový železniční koridor z Liberce do Prahy. „Věřím, že se dočkáme chvíle, kdy vlak z Liberce do Prahy nepojede dvě a půl hodiny, ale něco lehce přes hodinu,“ řekl hejtman. Zhruba hodinu trvá cesta autem po dálnici, vlakem z Liberce do hlavního města tak cestují pouze zapálení fanoušci železnice. Podle Správy železnic už nový koridor získává podobu a řeší se pozemky pro jeho výstavbu, vše by mělo být hotovo do deseti let.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Autobusy i trolejbusy zastaví v Praze už jen na znamení. Důvodem je úspora času i peněz