Na začátku pandemie Češi zdravotníky obdivovali, v současnosti jim ale čím dál častěji nedůvěřují. Vyčerpaní lékaři se po ročním boji s koronavirem stále více potýkají s agresivním chováním pacientů i kritikou ze strany veřejnosti. Snášet výčitky je pro ně těžké. Zaměstnanci nemocnic ale neztrácejí naději a šanci na zlepšení koronavirové situace vidí zejména v očkování.
Přestože pandemie sužuje zdravotnictví už od března minulého roku, někteří lidé v existenci koronaviru stále nevěří. „V první vlně nás držela nad vodou podpora veřejnosti. Teď už jsou lidé z restrikcí unavení a naštvaní. Někteří mají dokonce pocit, že si nákazu vymýšlíme,“ vypráví čtyřicetiletá staniční sestra z hořovické nemocnice Hana Merhautová. Ačkoli počet nakažených ubývá pomalu, naději na zlepšení vidí v proočkování populace. „Neustále si bereme přesčasy a děláme vše pro to, abychom očkovali co nejrychleji,“ líčí Merhautová situaci ve zdravotnictví.
Vyčítají jim i výplatu
Kritici zdravotníků často poukazují na finanční bonusy, které lékařům přislíbil bývalý ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Zdravotníci by se tak mohli dočkat prémie až 75 tisíc korun. „Někteří moji známí mi vyčítají, že se na pandemii přiživujeme. Přestala jsem se s nimi vídat,“ popisuje Merhautová. Podobnou zkušenost má i jednadvacetiletá zdravotní sestra Kristýna Šíbová z pražské Nemocnice Na Homolce. „Narážky veřejnosti na finanční odměny k výplatě slýcháváme často. I přes negativní reakce však potkávám dost vděčných lidí, kteří naši práci nehaní. Pár pacientů nám dokonce přineslo ovoce a kávu,“ vypráví Šíbová.
Než se medik dostane do nemocnice, často už ho nepotřebují, popsala studentka
Než se medik dostane do nemocnice, kde si ho vyžádali, často už není potřeba, popsala úskalí nařízené pracovní povinnosti koordinátorka mediků na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy Kateřina Koudelková. Studentka šestého ročníku všeobecného lékařství mimo jiné dodala, že komunikace s ministerstvem zdravotnictví neprobíhá optimálně. „Informace se k nám dostávají z médií a přes děkany,“ vysvětluje medička, která jako dobrovolnice pomáhá na centrálním příjmu Fakultní nemocnice Královské Vinohrady.
S nadávkami se zdravotníci setkávají zejména přes sociální sítě. Ve zdánlivé anonymitě se totiž lidé nebojí lékařský personál otevřeně urážet. „Po přečtení diskusí na Facebooku mám problém usnout. Popírači koronaviru by se měli podívat za dveře infekčního oddělení,“ míní Merhautová. Naopak Šíbová se snaží podobné příspěvky ignorovat. „Nechci svůj volný čas trávit sledováním urážek na sítích. Nemá to smysl,“ vysvětluje.
Kvůli internetu lidé stále častěji zpochybňují postupy lékařů při léčbě covidu. „Stává se, že si pacienti někde přečtou neověřené informace o lécích, které po nás požadují. Ne každému ale můžeme vyhovět, předpisy píšeme s ohledem na zdravotní stav i fázi onemocnění,“ vysvětluje Merhautová. Mezi takto požadované léky patří například ivermektin, který na sociálních sítích propagoval jako lék proti koronaviru i premiér Andrej Babiš (ANO).
Spory s pacienty rostou
Veřejnost odsuzuje i fakt, že lékaři musí upřednostňovat nakažené koronavirem a oddalovat tak operace, které nejsou akutní. „Našli se i lidé, kteří nám kvůli tomu vyhrožovali žalobou,“ vypráví staniční sestra Merhautová. Podobné konflikty s pacienty a jejich blízkými řeší ředitel Nemocnice Hořovice Michal Průša. „Občas se setkáváme i s agresí. Je ale pochopitelné, že lidé pro sebe a své nejbližší chtějí nejlepší a nejmodernější léčbu. Někdy to ale není možné. V takové situaci musíme pacientům vysvětlit, proč jsme se rozhodli jinak,“ říká.
Neshody s pacienty zažila i Šíbová. Musela čelit agresorům, kteří nechtěli respektovat hygienická opatření. „Za pacientem na návštěvu přišla patnáctičlenná rodina. Bouchali pěstmi do dveří a nadávali nám. Nechtěli pochopit, že setkání s nemocným není v současné situaci možné,“ popisuje nepříjemný zážitek. Zdravotnický personál vykázal návštěvníky z nemocnice.
Početná rodina však jejich slova ignorovala. „Nenechali se přesvědčit a vyčkávali na chodbě. Když kolegyně převážela pacienta na sál, snažili se k němu dostat,“ popisuje Šíbová a dodává, že se rodina nakonec uklidnila a odešla. Podle ní se však jednalo o výjimečnou situaci, návštěvníci nemocnice hygienická nařízení obvykle dodržují. Nejkritičtější období by však podle aktuálních dat měly mít nemocnice za sebou, zdravotníci tak snad mohou doufat ve zlepšení pandemické situace v následujících měsících.
Text je součástí mediálního projektu Generace20 studentek a studentů Vyšší odborné školy publicistiky ve spolupráci s CNN Prima NEWS.