Irský nízkonákladový letecký přepravce Ryanair vydal varování před palubními lístky, které si zákazníci pořizují přes českou platformu Kiwi.com. Od středy takové cestující dokonce nevpustí na palubu svých letadel. Aerolinka to zdůvodňuje nutností dodržovat pravidla Evropské unie. Společnost Kiwi.com ale tvrdí, že veškeré požadavky splňuje a pravý důvod postupu Ryanairu je někde jinde.
„O falešných palubních vstupenkách jsme se dozvěděli minulý týden, když k nástupní bráně dorazil malý počet cestujících bez oficiálních vstupenek Ryanair, jež si lety rezervovali přes Kiwi.com,“ uvedl marketingový ředitel Ryanairu Dara Brady na webové stránce irské letecké společnosti.
Podle něho je Ryanair vázán předpisy Evropské unie, které vyžadují, aby letecká společnost informovala cestující přímo o všech zásadách zabezpečení jejich letu. „Kiwi.com tato nařízení obchází tím, že cestující odbavuje skrze falešný palubní lístek vydaný právě společností Kiwi.com,“ dodal Brady.
Nic neporušujeme, tvrdí Kiwi.com
Irské nízkonákladové aerolinky tak v prohlášení znovu varovaly před Kiwi.com a podobnými prodejci letenek. Podle Ryanairu se totiž může stát, že za letenky a související služby zaplatí mnohem více. Ryanair rovněž uvedl, že u soudu dosáhl zákazu uvádění nepravdivých e-mailových adres cestujících při rezervacích. Kiwi.com ale prý opatření neplní.
Očkované Čechy nepustila posádka do letadla. Po třech dnech uznal Ryanair chybu
Letecký dopravce Ryanair uznal, že nevpuštění asi dvou desítek cestujících na palubu letadla nedělního letu z Prahy do Göteborgu kvůli chybějícímu potvrzení o negativním testu na koronavirus bylo chybou personálu. Postiženým cestujícím proto dopravce nabídl blíže nespecifikovanou pomoc a personál poučil o podmínkách pro jednotlivé cesty.
Česká platforma zakladatele Olivera Dlouhého ale postup Ryanairu rezolutně odmítá. „Kiwi.com již roky splňuje veškeré požadavky k zajištění bezpečné cesty pro všechny své zákazníky. Zákazníkům samozřejmě poskytujeme palubní vstupenku Ryanair, která je rovněž vložena na brandované pozadí Kiwi.com. Veškeré informace a údaje na ní jsou stejné, liší se maximálně použitými barvami pozadí,“ uvedla pro portál Zdopravy.cz Nina Černá, mluvčí Kiwi.com.
Spory nejen s Ryanairem
Varování Ryanairu, že nevpustí cestující s těmito palubními vstupenkami do svých letadel, Černá považuje za „malichernou a amorální“ praktiku, se kterou se „opět snaží omezovat a potlačovat svobodnou volbu zákazníků“. Pravým důvodem chování Ryanairu je podle Černé fakt, že Kiwi.com často letenky prodává laciněji než samotný Ryanair.
Kiwi.com však nemá spory pouze s Ryanairem. Na brněnskou platformu podaly minulý týden žalobu americké Southwest Airlines. Podle agentury Bloomberg se jim nelíbí, že Kiwi.com prodává letenky bez souhlasu dopravce.