Už od neděle platí povinnost mít motorové vozidlo obuté v zimních pneumatikách. Ne bezpodmínečně, ale lepší je neriskovat. Pokud na silnici pokrytou sněhem či ledem vyjedete s letními gumami, hrozí vám nejen poměrně vysoká pokuta, ale i krácení pojistného plnění, způsobíte-li nehodu.
Povinnost jezdit na takzvaných zimácích platí od začátku listopadu do konce března. A to za předpokladu, že je silnice pokrytá souvislou vrstvou sněhu, ledu nebo se na ní vyskytuje námraza. Týká se to ale také situace, kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám takový stav vozovky předpokládat. To sice při aktuálních nadprůměrně vysokých teplotách nehrozí, ale je lepší mít přezuto o pár dní dříve, než se nechat sněhem překvapit a vyrazit do provozu s tzv. letním obutím.
Nejde totiž jen o počasí přes den. K večeru a v noci teploty klesají pod kritických sedm stupňů Celsia, při kterých se přilnavost letních pneumatik k vozovce výrazně snižuje. Letní gumy jsou totiž vyrobené z tvrdší směsi, počítá se s provozem při vyšších teplotách, a tak se pryž nedeformuje ani na rozpáleném asfaltu. V zimních podmínkách ale připomíná spíše hokejový puk, který se chladnému povrchu nepřizpůsobí.
Pravidlo čtyř
Zimní pneumatiky je tedy dobré používat správně ve vlastním zájmu, tedy bez ohledu na skutečnost, že to nařizuje zákon. Závisí na tom totiž bezpečnost nejen řidiče, ale i pasažérů, které přepravuje, a v neposlední řadě ostatních účastníků silničního provozu. Kromě toho včasným přezutím můžete ušetřit i nemalé peníze. Pokud vás na letních pneumatikách přistihne policie, může vám uložit pokutu až do výše 2 500 korun. To ale není vše. Způsobíte-li nehodu a prokáže-li se, že k ní došlo v důsledku vašeho špatného obutí, můžete být kráceni pojišťovnou na pojistném plnění.
Automobilky hromadně propouštějí, opačné problémy mají jenom v Porsche
Zatímco většina automobilek šetří, kde se dá, a na pořadu dne je snižování počtů zaměstnanců, nečekaná poptávka po novém modelu Taycan nutí Porsche shánět lidi jinde.
Mít zimní pneumatiky v době, kdy je mít musíte, ale nestačí. Důležitá je také hloubka dezénu. Zákon stanoví, že nesmí být menší než čtyři milimetry. Odborníci také doporučují dodržovat pravidlo čtyř: mít zimní obutí na všech čtyřech kolech, používat zimní pneumatiky nejméně čtyři měsíce v roce, mít hlavní dezénové drážky hluboké nejméně čtyři milimetry a nepoužívat pneumatiky starší než čtyři roky.
Pokud jste tedy dosud nestihli přezout, učiňte tak co nejdříve. Může se vám totiž stát, že na vás v pneuservisu vyjde řada až za několik dní. Výhodou proto je mít v záloze kompletní sadu kol, protože vyměnit kolo zvládnete i bez speciálního zařízení. Stačí k tomu hever, klíč a trocha síly a šikovnosti.