Monte Carlo nebo Finsko v obýváku. Do rally esportu se naplno vrhla česká Škoda

Svět esportu je raketově rostoucím odvětvím. A už to zdaleka není jen záležitost populární fotbalové videohry FIFA nebo různých stříleček. Pole tuzemského gamingu rozšířila také automobilka Škoda, která vytvořila novou platformu se sérií virtuálních rally závodů.

Do esportu se v posledních letech hrne spoustu peněz, své jméno s ním spojují známé persony i společnosti. Videohry od samotného počátku zahrnují také nespočet závodních sérií včetně těch, které nadšencům či pouze zvědavcům u počítačů nebo konzolí přinášejí do obýváků prostředí rally. A právě na tento typ simulace se rozhodl vsadit výrobce automobilů Škoda.

Zainteresovaní jistě znají vydání DiRT Rally 2.0, které se v prodeji objevilo před dvěma lety. Pro tuto hru poskytuje Škoda licenci na závodní speciál Fabia Rally2 a teď se rozhodla si simulaci vypůjčit. Výsledkem je projekt Škoda eRally Cup, tedy vlastní rallyový seriál, který aktéry zavede na zaprášené tratě po celém světě. Je jedno, jestli upřednostňujete počítač, PlayStation, nebo Xbox. Turnaje mladoboleslavské automobilky jsou otevřeny pro všechny platformy.

Nikdo není zvýhodněný – do pravidel nového esportového klání je zaneseno, že všichni soutěžící musí mít stejné podmínky. To obnáší shodné nastavení stupně poškození vozu, shodný pohled z kabiny na trať, shodnou degradaci povrchu a shodný kokpit Škody Fabia. A také pouze jeden pokus, který stejně jako za skutečným volantem neodpouští jakékoliv zaváhání.

Průkopnickou akcí z dílny Škody je Octavia RS iV Trophy, která má za sebou v tuto chvíli základní část. Hned 500 hráčů se virtuálně podívalo do pěti destinací, které mohou fanoušci motorsportu znát i z reálu – Monte Carla, Austrálie, Španělska, Finska a Řecka, přičemž na splnění každé z těchto výzev měli vyhrazených sedm dní. Každý si tak mohl pohodlně vybrat, kdy jednotlivý ezávod absolvuje. Sítem pro finále prošlo z pěti stovek osm nejlepších, které čeká finálový souboj. A kde? Samozřejmě v Mladé Boleslavi.

Původně měl premiérový turnaj vyvrcholit v sobotu 13. března, ale doba covidová s datem zašíbovala a odsunula ho na duben. Všichni finalisté se potkají v jeden čas na identických profesionálních simulátorech Škoda Rally Sim. Mezi cenami pro nejlepší je pak také spolujízda v reálném závodním speciálu.

Hlavně žádná agresivita

Mezi osmičkou esportových premiantů nebude chybět Lukáš Matěja, dosavadní virtuální rally hegemon. Patřilo mu všech pět zastávek prvního turnaje, což patrně není žádná náhoda. Trénuje daleko více než ostatní, loajalita ke gamingu je veliká.

„Na rally se mi líbí, že pokud se něco stane, jde to čistě za mnou. Nikdo mě nemůže sestřelit. Je to velká časová výzva a přijde mi to lepší než okruhové závody,“ říká Matěja, přezdívaný Crsedmicky. V jednotlivých rychlostních zkouškách to ostatním „natřel“ třeba i proto, že se v DiRT Rally 2.0 pravidelně účastní světové série. Díky tomu se s esportem podívá za hranice, třeba loni hrál live finále v anglickém Birminghamu.

Jaký je podle mladého eracingového hráče recept na úspěch? „Neměli byste být vůbec agresivní, je nutné se kompletně vyklidnit. A pro rally to platí dvojnásob, protože každá chybička rozhoduje. Nesmíte se nervit,“ podotýká a k tomu doplňuje, že hraní může být emočně opravdu náročné. „Pokud jedete naplno a máte krizovou situaci, srdce se rozbuší, ruce se začnou klepat. Celou erzetu (rychlostní zkoušku) pak můžete zajet třeba i o pět vteřin pomaleji, i když se vám to napřed vůbec nezdá.“

A pak to chce také trénink… a zase trénink. „Pokud se blíží nějaká soutěž, věnuji se mu sedm hodin denně. Musíte být hře naprosto oddaní,“ říká.

Závodník z moravskoslezských Oder se také pozastavil u častého názoru, který ohledně esportu v tuzemské společnosti panuje. „Lidé si myslí, že je to ztráta času a nedá se tím nic dokázat, je to pouhé sezení za počítačem. To není pravda. Musíte opravdu hodně trénovat, abyste byli úspěšní,“ uvádí a zmiňuje, že při závodech dost dostávají zabrat svaly na nohou skrze neustálou práci s pedály i na rukou od urputného kroucení volantem.

Virtuální piloti se také musí vžít do role mechaniků a ideálně vůz „poštelovat“ – například světlou výšku vozu, převodovku či pružiny. Nastavit perfektně vůz podle Matěji zabere dvě až tři hodiny. „Ale musíte si uchovat nějaké know-how, takže víc neprozradím,“ usmívá se suverén Škoda eRally Cupu.

Suverén, kterému se dokázal dostat aspoň na dostřel pouze David Dorňák, druhý muž základní části turnajů pořádaných automobilkou. Gamingu se věnuje dva roky, vedle toho dělá tenisového trenéra a učí na základní škole. Sám obdivuje výkony mladšího kolegy. „Všichni ho sledujeme, je rychlý, má hodně natrénováno, disponuje zkušenostmi ze světového esportu. A zatím ho nestíháme,“ podotýká.

29letý Dorňák také razí přesvědčení, že gaming není jen vysedávání dětí u počítače. „Řekl bych, že se z toho stává regulérní sport. Věnuje se tomu čím dál tím více lidí,“ tvrdí. Sám se ale na závody nepřipravuje tak intenzivně jako Matěja, mluví o půlhodině až hodině denně.

O to bedlivěji pak sleduje před svojí jízdou ostatní závodníky. „Vždy jezdím spíše později, sleduji časy soupeřů, koukám, kde dělali chyby, a podle toho volím strategii,“ uvádí gamer z Vizovic.