Řešením nehod na železnicích by mohly být podjezdy, shodují se odborníci

Železniční přejezd ve Studénce.

Pět let od nehody ve Studénce

Nehod na železničních přejezdech jsme za poslední dobu zaznamenali mnoho a některé stály i cenu nejvyšší, životy cestujících. Jako příčina se nejčastěji prokáže selhání lidského faktoru nebo chyba řidiče v případě srážky vlaku s automobilem. Podle železničních odborníků by řešením mohly být podjezdy nebo alespoň závory, které by nedočkaví řidiči nemohli objet.

Je to právě pět let od chvíle, kdy se na železničním přejezdu v obci Studénka stala tragická nehoda. Řidič polského kamionu vjel pod rozjetý vlak. V tom okamžiku byly závory ještě nahoře, ale už svítila červená výstražná světla. Krátce po nehodě bylo jasné, že se musí tento přejezd změnit, protože takových hazardérů, kteří přejížděli v místě i přes rozsvícená varovná světla přejezdu, se našlo víc. Úřady slibovaly podjezd, ten ale na místě dodnes není.

Pět let od nehody ve Studénce. Chybou polského řidiče zemřeli tři lidé

Obyvatelé Studénky si ve středu připomínají již 5. výročí od vlakové nehody, která si v roce 2015 vyžádala tři lidské životy a řadu zraněných. Pozdvižení vyvolal způsob, jakým se řidič polské národnosti, který nehodu způsobil, obhajoval u soudu. Tvrdil totiž, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit.

„Není to z toho důvodu, že projektová dokumentace je ještě v rané fázi. Nejsou vypořádány vlastnické vztahy a není dokončeno ani územní řízení,“ vysvětlil starosta Studénky Libor Slavík. Podle plánu se ale mělo začít stavět už v roce 2017. Slavík se však odkázal na Správu železnic. „Město s tím v této souvislosti dělalo spoustu kroků. V tuto chvíli je míč na straně Správy železnic,“ dodal.

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář upřesnil, že tento přejezd má maximální stupeň zabezpečení. „Co vím od Správy železnic, tak se plánuje podjezd, který by se měl začít stavět v roce 2022.“ Také ubezpečil, že železnice v České republice jsou bezpečné.

Podle prezidenta Federace strojvůdců ČR Jaroslava Vondrovice je vždy co zlepšovat. „Úplně nejlepší je, když žádný přejezd nemusí být,“ uvedl s tím, že se přiklání k řešení, jako je například podjezd nebo nadjezd. „To je vždycky na dlouhé lokte. My samozřejmě chceme, aby tam ty závory byly vždy –⁠ a pokud možno přes celou tu šířku silnice, aby se nedaly objíždět,“ řekl Vondrovic.

Tématu s ohledem na výročí tragické nehody ve Studénce se věnoval, včetně rozhovorů s odborníky a vstupu reportérky z místa, pořad Nový den na CNN Prima NEWS. Celý informační blok naleznete v přiloženém videu.

Tagy: