reklama

Pět let od nehody ve Studénce. Chybou polského řidiče zemřeli tři lidé

Obyvatelé Studénky si ve středu připomínají již 5. výročí od vlakové nehody, která si v roce 2015 vyžádala tři lidské životy a řadu zraněných. Pozdvižení vyvolal způsob, jakým se řidič polské národnosti, který nehodu způsobil, obhajoval u soudu. Tvrdil totiž, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit.

reklama

Ve Studénce na severní Moravě došlo 22. července 2015 k tragické události. U vlakového přejezdu zemřeli tři lidé poté, co vlak Pendolino narazil na přejezdu do kamionu. Nehodu způsobil polský řidič, který vezl ocelové plechy do Maďarska. Na železniční přejezd vjel v době, kdy už svítila červená výstražná světla, na kolejích jej poté uvěznily závory.

Nehoda se stala v 07:43 ráno a ani zkušený strojvedoucí Pendolina neměl šanci jí zabránit. Překážku na trati uviděl v okamžiku, kdy vyjel v rychlosti 160 kilometrů za hodinu z mírného oblouku. Stačil ještě spustit rychlobrzdu a pokusil se utéct do bezpečí dál v lokomotivě. O pár vteřin později přišel náraz do návěsu plného ocelových plechů, naplno brzdící vlak jel v tu chvíli 142 kilometrů v hodině.

Řidič vyvázl bez zranění

Poničené Pendolino tlačící trosky kamionu zastavilo až po půl kilometru v prostoru nádraží ve Studénce. Na místě zahynuli dva lidé, třetí oběť pak zesnula až v nemocnici. Zranění utrpělo 25 lidí. Mezi nimi i šedesátiletý strojvedoucí Jan Černý, kterému prudký náraz zlomil pánev, rozdrtil obratel a porušil míchu. Po nehodě bojoval o život, přišel nejprve o levou, později i o pravou nohu.

K tématu

Naopak řidič kamionu vyvázl bez zranění. V okamžiku nárazu stál tahač mimo kolej, po které se blížilo Pendolino, a přestože mohutná rána z automobilu odtrhla kabinu, ta zůstala prakticky nepoškozená a šokovaný řidič z ní sám vystoupil.

V únoru 2016 mu soud vyměřil osm a půl roku vězení. Obžalovaný i žalobce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání. Kontroverzi vzbudil způsob, jakým se řidič bránil. Tvrdil, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit.

Soudce také uvedl, že obžalovaný vůbec neměl mít řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák poslední dva roky před střetem ve Studénce dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod.

Oprava Pendolina trvala tři roky

Výši trestu ovlivnilo i chování obžalovaného, který podle svých slov navíc světla na přejezdech nesledoval nikdy a řídil se výhradně závorami. „Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený,“ uvedl soudce po vynesení rozsudku.

K tématu

Čelní vůz soupravy byl při nehodě prakticky zničen a musel být vyroben znovu, zbylé vagóny vydržely i díky tomu, že nevykolejily. Oprava soupravy trvala více než tři roky, do provozu se Pendolino – jedno ze sedmi ve vozovém parku ČD – vrátilo v září 2018.

Na tomto přejezdu se podobná nehoda odehrála v roce 1990. Řidič parního válce na něm upravoval asfalt, ale nešťastnou náhodou vjel i na kolej, kde právě projížděl rychlík z Katovic do Prahy. Sám řidič uhořel, vlak vykolejil, ale zraněni byli už „jen“ další tři lidé.

Severomoravská Studénka je ale nejznámější jinou velkou železniční nehodou. V srpnu 2008 zde zahynulo osm lidí poté, co vlak EuroCity narazil do spadlé části mostní konstrukce. Obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem, soudy je však zprostily viny.

Další hlavní zprávy

Andrej Babiš

Babiš: Jasně jsme řekli, ať omezíte kontakty. Je to tak těžké pochopit?

Babiš: Jasně jsme řekli, ať omezíte kontakty. Je to tak těžké pochopit?

Čísla jsou katastrofální, vždyť jsme vám říkali, že je třeba omezit kontakty, podivuje se premiér Andrej Babiš a nechápe, proč to lidé nechápou, chodí ven a vládní nařízení nedodržují. Ve svém nedělním videu Čau lidi apeloval na to, aby Češi nařízení „proboha“ už začali respektovat. Zároveň během dne on i ministr Roman Prymula uvedli, že pokud se čísla do úterý nezlepší, přijde další fáze zpřísnění.

Politika

KOMENTÁŘ: Nerozčilujme se nad Prymulou. Žádná rovnost přece neexistuje

KOMENTÁŘ: Nerozčilujme se nad Prymulou. Žádná rovnost přece neexistuje

Kauza ministra zdravotnictví Romana Prymuly nachytaného v hospodě a bez roušky zdá se být jednou z nejvýbušnějších v naší politice za poslední léta. Na první pohled to opravdu vypadá děsivě. Ministr „prudí“ celé Česko se zákazem shlukování, zavírá školy (a hází nám děti na krk), zakazuje nám zajít si na pivo. A sám si užívá bezrouškových slastí života. Pojďme ale zkusit na chvíli zklidnit vášně.

reklama
Lidé dál ignorují vládní nařízení. V pražské Troji se jich sešly zástupy
Pokud do úterý čísla neklesnou, hrozí úplné uzavření, přiznal Prymula na odchodu
reklama
reklama
Hampl: Vláda mrtvých a dluhů. Je to epidemie papalášství, nešetřil Babiše ekonom

Partie

Domácí zpravodajství

Prymula: Dotace pro dceru přišla v době, kdy jsem ve vládě nebyl
Sedmiletá Češka je jediná na světě se vzácným svalovým onemocněním. Léčba neexistuje
ODS, lidovci a TOP 09 se dohodli na koalici proti Babišovi. V úterý podepíší memorandum
Další články
reklama
reklama