Obyvatelé Studénky si ve středu připomínají již 5. výročí od vlakové nehody, která si v roce 2015 vyžádala tři lidské životy a řadu zraněných. Pozdvižení vyvolal způsob, jakým se řidič polské národnosti, který nehodu způsobil, obhajoval u soudu. Tvrdil totiž, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit.
Ve Studénce na severní Moravě došlo 22. července 2015 k tragické události. U vlakového přejezdu zemřeli tři lidé poté, co vlak Pendolino narazil na přejezdu do kamionu. Nehodu způsobil polský řidič, který vezl ocelové plechy do Maďarska. Na železniční přejezd vjel v době, kdy už svítila červená výstražná světla, na kolejích jej poté uvěznily závory.
Nehoda se stala v 07:43 ráno a ani zkušený strojvedoucí Pendolina neměl šanci jí zabránit. Překážku na trati uviděl v okamžiku, kdy vyjel v rychlosti 160 kilometrů za hodinu z mírného oblouku. Stačil ještě spustit rychlobrzdu a pokusil se utéct do bezpečí dál v lokomotivě. O pár vteřin později přišel náraz do návěsu plného ocelových plechů, naplno brzdící vlak jel v tu chvíli 142 kilometrů v hodině.
Řidič vyvázl bez zranění
Poničené Pendolino tlačící trosky kamionu zastavilo až po půl kilometru v prostoru nádraží ve Studénce. Na místě zahynuli dva lidé, třetí oběť pak zesnula až v nemocnici. Zranění utrpělo 25 lidí. Mezi nimi i šedesátiletý strojvedoucí Jan Černý, kterému prudký náraz zlomil pánev, rozdrtil obratel a porušil míchu. Po nehodě bojoval o život, přišel nejprve o levou, později i o pravou nohu.
Naopak řidič kamionu vyvázl bez zranění. V okamžiku nárazu stál tahač mimo kolej, po které se blížilo Pendolino, a přestože mohutná rána z automobilu odtrhla kabinu, ta zůstala prakticky nepoškozená a šokovaný řidič z ní sám vystoupil.
V únoru 2016 mu soud vyměřil osm a půl roku vězení. Obžalovaný i žalobce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání. Kontroverzi vzbudil způsob, jakým se řidič bránil. Tvrdil, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit.
Soudce také uvedl, že obžalovaný vůbec neměl mít řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák poslední dva roky před střetem ve Studénce dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod.
Oprava Pendolina trvala tři roky
Výši trestu ovlivnilo i chování obžalovaného, který podle svých slov navíc světla na přejezdech nesledoval nikdy a řídil se výhradně závorami. „Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený,“ uvedl soudce po vynesení rozsudku.
Čelní vůz soupravy byl při nehodě prakticky zničen a musel být vyroben znovu, zbylé vagóny vydržely i díky tomu, že nevykolejily. Oprava soupravy trvala více než tři roky, do provozu se Pendolino – jedno ze sedmi ve vozovém parku ČD – vrátilo v září 2018.
Na tomto přejezdu se podobná nehoda odehrála v roce 1990. Řidič parního válce na něm upravoval asfalt, ale nešťastnou náhodou vjel i na kolej, kde právě projížděl rychlík z Katovic do Prahy. Sám řidič uhořel, vlak vykolejil, ale zraněni byli už „jen“ další tři lidé.
Severomoravská Studénka je ale nejznámější jinou velkou železniční nehodou. V srpnu 2008 zde zahynulo osm lidí poté, co vlak EuroCity narazil do spadlé části mostní konstrukce. Obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem, soudy je však zprostily viny.