Je nejbohatším Němcem, jeho majetek se odhaduje na 43 miliard eur, tedy 1,16 bilionu korun. Zároveň je jedním z nejtajemnějších byznysmenů. Téměř nic se o něm neví, existuje jen pár oficiálních fotografií, rozhovory kategoricky odmítá. Přesto značku jeho nákupního řetězce znají prakticky všichni, i v Česku.
Dieter Schwarz, tajemný Němec narozený 24. září 1939, vlastní řetězec Lidl. A k němu ještě navíc Kaufland. Společně tvoří tzv. Schwarz-Gruppe, tato skupina je největším obchodním koncernem v Evropě s ročním obratem ve výši 113 miliard eur (3,05 bilionu korun). Letošní vydání amerického magazínu Forbes, který zveřejňuje žebříčky nejbohatších lidí planety, řadí Schwarze na 40. místo. Jak přidávají německá média, je nejmovitějším jednotlivcem v zemi.
„Černý trh“ nebyl možný, proto Lidl
Schwarz se narodil před 81 roky v Heilbronnu, 120tisícovém městě v Bádensku-Württembersku na západě země, a žije tam dodnes. Po válce vystudoval střední školu a později se vyučil ve společnosti svého otce, který v roce 1930 založil velkoobchod s potravinami Lidl & Schwarz v nedalekém Neckarsulmu. V roce 1963 se stal Dieter Schwarz partnerem této firmy. A protože v poválečném Německu by se těžko ujal název „Schwarz-Markt“, tedy česky „Černý trh“, rozhodl se nadále používat jméno bývalého partnera – Lidl.
Novým nejbohatším Číňanem je prodejce balené vody. Předstihl zakladatele Alibaby
S majetkem v hodnotě necelých šedesáti miliard dolarů se stal Čung Šan-šan nejbohatším člověkem v Číně. Podnikatel a zakladatel značky balené vody Nongfu Spring tak předstihl Jacka Maa spjatého s internetovým obchodním gigantem Alibaba. Šan-šan si díky svému samotářskému stylu života vysloužil přezdívku „Osamělý vlk“.
První prodejnu v Německu otevřel Schwarz v roce 1973. Po smrti otce o čtyři roky později se ujal vedení Lidlu a 22 roků ho do svých 60 let rázně vedl. Pak odešel z operačního vedení skupiny a přenesl odpovědnost na manažerský tým. Ale dodnes se jakékoliv strategické rozhodnutí neobejde bez jeho souhlasu.
To platilo i pro rok 2003, kdy se v Česku objevily prodejny s červeno-modro-žlutým logem. A ještě více před třemi roky, kdy Lidl vstoupil na americký trh. „Bez Dietera Schwarze nedojde k žádnému důležitému rozhodnutí,“ popsal novinář Wolfgang Hirn, který pro německou veřejnoprávní televizi ZDF natočil dokument s názvem Příběh Lidl. V něm nastínil, že v provozovnách řetězce monitorovali zaměstnance kamerami, detektivové prý o nich vedli záznamy. „Že se staly chyby“, později potvrdil i bývalý ředitel Lidlu Německo Jürgen Kisseberth.
Německá média popisují Schwarze jako ostýchavého až extrémně plachého, který nikdy veřejně nevystupuje. Kvůli události z roku 1971, kdy byl unesený zakladatel jiného německého obchodního řetězce Aldi Theo Albrecht, vystupuje z anonymity jen výjimečně, například při předávání cen své nadace. Ještě více opatrný se stal po roce 1987, kdy únosci zadrželi potomky majitele sítě drogerií Schlecker. Podle dostupných informací má Schwarz s manželkou Franziskou dvě dospělé dcery, které v jeho podnikání nefigurují. „Proti nim musela existovat hrozba únosu,“ poznamenal reportér magazínu Spiegel Alexander Kühn, který sepsal portrét šéfa Lidlu.
Z jeho úspěchu žije nejen rodné město
Přesto všechno je prý možné při návštěvě Heilbronnu Schwarze potkat, nejčastěji v evangelickém kostele. Nikdo z místních ho neobtěžuje, všichni respektují jeho soukromí, což potvrzují slova tamního starosty Harryho Mergela pro deník Bild: „Dieter Schwarz je skromný člověk, který se netlačí do popředí a neprosazuje svou osobnost. Zajímá ho především dopad jeho práce na širokou veřejnost. I proto obyvatelé Heilbronnu akceptují jeho soukromí.“
Nikdo z místních si nedovolí publikovat Schwarzovy snímky na Facebooku či Instagramu. A tak nejbohatší Němec dál žije v nevelkém městě uprostřed společnosti téměř nepoznán, izolovaný a v utajení. Oslavy narozenin nepořádá. „Děkujeme mu za jeho podporu a významný příspěvek pro rozvoj města. Přejeme mu, aby si ještě na dlouhou dobu uchoval svoji vitalitu, chuť do života a kreativitu,“ doplnil starosta Heilbronnu Mergel. Nejen pokladna města, ale například i Technická univerzita v Mnichově, se radují ze Schwarzova úspěchu, protože on pak přes daňové odvody a svou nadaci podporuje vzdělávání, výchovu, vědu a výzkum.
Řetězec Lidl má nyní 10 800 poboček ve 29 zemích.