Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdraží od 1. října většinu produktů téměř o šest procent. Zvednou se ceny balených piv, a to v průměru o 1,50 koruny na půllitr, méně zdraží čepovaná piva, u nich se zvýší cena o korunu. Za zdražením jsou trvale rostoucí náklady na energie, obaly a dopravu, uvedl mluvčí společnosti Zdeněk Kovář.
„Půjde v průměru o 5,7 procenta. Zvýšení cen je nižší než aktuální inflace. Růst spotřebitelských cen klesl pod dvouciferné hodnoty po mnoha měsících teprve v polovině letošního roku,“ řekl Kovář. Pivovar podle něj kvůli složité situaci v gastronomii zdražil méně sudová a tanková piva, a to v průměru o jednu korunu na půllitru. Cena balených piv vzroste více.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Matesová zkritizovala nulové zdanění vína. Chyby v ekonomice napodobovat nemusíme, říká
Prazdroj podle Kováře, stejně jako jiné firmy, čelí trvalému růstu cen vstupů, který loni průřezově zasáhl všechny výrobní procesy. „Nejmarkantnější je to u energií, ale náklady rostou i v oblasti obalů či logistiky. Zdražují také vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám poskytuje bezplatně,“ uvedl.
Letošní zdražení, k němuž pivovar přistupuje každoročně v říjnu, je přesto podle Kováře konzervativní. „Jako v předchozích náročných letech, v době covidu nebo při loňské energetické krizi, neměníme ceny skokově a bereme část rostoucích nákladů na sebe,“ řekl. K cenové úpravě pivovar přistoupil i kvůli tomu, aby byl schopen investovat do nových produktů a inovací.
Loni v říjnu zdražil Prazdroj většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 Kč na půllitr. Změny se dotkly balených i čepovaných piv všech značek – Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell. Pivovar to tehdy zdůvodnil prudce rostoucími náklady na energie i obaly. Loni zdražil pivo i v dubnu v průměru o korunu na půllitr.
Prazdroj loni po dvou covidových letech zvýšil v Česku prodeje piv. Prodal 7,3 milionu hektolitrů piv, meziročně téměř o 12 procent víc. Prodej rostl u všech hlavních značek, zejména u nealkoholického Birellu. V hospodách, restauracích a barech si loni polepšil téměř o 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019. Export loni vzrostl téměř o 13 procent, pivovar vyvezl rekordní bezmála dva miliony hektolitrů piva. V součtu tuzemských a zahraničních prodejů loni prodal 12,4 milionu hektolitrů piva, předloni to bylo 11,1 milionu hektolitrů.
Tržby se proti roku 2021 zvýšily o pětinu a dosáhly 19,6 miliardy Kč, čistý zisk se zvedl téměř o 32 procent na loňských 5,9 miliardy Kč.
SLEDUJTE TAKÉ: Točené pivo za 70 korun? Kdo a jak zdražení zlatavého moku obhajoval