Rozhovor s Jiřím Justem
Obyvatelé Moskvy a jejího okolí mohou od 12. června navštěvovat fastfoody s názvem Chutně & tečka, které mají nahradit McDonald’s. Ten se kvůli ruské invazi na Ukrajinu kompletně stáhl ze země. Jak se zatím napodobenině amerického „Mekáče“ daří? Generální ředitel Oleg Paroev připustil, že je pro firmu velmi náročné nahrazovat některé suroviny i dodavatele. „Big Mac zmizel z jídelního lístku, což nám moc nepomáhá a je to velká škoda,“ dodal.
McDonald's začal krátce po zahájení ruské invaze na Ukrajinu, která započala 24. února, uzavírat provoz svých restaurací v Rusku. Během května pak společnost oznámila, že se z Ruska kompletně stahuje, a začala rozprodávat svá aktiva, tedy i budovy, které v zemi vlastnila. Podobně to udělaly stovky dalších velkých mezinárodních firem.
Moskva se však standardů spojených s prodejem západního zboží nechce vzdát bez boje, a tak se snaží kultovní značky nahradit. Z „Mekáče“ se tak stal podnik Vkusno & točka (v překladu Chutně & tečka). Slavnostní otevření prvních restaurací v Moskvě a jejím okolí vyvolalo v lidech enormní zájem klon amerického fastfoodu vyzkoušet.
„První den jsme prodali téměř 120 tisíc hamburgerů. Takový denní obrat jsme za celou dobu působení McDonald’s v Rusku ještě nezažili,“ řekl generální ředitel Oleg Paroev agentuře Reuters. V současnosti již v hlavním ruském městě a jeho okolí funguje přes 50 poboček. Do konce června by jich mělo být kolem 200.
Otázkou však je, zda enormní zájem Rusů o náhražku světoznámého amerického fastfoodu brzy neopadne. Paroev přiznal, že pro společnost bude velmi složité najít nástupce některých ikonických produktů. „To, že teď Big Mac zmizel z jídelního lístku, nám moc nepomáhá a je to velká škoda. Naši hosté si ale na nový název zvyknou a pochopí, že už nejsou v Mekáči, ale v Tečce,“ prohlásil.
Chutně & tečka má problémy také se sháněním surovin i nových dodavatelů. Až zoufalou snahu nabídnout svým zákazníkům stejný servis jako McDonald’s ukazují události z prvních dnů po slavnostním otevření. Rusové mimo jiné stále využívají některé zásoby svého předchůdce.
„Na omáčce k nugetkám je logo McDonaldu začerněné,“ konstatoval například reportér CNN Frederik Pleitgen, který natáčel reportáž v jedné z nově otevřených poboček. Nezávisle na něm na stejnou věc upozornilo běloruské opoziční médium Nexta.
Ředitel firmy Paroev přesto tvrdí, že Chutně & tečka neprodává výrobky nebo ingredience, které dříve nabízel McDonald’s, a že 99 procent surovin pochází od ruských dodavatelů. Podle spolupracovníka CNN Prima NEWS Jiřího Justa, který do jedné z restaurací zavítal v polovině června, zatím Chutně & tečka chutná podobně jako její západní předchůdce.
Otázkou však je, jak se nabídka fastfoodu bude vyvíjet v souvislosti s doprodáním všech zásob McDonald’s či pokračováním západních protiruských sankcí.