reklama

KOMENTÁŘ: Zbytečná válka mezi cyklisty a řidiči. V Kodani si dokáží všichni vyjít vstříc

Zákon o 1,5metrovém rozestupu při předjíždění cyklistů znovu rozvířil nekonečnou zákopovou válku, která v Praze probíhá mezi zastánci cyklistické a automobilové dopravy. Dopravní prostředek však v tomto souboji působí často pouze jako symbol stále vyhrocenějšího sváru mezi takzvanými progresivity a konzervativci, kteří nechtějí ustoupit ani o píď. Kodaň přitom ukazuje, že si všichni účastníci dopravního provozu mohou vyjít vstříc.

reklama

Progresivisté by na jedné straně nejraději vyhnali všechna auta (především ta se spalovacími motory) z centra města a všechny Pražany donutili přepravovat se po městě buď na kole, nebo v MHD. Na druhé straně konzervativci považují cyklistu za nepřítele. Auto je pro ně symbol svobody a každé omezení automobilové dopravy berou jako osobní ideologický útok progresivistů.

Musíme však skrze volbu dopravního prostředku ještě více prohlubovat příkopy ve společnosti? Konzervativci například často zapomínají, že rozmach cyklostezek započal za primátora ODS Pavla Béma. Ten je dnes idolem mnohých konzervativců vzhledem k budování některých významných dopravních staveb v Praze. Na jeho roli v podpoře cyklodopravy se však zapomíná. Progresivisté se zase odvolávají na vývoj západních měst, která cyklodopravě přejí. Často se zmiňuje Mekka cyklistiky Kodaň.

Hlavní město Dánska jsem měl možnost na začátku září navštívit a odnesl jsem si odtamtud několik postřehů. Především ten, že cestování po městě dokáže být oproštěno od ideologických válek a dopravní infrastruktura může být vytvořena tak, aby byli všichni spokojení. Na své si přijdou jak řidiči automobilů, cyklisté, chodci, tak lidé využívající velmi kvalitní MHD.

Dobře vymyšlená infrastruktura

Kodaň má samozřejmě oproti Praze tu nespornou výhodu, že stojí na rovince a město je lemované širokými bulváry, takže si nikdo překážet ani nemusí. Sám jsem si Kodaň vesele projel právě na sdíleném kole a byl jsem naprosto spokojený, protože jsem se mohl ve všech dopravních situacích cítit naprosto bezpečně. Přiznám se, že v Praze bych se asi do práce na kole přepravovat neodvážil. K tomu se však vrátím později.

Cyklostezky nejsou v Kodani na první pohled budovány na úkor omezování automobilové dopravy. Pro kola jsou vyhrazené samostatné pruhy, naopak chodníky bývají poměrně užší. Cyklisté navíc musí dodržovat přísná pravidla. Právě proto, aby neblokovali automobilovou dopravu a vozy MHD. Za porušení hrozí poměrně vysoké pokuty.

Jedním z takových pravidel je například složité odbočení vlevo, při kterém se cyklisté nesmí plést pod kola autům. Jakým způsobem se vlevo odbočuje, ukazuje níže přiložené video. Musíte přejet křižovatku, jako byste pokračovali rovně. Poté se zařadíte k cyklistům, kteří jedou zprava a křižovatku v podstatě projedete rovně. Nesmíte také jezdit po chodníku, v protisměru či ignorovat značky a semafory.

Právě díky těmto pravidlům mohou být všichni účastníci dopravního provozu v Kodani spokojení a vzájemně se respektovat. Také díky tomu využívá v dánské metropoli cyklistickou dopravu ke své cestě do práce či do školy přibližně 45 % obyvatelstva, hromadnou dopravu 27 %, auto 23 % a zbylých 5 % chodí pěšky.

Praha by potřebovala kodaňská pravidla

Oproti tomu stojí „na sílu vytvářené cyklostezky v Praze, které často působí na první pohled až nebezpečně. Zřejmě proto na nich nevidíme ty stejné proudy cyklistů jako v Kodani. Příkladem mohou být cyklostezky, které vznikly kolem stanice metra Vltavská, kde přímo přes cyklopruh přejíždějí automobily, pokud chtějí odbočit.

Ještě bych se vrátil k bezpečnostním pravidlům, které musejí cyklisté v Dánsku dodržovat, kdy v podstatě nelze odbočit klasicky vlevo, aby se cyklisté nepletli pod kola automobilů. V kontrastu s tím stojí právě Praha. Níže přikládám fotografii z Letenského náměstí, kde jde vidět, že cyklisté mohou na semaforu stát v podstatě v každém pruhu.

Cyklistika se tak do Prahy zavádí oproti Kodani vyloženě na sílu, a proto se stává předmětem ideologického soupeření. Pokud bychom se více koukali na to, jak to dělají v Kodani, mohli bychom být na pražských vozovkách všichni spokojenější.

Tagy:

Hlavní zprávy

Sledujte ŽIVĚ Partii s Blažkem a Benešovou: Jak by řešili kauzu Vlasty Parkanové?
Sledujte v TV

Sledujte ŽIVĚ Partii s Blažkem a Benešovou: Jak by řešili kauzu Vlasty Parkanové?

Změní českou justici případ bývalé ministryně Vlasty Parkanové? Na otázku budou hledat odpovědi hosté Partie Terezie Tománkové ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) a jeho předchůdkyně ve vládě Marie Benešová (za ANO). Následovat bude velká diskuse o testování, očkování a nových protipandemických opatřeních, které se zúčastní hned několik zástupců různých politických stran. Pořad můžete sledovat v neděli od 11 hodin na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

Dosáhnete na státní podporu kvůli energiím? Jurečka představil kalkulačku pro zájemce

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) představil plán na vyplácení podpory kvůli zdražení energií. Zájemci o příspěvek na bydlení si mohou díky nově spuštěné kalkulačce spočítat, zda na státní podporu dosáhnou. Podle šéfa resortu na něj mají nárok vlastníci bytu a trvalí nájemníci, kterým na úhradu přiměřeného bydlení v Praze nestačí 35 procent celkových příjmů. V jiných oblastech činí hranice pro příspěvek 30 procent příjmů.

Další mrazivé záběry z nehody na D5: Utekli za svodidla, jejich auto smetl kamion

Na sociálních sítích se objevilo další video ze čtvrteční hromadné nehody na dálnici D5 u Žebráku na Berounsku. Kvůli špatnému počasí a nezodpovědnosti některých řidičů tam havarovalo 36 aut a šest lidí se zranilo. Provoz byl zastaven na 11 hodin. Poslední video názorně ukazuje, jak je důležité při havárii na dálnici ihned opustit vozidlo a dostat se od něj co nejdál.

Je načase zrušit opatření proti covidu. Následujme Británii, vyzývají někteří experti

Jen za pátek přibylo v Česku téměř 30 tisíc nakažených koronavirem. Počty hospitalizovaných ale zatím nijak zvlášť nerostou. Není pochyb, že tento trend způsobuje nová varianta omikron, která je sice mnohonásobně nakažlivější než předešlé mutace, ale také výrazně méně patogenní. Někteří odborníci dokonce vyzývají vládu, aby zrušila veškerá opatření, podobně jako to udělala Velká Británie.

Napětí na Ukrajině sílí. Španělsko vyslalo válečné lodě, Američané zvažují evakuaci

Západ se stále více obává, že dojde k ruské invazi na Ukrajinu. Americká ambasáda v Kyjevě chce ze země dostat všechny postradatelné diplomatické pracovníky i s jejich rodinami. Španělsko už vyslalo své válečné lodě, které se mají připojit k loďstvu NATO ve Středozemním a Černém moři. Mnoho dalších evropských zemí se snaží na území Ukrajiny dostat vojenskou techniku. V tom jim ale často brání Německo, jehož přístup k Ukrajině by se dal považovat za velmi chladný.

reklama

Domácí zpravodajství

Ohňon, Investice nebo Jazz. Neobvyklá jména jsou v Česku čím dál populárnější

Volba jména dítěte je ve světě i v Česku stále liberálnější. Jana, Jiřího nebo Annu nahrazuje Ohňon, Trinity nebo Jazz. Rodiče by však měli myslet na to, že jméno, které dají svému dítěti, si jejich potomek ponese celý život. Podle odborníků může výběr jména dokonce negativně ovlivnit život dítěte. Experimentování s neobvyklými nebo úplně novými jmény se navíc nemusí setkat s pochopením úřadů.

reklama