360° - 15.7. v 21:14
Po sérii nehod vlaků z uplynulých dnů si mnozí kladou otázku, zda jsou české železnice bezpečné. Na toto téma ve středu v pořadu 360° Pavlíny Wolfové diskutoval generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera a prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Lidský faktor chybuje, musí se vymyslet, jak tomu předejít, shodují se.
Pokud by všichni dělali podle předpisů, k těmto nehodám by nedocházelo
Podle předběžných závěrů vyšetřování mohl za většinu nehod vlaků v poslední době lidský faktor. „Pokud by všichni dělali podle předpisů, k těmto nehodám by nedocházelo,“ přiznává prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Sérii nehod na trati ale odborníci připisují náhodě. „Jsou zkrátka měsíce, kdy je klid a poté je období, kdy zaznamenáváme dramatický nárůst nehod,“ míní generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera a dodává, že podle statistik z minulého roku nezaznamenal zvlášť více nehod.
Ministr slibuje okamžité investice do železnic, mezitím došlo k dalším dvěma nehodám
Nová stálá komise pro bezpečnost na železnici se ve středu shodla na zvýšení investic do lokálních tratí. Její členové mluvili také o urychlení zabezpečení přejezdů nebo o urychlení instalace zabezpečovacího systému ETCS. Novinářům to po večerním jednání komise řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Ve středu večer navíc zasedla nová bezpečnostní komise pro železnice. „Řešili jsme například zabezpečení trati, harmonogram nebo traťovou rychlost. Pan ministr dopravy Karel Havlíček navíc přislíbil víc finančních prostředků,“ říká Kučera. Inspekce také doporučila urychlení zavedení systému ECTS, který dokáže chybu rozpoznat a vlak zastavit. „Důležité je, abychom se zamysleli i nad regionálními tratěmi, přednost k zabezpečení ECTS mají především tratě hlavní,“ podotýká. O tomto zabezpečení se však mluvilo už v roce 2001. „Výrobci mají omezenou kapacitu,“ hájí se Kučera.
U Chrudimi vykolejil osobní vlak, trať je v místě incidentu stále neprůjezdná
Při vjezdu do stanice Medlešice na Chrudimsku vykolejil ve středu večer osobní vlak. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal řekl, že nikdo nebyl zraněn. Provoz na trati zůstává uzavřený i během čtvrtečního dopoledne, České dráhy ji nahradily autobusy. Příčinu nehody vyšetřuje drážní inspekce.
Trvalo čtyři roky, než jsem se mohl stát strojvůdcem. Nyní je to 42 týdnů
„Mně osobně trvalo čtyři roky, než jsem se mohl stát strojvůdcem. Nyní je to 42 týdnů,“ říká prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Ze zákona je tato doba stanovené minimum. „Připadá mi to velmi málo,“ přiznává Vondrovic.
Strojvůdci nemusí být v dobré kondici
Každý strojvůdce musí taky před začátkem vykonávání svojí funkce splnit psychologické testy. Poté už je zaměstnanec není povinen opakovat. Podle prezidenta Federace strojvůdců Jaroslava Vondrovice je to v pořádku. „Nevidím důvod stresovat zaměstnance tím, že pokud by psychologické testy nezvládli, přišli by o práci,“ říká. Test podle něj není průkazný. „Pokud bych po čtyřiceti letech praxe neudělal psychologické testy, nevím, co bych pak dělal. A to jen proto, že to nějaký psycholog rozhodl,“ dodává.
Strojvůdci si také často přivydělávají u jiných soukromých dopravců a nemusí být tak stoprocentně na jízdu připraveni. „Pokud bude strojvůdce zaměstnán u jednoho zaměstnavatele, ten eviduje jeho přehled odpočinku. Pokud pracuje i jinde, je to problém,“ podotýká Vondrovic. Právě lepší evidenci směn strojvedoucích už federace navrhovala. „Vždy jsme ale narazili na nějaké legislativní potíže,“ říká Vondrovic a dodává, že by o lepší přehlednost směn strojvůdců měli zájem.