reklama

Generální inspektor Kučera: K nehodám by nedocházelo, kdyby se pracovalo podle předpisů

Po sérii nehod vlaků z uplynulých dnů si mnozí kladou otázku, zda jsou české železnice bezpečné. Na toto téma ve středu v pořadu 360° Pavlíny Wolfové diskutoval generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera a prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Lidský faktor chybuje, musí se vymyslet, jak tomu předejít, shodují se.

reklama
Pokud by všichni dělali podle předpisů, k těmto nehodám by nedocházelo

Podle předběžných závěrů vyšetřování mohl za většinu nehod vlaků v poslední době lidský faktor. „Pokud by všichni dělali podle předpisů, k těmto nehodám by nedocházelo,“ přiznává prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Sérii nehod na trati ale odborníci připisují náhodě. „Jsou zkrátka měsíce, kdy je klid a poté je období, kdy zaznamenáváme dramatický nárůst nehod,“ míní generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera a dodává, že podle statistik z minulého roku nezaznamenal zvlášť více nehod.

K tématu

Ve středu večer navíc zasedla nová bezpečnostní komise pro železnice. „Řešili jsme například zabezpečení trati, harmonogram nebo traťovou rychlost. Pan ministr dopravy Karel Havlíček navíc přislíbil víc finančních prostředků,“ říká Kučera. Inspekce také doporučila urychlení zavedení systému ECTS, který dokáže chybu rozpoznat a vlak zastavit. „Důležité je, abychom se zamysleli i nad regionálními tratěmi, přednost k zabezpečení ECTS mají především tratě hlavní,“ podotýká. O tomto zabezpečení se však mluvilo už v roce 2001. „Výrobci mají omezenou kapacitu,“ hájí se Kučera.

K tématu

Trvalo čtyři roky, než jsem se mohl stát strojvůdcem. Nyní je to 42 týdnů

„Mně osobně trvalo čtyři roky, než jsem se mohl stát strojvůdcem. Nyní je to 42 týdnů,“ říká prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Ze zákona je tato doba stanovené minimum. „Připadá mi to velmi málo,“ přiznává Vondrovic.

Strojvůdci nemusí být v dobré kondici

Každý strojvůdce musí taky před začátkem vykonávání svojí funkce splnit psychologické testy. Poté už je zaměstnanec není povinen opakovat. Podle prezidenta Federace strojvůdců Jaroslava Vondrovice je to v pořádku. „Nevidím důvod stresovat zaměstnance tím, že pokud by psychologické testy nezvládli, přišli by o práci,“ říká. Test podle něj není průkazný. „Pokud bych po čtyřiceti letech praxe neudělal psychologické testy, nevím, co bych pak dělal. A to jen proto, že to nějaký psycholog rozhodl,“ dodává.

Strojvůdci si také často přivydělávají u jiných soukromých dopravců a nemusí být tak stoprocentně na jízdu připraveni. „Pokud bude strojvůdce zaměstnán u jednoho zaměstnavatele, ten eviduje jeho přehled odpočinku. Pokud pracuje i jinde, je to problém,“ podotýká Vondrovic. Právě lepší evidenci směn strojvedoucích už federace navrhovala. „Vždy jsme ale narazili na nějaké legislativní potíže,“ říká Vondrovic a dodává, že by o lepší přehlednost směn strojvůdců měli zájem.

Další hlavní zprávy

MS v hokeji

Pešán vaří sestavu pro hokejové MS. Jak to nyní vypadá s kádrem pro šampionát v Rize?

Pešán vaří sestavu pro hokejové MS. Jak to nyní vypadá s kádrem pro šampionát v Rize?

Natěšení na vypuknutí světového šampionátu v Lotyšsku stoupá. Už jen dva týdny dělí hokejisty a fanoušky od vrcholné akce sezony. Česká reprezentace stejně jako každý rok bude usilovat o zisk některého z cenných kovů a doufá, že na rozdíl od sedmi předchozích pokusů přinese snaha výsledek. Pomalu se rýsuje sestava, kterou hlavní trenér Filip Pešán s sebou vezme do Rigy.

Hamáček vrací úder. Prozradil jméno utajeného svědka Seznam Zpráv. Ten se přiznal
Děti se mohou testovat jen jednou za 14 dnů. Vláda schválila dotace na PCR testy pro školy
reklama
reklama
Hamáčkův údajný plán v Moskvě potvrzují další: Sputnikem chtěl zachránit ČSSD

Jan Hamáček

Domácí zpravodajství

Okolnosti Hamáčkovy cesty do Moskvy řeší policie. Vyšetřuje ji „z vlastní iniciativy“
Další články
reklama
reklama