Politická válka kvůli dopravnímu peklu v Praze pokračuje
Piráti si před volbami do Poslanecké sněmovny určili jasný cíl – porazit hnutí ANO a sesadit Andreje Babiše z postu premiéra země. K tomu ale kromě kritiky jeho kroků potřebují na své straně především voliče, kteří jim dají hlas. Mimo jiné za to, jak se dosud ve vedoucích funkcích sami osvědčili. Právě proto je nepochopitelné, že se Praha pod vedením Zdeňka Hřiba jen měsíc před volbami změnila doslova v parkoviště.
Zatímco šéf hnutí ANO Andrej Babiš objíždí zemi a stříhá pásky nově otevřených úseků dálnic, po hlavním městě, kterému vládnou Piráti, brouzdají v kolonách tisíce naštvaných voličů. „Myslíme na metu nejvyšší, chceme ty volby vyhrát. Věřím, že s hnutím STAN vyvedeme zemi z krize,“ prohlásil přitom začátkem roku lídr Pirátů Ivan Bartoš.
Při pohledu na pražskou dopravu by se chtělo říct: „No tak to hodně štěstí, předsedo! A Hřibovi jste to řekl?“
Každý zkušený politik, marketingový odborník i novinář pohybující se delší dobu v politice totiž ví, že vítězství se dá dosáhnout pouze pokud vše perfektně šlape. Nezbytná je komunikace vedení stran s řadovými politiky a především přízeň veřejnosti.
Není možné, aby pražský primátor měsíc před volbami obhajoval rozkopání klíčových tepen města tím, že to bylo třeba udělat, že napravují chyby předchozího vedení a že je vše perfektně zkoordinované. Navíc se ještě pustil do křížku s prezidentem, který ho za rozkopanou Prahu zkritizoval a vyzval k rezignaci.
Klíčové je načasování
Nikdo nezpochybňuje, že jsou opravy třeba a nebude to pro nikoho příjemné, ale pro takto zásadní kroky je klíčové načasování. Ne nadarmo se Andrej Babiš snažil stihnout očkování lidí proti koronaviru do konce prázdnin, zrušil všechna restriktivní opatření a snažil se lidi moc neotravovat. Místo toho objíždí zemi a stříhá pásky obchvatů, které ve skutečnosti možná ani neexistují, ale republiku oblétne fotka s úspěšným projektem. Všichni přitom vědí, že Česko je na tom v kvalitě silnic hůř než Burundi nebo Svazijsko.
Vzpomeňme na znovuuvedení do provozu bazénu Hotelu Thermal v Karlových Varech, který s velkou pompou otevírala ministryně financí Alena Schillerová ve chvíli, kdy byl bazén v podstatě uprostřed staveniště.
Příkladem politicky dobrého a dlouho plánovaného načasování je oprava D1. Každý, kdo po dálnici jede, ví, že je to – slušně řečeno – problém. Neustálá zúžení komplikovala život nám všem sedm let. Ale právě to bylo součástí plánu hnutí ANO, aby v září 2021 – přesně před volbami – bylo vše hotové a Babiš se mohl chlubit tím, jak skvěle to jeho tři ministři (Dan Ťok, Vladimír Kremlík a Karel Havlíček) za ta léta zvládli.
Voliči zapomenou, ale musí na to dostat čas
Obávám se, že Pirátům v takovýchto chvílích nepomůže ani argumentace tím, že nedělají líbivou a populistickou politiku a že se neřídí tím, kdy jsou volby, ale tím, že je třeba věci dělat, byť jsou nepopulární.
Horší než Burundi či Svazijsko. V kvalitě silnic Česko propadá, je těsně před Íránem
V kvalitě silniční a dálniční infrastruktury se Česká republika propadá. Ještě před 15 lety nám patřilo 50. místo na světě, v roce 2019 jsme však obsadili až 76. příčku. V rámci Evropské unie je Česko páté nejhorší a přeskočilo nás i kdysi vysmívané Polsko. Vyplývá to ze studií Světového ekonomického fóra, Asociace pro rozvoj infrastruktury nebo žebříčku portálu The Global Economy.
Veřejnost některé nepříjemné kroky jistě zkousne, část jich i zapomene, ale musí na to dostat čas. Říká se, že paměť voliče má zhruba tři měsíce. Doprava byla vždy tématem, na kterém se lámal chleba, v Praze to platí dvojnásob. Vzpomeňte na výrok primátorky Adriany Krnáčové (ANO) o tom, že Pražané jsou zpovykaní.
„Myslím, že Pražané jsou trochu zpovykaní s dopravou, protože když jsem v zahraničí a čekám deset minut v zácpě, tak v Praze už by bylo povstání a skandál,“ prohlásila v rozhovoru pro Novinky v roce 2018 Krnáčová.
Měsíc před volbami neprovokovat
Tato slova ji stála místo primátorky. Vím to, protože jsem s ní památný rozhovor dělala, a ve chvíli, kdy jsem ho jejímu asistentovi posílala ke kontrole, žádal mě o vymazání přesně této pasáže, neboť tušil, že přestřelila. Řekla jsem, že to neudělám. Výrok jí nakonec zlomil vaz jak ve vztahu k Babišovi, tak i ve vztahu k veřejnosti, protože se ho okamžitě chytla opozice a měsíce jsme kritiku výroku sledovali na billboardech pražské ODS.
Není pochyb, že někteří pirátští voliči jsou nekompromisní a trochu arogantní politiku pražského vedení ocení. Ale ti už mají jasno a nepatří mezi ty, které potřebují Piráti a STAN přesvědčit. Rozhodně nepomohou ani Hřibovy vtípky o tom, že by měli řidiči přesedlat na kola nebo do MHD.
A pokud si Piráti brzy neuvědomí, že politika je o kompromisu a nutnosti rychle reagovat na aktuální situaci a jednoduše se snažit měsíc před volbami lidi neprovokovat, nikoliv jít slepě a přes mrtvoly ke svému vytyčenému cíli, mohou špatně skončit.
Hřib možná vyhraje jednu bitvu, ale je taky dost možné, že Bartošovi prohraje celou válku. Pokud se tak už nestalo...