Pirk chce zpět roušky místo respirátorů: Bude krásný pohled, co Češi při šití zas vymyslí

Kardiochirurg Jan Pirk by opět zavedl nošení roušek namísto respirátorů. Známý český lékař v Novém dni na CNN Prima NEWS také popsal, jak vznikala jeho nová kniha Srdcař v cílové rovince. Rozhovory pro ni sbírali s novinářem Tomášem Poláčkem při své největší vášní – běhání.

V Česku aktuálně platí ve vnitřních prostorách nošení respirátorů minimálně třídy FFP2. Kardiochirurg Jan Pirk však vzpomíná na loňské jaro, kdy pandemie koronaviru v Česku začínala a lidé si šili své vlastní roušky.

„Byla to ohromná doba, když jsme si všichni šili roušky. Tehdy jsme byli nejlepší na světě. Teď musíme nosit respirátory, i když je situace lepší. Neumím si představit důchodce, že si každý den koupí nový respirátor. To by byla velká rána do jeho rozpočtu. Jenže nošení respirátoru opakovaně škodí našemu zdraví,“ řekl Pirk v Novém dni na CNN Prima NEWS.

Lékař tak navrhuje návrat ke klasickým rouškám. Líbilo se mu, jak je Češi na jaře minulého roku vymýšleli v různých barvách a v ojedinělých motivech. „Byl by to krásný pohled na to, co by lidé zase vymysleli. Pokud někdo prská, má rýmu a kašle, měl by se sám od sebe chránit, aby nenakazil ostatní. Podívejme se ale na Velkou Británii nebo Dánsko, kde vše zrušili a nejsou na tom hůře než my,“ podotkl Pirk.

Pirk dorazil do studia zejména kvůli své nové knize Srdcař v cílové rovince. „Je o všem možném. Nemůžete očekávat můj životopis. S Tomášem jsme běhali, on měl diktafon v ruce a nakecali jsme toho strašně moc. Vybral asi čtvrtinu a vznikla kniha,“ popsal spolupráci s novinářem Tomášem Poláčkem.

Do každé lodi teče, nic není dokonalé

Sám lékař ale svou knihu ještě v originále nečetl, naposledy měl v ruce rukopis po korektuře. „Je tam motto: Do každé lodi trochu teče.  Dá se to vztáhnout na vše, zkrátka nic není dokonalého. V knize jsou hlavně mé názory na celý život a zejména zdravotnictví. Také píši, co jsem si vzal z mých předků,“ dodal.

Kardiochirurg je mimo jiné známý jako vášnivý běžec. Prodlužuje opravdu běhání život, nebo jsou to jen fámy? „Jsou rozdílné názory. Přiměřené sportování má být součástí zdravého životního stylu. Člověk by se měl alespoň třikrát týdně pohybovat v určité tepové frekvenci, kterou vypočteme jako 220 minus věk a z toho 60 procent. Tehdy zvyšujeme svou výkonnost, spálíme více kyslíku a netloustneme,“ objasnil Pirk.

Tagy: