PŘEHLEDNĚ: Stanovení jasných cen i rebelie proti EU. Jak se strany staví k emisním povolenkám?
Nový systém obchodování s emisními povolenkami má v tuzemsku vstoupit v platnost od roku 2027. Některé strany během volební kampaně volají po jejich zrušení či výrazném „osekání“ a varují, že kvůli prosazení změn hodlají jít do tvrdého konfliktu s EU. Ozývají se i slova o vyhazovu ze sedmadvacítky, pokutách či o stabilitě cen. Jaký mají strany postoj k této ožehavé problematice?
ANO
Proti návrhu Evropské komise ETS 2 o emisních povolenkách se hnutí ANO tvrdě vymezuje. „Tato vláda hlasovala pro tento soubor dalších povolenek, což považuji za její největší selhání,“ uvedl místopředseda hnutí Karel Havlíček v pořadu K věci.
ČTĚTE TAKÉ: Češi stále častěji investují do nemovitostí v zahraničí. Experti varují před riziky nákupu
Vládní představitelé oponují, že povolenky jsou součástí širšího rámce Zelené dohody pro Evropu, s níž souhlasila vláda Andreje Babiše (ANO). Opoziční hnutí ale namítá, že současná podoba systému, jenž čeká na přenesení do tuzemské legislativy, jde za kabinetem Petra Fialy (ODS).
Například členka sněmovního výboru pro životní prostředí Berenika Peštová (ANO) považuje povolenky za novou daň. Upozornila na nejasné určení jejich ceny. „Je nesmysl, aby se neustále měnila, je třeba předvídatelnost,“ pronesla na kulatém stole Hospodářské komory k tématu životního prostředí.
Navazuje na téma

Havlíček ETS 2 ostře odmítá. „Podle nás to není možné zavést, a to i za cenu, že bychom šli do nejtvrdšího konfliktu s EU,“ prohlásil. Podle svých slov věří, že se pro tento záměr najde v sedmadvacítce podpora. Podle Peštové je v evropském prostoru cesta blokační menšiny. „Můžeme postupně přesvědčovat ostatní, že jde o daň. Z hlediska konkurenceschopnosti by měla být pro všechny stejná – nejen pro Evropu, ale i pro další části světa,“ nastínila svůj postoj s tím, že firmy potřebují hlavně čas na adaptaci.
Spolu
Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) v tomto ohledu nesehnala v EU ani většinu, ani blokační menšinu. Proti systému se přímo nevymezil, ale již v minulosti zdůraznil, že je nutné vyjasnit jednotnou a předvídatelnou cenu povolenek.
ETS 2, jehož obsahem je rozšíření obchodování s emisemi pocházejícími z dopravy a vytápění budov, kritizoval dříve ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Systém vyžaduje změnu a odklad. Pokud má Česká republika v Evropě něco prosadit, tak jedině přesvědčivým, koordinovaným a sebevědomým postupem, jako se to povedlo u normy Euro 7,“ pronesl při debatě na půdě Hospodářské komory.
Navazuje na téma

Hladík nicméně v Partii připustil, že odklad nebo úplné zrušení normy není v silách vlády. „Mnoho zemí EU již systém implementovalo a podporuje to, takže se tak nestalo,“ řekl v pořadu CNN Prima NEWS.
Nyní apeluje na zafixování cen povolenek. „Když se začalo diskutovat o dopadech, sehnali jsme 19 států, tedy 91 procent obyvatel EU, abychom je dokázali zafixovat na hodnotě 45 eur nominálně pro další roky,“ uvedl.
SPD
Hnutí SPD odmítá koncept emisních povolenek dlouhodobě a upozorňuje na dopady na domácnosti. „Systém sníží emise minimálně, ale zfanatizovaná Evropská komise pokračuje dále. Projeví se to ve zvýšení cen paliv a vytápění energeticky náročných budov,“ kritizovala normu poslankyně hnutí Karla Maříková v Partii na CNN Prima NEWS. SPD se rovněž ostře vymezuje proti Green Dealu jako celku.
Maříková rovněž řekla, že receptem SPD je i rebelie. „Klidně půjdeme do konfliktu s Evropskou unií, dodržovat to nebudeme,“ nechala se slyšet zákonodárkyně s tím, že případné pokuty by Česko platit nemělo.
Navazuje na téma

„Pokud nám chce EU brát, tyto související peníze jim nemusíme posílat. Ať nás třeba vyhodí,“ nechala se slyšet Maříková.
STAN
Poslankyně Starostů Michaela Šebelová míní, že ochrana klimatu a snižování emisí patří k moderní politice. „Nemůžeme se tvářit, že globální oteplování neexistuje, ovšem souhlasím s tím, že tempo musí být přiměřené a musíme se vyhnout dopadům na nízkopříjmové a středně příjmové domácnosti,“ uvedla ve vysílání CNN Prima NEWS.
JAK OVLIVNÍ EMISNÍ POVOLENKY ROZPOČET DOMÁCNOSTÍ? VÍCE SE DOČTETE ZDE
Povolenky neodmítá, ovšem apeluje, aby přijatá opatření byla přiměřená. „Podali jsme celou řadu připomínek. Žádná evropská vláda nechce spáchat ekonomickou sebevraždu,“ podotkla rovněž. Podobně smýšlí i předsedkyně sněmovního výboru pro životní prostředí Jana Krutáková (STAN), jež zdůrazňuje důležitost jasné ceny povolenek.
Piráti
Proti novému systému obchodování s emisemi se nestaví ani Piráti. Jejich poslanec Ivan Bartoš připouští, že nová pravidla mohou zdražit energie, a dodává, že zrušení povolenek je vysoce nepravděpodobné a tuto variantu „slibují jen populisté“.
Piráti ve svém plánu představili i takzvaný energetický kupón. „Vrátí průměrné domácnosti zhruba pět tisíc korun ročně přímo na výplatních páskách (ve slevě na dani či v důchodu). Princip je, že polovina peněz vybraných z povolenek se rozdělí mezi občany ve fixní částce na hlavu – pokud budou povolenky dražší, lidé dostanou také víc v energetickém kupónu,“ popsal svou představu na tiskové konferenci.
Stačilo!
Naopak komunistické hnutí Stačilo! se proti emisním povolenkám, potažmo Green Dealu, staví jednoznačně. Zástupci hnutí mluví dokonce o vystoupení ze struktur EU. „Ještě ty emisní povolenky neplatíme, ještě pořád existuje ropovod Družba, ještě pořád existují trubky na plyn, ještě nad námi bratři Slováci a Maďaři nezlomili hůl,“ napsal na Facebooku například předseda hnutí Daniel Sterzik alias bloger Vidlák.
VIDEO: Citové vydírání, řekl o kampani Spolu Schmarcz. Nevidí snahu získat zpět ztracené voliče
Šéfka komunistů Kateřina Konečná, jež je celostátní lídryní Stačilo!, míní, že řadě států systém ETS 2 nevyhovuje. „Nepišme dopisy, ale vytvořme větší tlak, aby některé členské státy tuto novinku nemusely implementovat. Musíme u Evropské komise vyjednat společně s dalšími výjimky, že k zavedení vůbec nedojde,“ nechala se slyšet europoslankyně.
Motoristé sobě
„Ideologická podpora takzvaných obnovitelných zdrojů energie přináší zbytečné obří náklady a destabilizuje přenosovou soustavu. Zavedení nových emisních daní na pohonné hmoty a vytápění domácností skrze EU ETS 2 je ostudou ODS, posvěcenou v závěru českého předsednictví EU v druhé polovině roku 2022,“ uvedli v programu Motoristé.
Jejich předseda Petr Macinka souhlasí s tvrzením Karla Havlíčka, který uvedl, že pokud by ANO zasedlo v příští vládě, odmítlo by transponování směrnice do tuzemské legislativy a raději by volilo případnou cestu pokut. „Je to jediný racionální postoj. I kdyby to byla brutálně vysoká částka, pořád je to mnohonásobně méně, než pokud by na systém došlo. Jednou z možností je jej nezavést, druhá možnost je jednat s partnery na evropské úrovni,“ pronesl v pořadu 360°.
Navazuje na téma

Přísaha
Europoslankyně Přísahy Nikola Bartůšek považuje ETS 2 podle svých slov za obrovský problém. „A to nejen pro firmy, ale pro domácnosti. Zdraží se jim jízda autem i vytápění, promítne se to na cenách pro koncové spotřebitele,“ uvedla pro CNN Prima NEWS. Evropa si tak podle ní pod sebou podřezává větev.
Osobně by emisní povolenky zrušila, ale za hlavní cestu označila jednání. „Patrioti (Patrioti pro Evropu jsou frakce v Evropském parlamentu, v níž Bartůšek zasedá, pozn. red.) za změnu nastavených podmínek bojují. Potřebujeme se však domluvit napříč. Záleží, na jakou pozici se postaví EPP (frakce Evropská lidová strana) – u nich je to až do poslední chvíle nejasné. Přeci jen se naklání k šéfce Evropské komise Ursule von der Leyenové, i když nám mimo dění říkají, že jsou proti,“ tvrdí europoslankyně.
Nový systém ETS 2 představuje rozšíření systému obchodování s emisními povolenkami. Nově by se povolenky měly týkat i dopravy a budov. Další rozšíření ETS souvisí nejen se závazkem států EU ohledně klimatické neutrality do roku 2050, ale také s podmínkami na trhu. Rozšíření by v Česku mělo vejít v platnost se začátkem roku 2027.
Termín voleb do Poslanecké sněmovny prezident Petr Pavel vyhlásil na 3. a 4. října. Již nyní si můžete zažádat o voličský průkaz, který lze použít v jakémkoli volebním okrsku i na zastupitelských úřadech v zahraničí.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Trumpova cla evropskou ekonomiku zpomalí, odhaduje Peterka. Co s tím může dělat vláda?