Emisní povolenky děsí vlády v Evropě: Český návrh podpořily i „zelené“ státy. Co přináší?

Volbami letos opět bude hýbat i klimatická politika, namísto spalovacích motorů je však tentokrát hlavním tématem zkratka ETS 2. Tedy rozšíření systému obchodování s emisními povolenkami, který bude nově platit i pro dopravu a budovy. Téma nebudí emoce jen v tuzemsku, ale i v jiných evropských zemích. I díky tomu se Česku a dalším státům podařilo sestavit návrh silnějších pojistek proti možnému zdražování povolenek. Je to absolutně nedostatečné, kritizuje tento krok opozice.

Důvodů rozšiřování ETS je více. Kromě toho, že se státy EU společně zavázaly dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality, k nim patří také narovnání podmínek na trhu. Zatímco dosud za vypuštěné emise již 20 let platí například teplárny, od nichž berou teplo nájemníci v panelových domech, lidé topící vlastními kotli byli z této povinnosti zatím vynecháni.

ČTĚTE TAKÉ: Nestrašme lidi, že výdaje na obranu zlikvidují školy a nemocnice. Jsou to lži, říká Gregorová

Jde o významnou změnu, která se zaměřuje na menší subjekty, jako jsou malé podniky, dopravní služby i jednotlivé domácnosti. Prostřednictvím vyšších cen by měly motivovat spotřebitele, aby zateplili své domy nebo volili „zelenější“ způsoby dopravy.

Rozšíření emisních povolenek by mělo platit již od roku 2027. Aby k němu ale fakticky došlo, muselo by jej Česko spolu s dalšími evropskými státy přijmout do své legislativy.

Češi ale zatím takzvaně transponovali pouze část směrnice o obchodování s emisemi. Dodavatelům paliv tak nově vznikla povinnost sledovat a vykazovat množství emisí v sektorech silniční dopravy a lokálního vytápění a první odevzdávání dokumentů je čeká příští rok.

Česko tak má s přijetím celé směrnice více než roční zpoždění, popsala pro redakci CNN Prima NEWS analytička think-tanku Europeum Rebeka Hengalová. Není ale samo, spolu s ním má tento „rest“ drtivá většina evropských států.

Kritika zelené politiky a strach z růstu cen emisních povolenek – a tím pádem energií i nafty – totiž panuje i v ostatních zemích, na což tamní vlády nutně reagují.

Posilování pojistek proti zdražování

V EU proto vznikla iniciativa, která má očekávaný systém obchodování s emisními povolenkami upravit a přinést silnější pojistky, že nevyrostou na ceně nad únosnou mez, která by evropské státy i jejich občany ohrozila.

Iniciativa se zhmotnila ve společném návrhu, takzvaném non-paperu, mezi jehož hlavní iniciátory patří právě Češi.

„Nehodnotila bych to jako zásadní úpravu, ale spíše jako technickou úpravu, která má udržet ceny emisních povolenek na uzdě,“ hodnotí pro redakci šéfredaktorka webu Euractiv.cz Aneta Zachová, jež klimatickou politiku EU dlouhodobě sleduje.

Přestože již schválená evropská směrnice obsahuje řadu pojistek, jak zabránit nečekanému růstu cen povolenek, předložený návrh je chce ještě posílit. „Právě proto se podle mě podařilo zajistit souhlas tolika členských zemí,“ říká Zachová s tím, že i z tohoto důvodu se fakticky nejedná o oslabování ETS 2.

Návrh přichází kromě jiného s myšlenkou navýšení objemu emisních povolenek, které by se v případě přílišného růstu ceny vypustily na trh a vedly, zjednodušeně řečeno, k inflaci povolenek. Vyzývá také Komisi, aby se obchodování s emisními povolenkami odstartovalo již příští rok – kvůli lepšímu „zaběhnutí“ systému a zajištění stabilních cen – a odklad ostrého startu o rok, tedy od ledna 2028.

ČTĚTE TAKÉ: Evropská komise navrhla klimatické cíle pro rok 2040. Premiér Fiala se proti nim ohradil

Návrh nyní leží v Evropské komisi, která by na jeho základě měla vypracovat nový legislativní krok, který by podle Zachové mohla předložit na podzim.

„Můžeme vám sdělit, že Komise obdržela dopis členských států, včetně Česka, na toto téma, který je v současné době analyzován,“ uvedlo pro redakci tiskové oddělení Evropské komise. Šlo by nicméně pouze o „vykopávací“ návrh, který by členské státy teprve musely schválit.

Pro Česko úspěch, ale mělo by jít o standard

Pod text se tak nyní společně s Čechy podepsalo celkem 18 zemí. A to včetně těch, které mají na energeticko-klimatickou politiku často velmi odlišný názor než Česko, zdůrazňuje Zachová. Patří k nim například Německo a Španělsko, na návrhu se podílela i Francie.

„Je to určitě úspěšná iniciativa, ale v evropské politice podobné záležitosti – příprava non-paperů, hledání spojenců a kompromisu mezi nimi – jsou a měly by být standardem. Právě takhle by se měl chovat konstruktivní partner na evropské úrovni. Chápu, že se to vláda snažila domácím voličům prodat jako nějaký velký úspěch a odboj proti ETS 2, ale zase tak dramatické to nebylo,“ konstatuje novinářka.

Absolutně nedostačující „papír“, kritizuje opozice

Přestože současná vláda podávala sestavení široké koalice států, které podpořily úpravu ETS 2, jako významný úspěch, opozice považuje snahu vlády za nedostatečnou.

Europoslankyně a lídryně hnutí Stačilo! Kateřina Konečná jej zkritizovala jako „nějaký papír“. „Musíme vybojovat výjimky, protože pro českou ekonomiku to bude mít fatální dopady,“ uvedla v úterním vysílání CNN Prima NEWS.

Jako „absolutně nedostačující“ označil nároky na úpravu systému také místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček.

„Pokud by Česko tlačilo nějakou výraznější změnu, rozhodně by takto neuspělo,“ hodnotí novinářka.

Volání po radikálnějších zásazích se ale ozývá také z vládních řad. „Zastropování je první krok. Zrušení asi není reálné, tak přijdeme s myšlenkou dobrovolnosti,“ uvedl koncem června ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Taková varianta nicméně není na stole – znamenala by totiž nabourání jednotného rámce trhu s emisními povolenkami.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Rusáky v naší zemi už nechci, řekl Vondra a ostře zkritizoval Davida

Tagy: