Zírání a další typy obtěžování v MHD? Kampaň Čechy rozděluje, Kalousek motiv zesměšňuje

Vulgární gesta, vědomé zírání, komentáře se sexuálním podtextem či nevyžádané doteky. S některými z podobných projevů sexuálního obtěžování ve veřejné dopravě se dle průzkumů setkala každá třetí žena a každý desátý muž v Česku. Na tuto problematiku má upozornit nová kampaň, za níž stojí Praha, dopravní podnik a nezisková organizace Konsent. Sdělení však dělí lidi na dva tábory: ty, kteří upozornění na problematiku kvitují, a ty, pro něž se jedná o „podřadné a zbytečně tlačené téma“. Mnozí některá z hesel kampaně navíc zesměšňují, k nim se řadí například exministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

O spuštění kampaně informoval veřejnost první náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) před necelým týdnem. Od té doby se na sociálních sítích spustila ostrá diskuze, v níž se lidé dělí na dva tábory: ty, kteří téma kampaně kvitují, a ty, kteří jej označují za „zbytečné a nedůležité“.

ČTĚTE TAKÉ: Obcování v ulicích měst. V Ústeckém kraji se během léta potýkají s pikantním problémem

„Načasování spuštění kampaně souviselo především s tím, kdy byly dostupné plochy, které město může poskytnout k nekomerčním účelům. A to vyšlo na přelom srpna a září,“ doplnila pro CNN Prima NEWS Markéta Brabcová, právnička a expertka na sexuální násilí z organizace Konsent.

„Tohle je opravdu top téma Prahy?“ ptal se jeden z uživatelů. „To naznačujete vy, nikdo jiný to neříká. Každopádně pro každou třetí ženu, která zažila obtěžování ve veřejné dopravě, to jistě téma je. A to není zrovna málo,“ reagoval Hřib, čímž odkazoval na výzkum Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády z roku 2021, který se týkal sexuálního obtěžování ve veřejné dopravě.

Ženy nás obtěžují krásou

Z výzkumu dále vyplynulo, že se sexuálním obtěžováním v MHD má zkušenost každý desátý muž. S nevítanými pokusy o hlazení, líbání či fyzické sblížení se setkalo 20 procent cestujících – a jen o procento méně jich bylo svědky sebeukájení v dopravě. Ačkoliv se tato problematika týká obou pohlaví, výrazně častěji jsou oběťmi ženy.

Sexuální predátoři zneužívají oblíbenou hru pro děti. Vývojáři Robloxu problémy zlehčují

Má nálepku jedné z nejpopulárnějších her pro děti. Každý den si Roblox pustí 78 milionů lidí. Titul si získal popularitu svým otevřeným světem, ve kterém neexistují žádné hranice. Vybudovat tu můžete úplně cokoliv. Herní multiplatformu si oblíbila spousta dětí po celé planetě, ale také sexuální predátoři, kteří s dětmi navazují intimní vztah a za odměnu jim posílají virtuální peníze. Vývojáři popírají, že by šlo o systémový problém a nezvládnutý boj s pedofily.

„Takže když jedu v MHD s manželkou, měl bych mít podepsaný papír, abych se náhodou nedostal do problémů?“ ptal se posměšně další uživatel s odkazem na fyzický kontakt s blízkou osobou. „Pokud jsou intimnosti chtěné oběma zúčastněnými stranami, je to v pořádku. Ne vždy je to ale vhodné ve veřejné dopravě,“ reagoval náměstek pro dopravu.

Jedním z nejčastějších vzkazů těch, kterým přijde kampaň zbytečná či dokonce přehnaná, je to, že si ženy o nechtěnou pozornost „samy říkají“. Zejména tím, jak se oblékají či nalíčí. „Jděte do p***le! Anebo nepoužívejte dvojí metr a tvrdě trestejte všechny ty mladé polonahé holky, co nás svou krásou natolik obtěžují, že se na ně musíme dívat. Ať se zahalí od hlavy k patě a budou mít klid,“ napsal Hřibovi další uživatel.

Na stejné téma poukazoval také exministr Kalousek. „Než jde žena ven, tak se většinou hezky obleče a upraví. Proč? Aby se na ní nikdo nedíval? Nemohu se zbavit dojmu, že kampaň je motivována frustrací těch, které pohledy nepřitahují,“ napsal posměšně ke snímku. Jedno z hesel – „Zírání je obtěžování“ následně parodoval „slovy autorek“: „Když nečumí na mě, nebudou čumět na nikoho!“

„Reálně tímto postem de facto přiznáváte, že nevhodně zíráte na ženy na ulici? Wow!“ napsala exministrovi novinářka Apolena Rychlíková, přičemž novinář Maxmilián Nový dodal: „Mě překvapuje, kolik lidí nedokáže pochopit, že se lidé rádi oblečou hezky i jen kvůli sobě.“

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Znásilňoval děti, rozhodl soud o vedoucím z Vysočiny. Z výčtu jeho sexuálních praktik mrazí

„Pokud je někdo pohoršen připomínkou, že i v MHD by se měl muž chovat jako gentleman, tak je ta kampaň zjevně potřeba. Skutečný gentleman totiž rozhodně nezírá dámě do výstřihu. Skutečný gentleman také chápe, že žena se může odívat podle počasí a nikoliv podle jeho libida,“ reagoval na podobné komentáře Hřib – a nebyl jediný.

Prohlubuje kampaň příkopy?

Michaela Studená z projektu Pod svícnem, který je zaměřen na domácí násilí, vítá, že se debata týkající se obtěžování ve veřejné dopravě otevřela. „Na druhé straně se přiznám, že bych některé komponenty změnila. Kampaň mi přijde hodně zaměřená na ženy a vlastně z problematiky vylučuje muže. I já jsem byla několikrát svědkem toho, jak opilé ženy například po rozlučce se svobodou obtěžovaly nějaké pány,“ podotkla pro CNN Prima NEWS s tím, že se jí však kampaň špatně hodnotí, neboť se na ní nepodílela.

„Pokud se bavíme o formách obtěžování, jako jsou zírání a další, tak si myslím, že by zde mělo zaznít, že by se měl udržovat určitý intimní prostor směrem k oběma pohlavím. Poté totiž rozumím, že se prohlubují příkopy mezi muži a ženami. Může nastávat situace, že muži, kteří by za normálních okolností proti obtěžování zakročili, jsou nyní tlačeni do kouta a mají pocit, že ‚všichni muži jsou špatní a na ženu se nesmí podívat‘,“ pokračovala.

Brabcová uvedla, že nezisková organizace negativní reakce na to, že „kampaň útočí na muže“,  zaznamenala. „A to i přesto, že komunikujeme, že to je problém, se kterým se setkává nemálo mužů,“ uvedla pro redakci.

Bez ohledu na to, jak je kampaň magistrátu postavena, Studená odsuzuje přemrštěné reakce některých lidí na sociálních sítích – ať už se jedná o muže, nebo ženy. „Četla jsem vzkazy, že máme být rády, že se na nás muži podívají a že nás obtěžují Češi, přičemž nás ‚vždy může obtěžovat někdo jiný, třeba migrant, a pak teprve uvidíme‘. Já bych byla moc ráda, aby mě neobtěžoval v metru nikdo,“ zdůraznila Studená.

„Nelíbí se mi ani reakce na ty, kteří si obtěžování prožili ve stylu, že ‚všechny ženy, kterým se to nelíbí, jsou frigidní a vlastně jen žárlí na pozornost‘,“ uvedla další příklad typu reakcí ze sociálních sítí – podobné té, kterou napsal Kalousek.

ČTĚTE TAKÉ: Dva Afghánci osahávali školáky v rakouském bazénu. Na obvinění měli reagovat s pobavením

Právě reakce exministra Brabcovou z Konsentu překvapila. „Mrzí mne, když muži, kteří mají vliv, místo toho, aby pomáhali řešit reálné problémy běžných lidí – a tady můžeme poukázat na data Úřadu vlády, která říkají, že 72 procent lidí si přeje, aby dokonce stát řešil sexuální obtěžování v MHD – problematiku bagatelizují,“ uvedla.

Ti, kteří se explicitně na sociálních sítích k tématu násilí a sexuálního obtěžování vyjadřují, by si podle Studené měli uvědomit, že internetová stopa může být jednou nesmazatelná. „Jako dítě bych si skutečně nerada jednou četla, že můj tatínek schvaluje obtěžování cizích žen v metru,“ uvedla příklad.

Jako téma k řešení označila například pomoc oběti, které by si okolí mělo všimnout. „A na to tato kampaň dobře upozorňuje. Tohle jsou mnohem důležitější a pochopitelnější věci, než to, jaký je rozdíl mezi zíráním a díváním,“ dodala.

Stačí, když si lidé budou všímat

Nejvíce kladných reakcí na celou kampaň dostává město od těch, kteří některou z podobných situací zažili. Mezi tyto lidi se řadí také Adriana Černá z Člověka v tísni, která vypsala hned několik situací, kdy se stala obětí sexuálního obtěžování ve veřejné dopravě. „Jestli celá tahle kampaň pomůže aspoň tomu, aby si lidé všímali, tak za mě dobré. Aspoň něco,“ zdůraznila.

Hrdá ironicky o přístupu státu ke znásilnění: Žena ho má čekat, agresor si může dělat, co chce

Česká patriarchální společnost je založena na mýtech, že ženy patří mužům a děti jsou věci. Probíhá sice generační obměna myšlenek, tato schémata však zůstávají – a jsou obsažena v rozhodování soudů. Ve videopodcastu Generace deprese to uvedla advokátka Lucie Hrdá. Podle europoslankyně Dity Charanzové má zhruba 40 procent Čechů pocit, že si oběť za znásilnění může sama. „Systém nám vlastně říká, že my jako ženy bychom to měly čekat a nejlepší by bylo, abychom seděly doma,“ doplnila Hrdá. Přísný trest sice podle ní ještě nikdy nikoho od spáchání zločinu neodradil, stát však svými „netresty“ – tedy ukládáním podmínek za sexualizované násilí – agresorům říká: „Dělejte si, co chcete.“

„Děkuji všem ženám a mužům, kteří měli odvahu veřejně sdílet své zkušenosti s obtěžováním. Protože tím ukazují, že se jedná o skutečný problém, který je třeba pojmenovat, odsoudit a řešit,“ napsal v reakci Hřib. Připomněl také, že z výzkumů vyplývá, že pokud jsou lidé svědky obtěžování, často neví, jak reagovat. „Kampaň je proto do velké míry zaměřená na účinné tipy, jak snadno pomoci,“ dodal.

„Od spuštění kampaně jsme zaznamenali skutečně obří vlnu podpory, kdy lidé sdílí své zkušenosti s obtěžováním, vyjadřují vděčnost, že toto téma konečně město řeší. Píší nám, že díky tipům na to, jak obtěžovaným pomoci, budou příště vědět, jak reagovat. A jsou to jak ženy, tak muži,“ doplnila Brabcová.

Účinné rady, jak se v nepříjemných situacích zachovat a oběti pomoci, se nachází nejen na plakátech kampaně, ale také na webu neziskové organizace Konsent. „Největší pomoc je promluvit přímo na osobu, která hranice překračuje – třeba slova ‚nechte toho‘, ‚přestaňte‘ nebo ‚tohle se mi nezdá v pořádku‘. Pomůže také promluvit na obtěžované: ‚Jste v pořádku?‘; ‚Můžu vám pomoct?‘. Můžeme také odvézt pozornost dotazem, kolik je hodin nebo v kolik jede tramvaj,“ radí.

ČTĚTE TAKÉ: Kurz jógy se změnil v peklo. Brečela jsem a prosila, líčí poškozená. Guru ji donutil k sexu

Studená doufá, že magistrát i organizace Konsent budou získaná data z kampaně průběžně vyhodnocovat a vymyslí i nějaké pokračování. Například kampaň týkající se domácího násilí nebo toho, jak zakročit, když jsme svědkem surového zacházení s dítětem na veřejnosti a další témata. Právě to jsou totiž dotazy, které Pod svícnem často obdrží.

„Pro nás je zásadní snažit se přispět k tomu, aby nevhodného chování ubylo. Zaznamenali jsme poměrně dost reakcí od lidí, kteří kampaň viděli na sociálních sítích a přáli by si, aby byla i v jejich městě nebo dokonce i na Slovensku. Třeba se podaří dostat tohle téma i do regionů,“ doplnila Brabcová.

Tagy: