Tisková konference po jednání vlády (27.7.2022)
Nedávno zveřejněné sčítání dopravy ukázalo, že chybějící části Pražského okruhu (dálnice D0) jsou zřejmě největší bolístkou české silniční – potažmo dálniční – sítě. Současná vláda premiéra Petra Fialy (ODS) proto již při nástupu do funkce avizovala, že je dostavba okruhu jednou z absolutních priorit na poli dopravy. I díky tomu získal ministr dopravy Martin Kupka (ODS) pro tento záměr další miliardy z nového návrhu státního rozpočtu. Ani to však stavbu příliš neurychlí. Hotovo by zřejmě mělo být až v roce 2030.
V novém návrhu státního rozpočtu jsou podle ministra Kupky peníze na výkup pozemků pro Pražský okruh. Vláda podle materiálu musí navýšit především rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který kvůli snížení spotřební daně z pohonných hmot přišel o takřka šest miliard korun. Proto se posílením rozpočtu příliš nemění.
Ostuda, postěžoval si Kupka na chybějící dálnice. V Polsku už přitom mají téměř hotovo
Dálniční propojení Česka s okolními státy ve srovnání se západní Evropou značně pokulhává. Řidiči se po čtyřproudové komunikaci zatím nedostanou do sousedního Rakouska – čeká se na dokončení dvou komunikací. Do Polska sice již jedna autostráda vede, ale důležitá spojnice směrem do Vratislavi nadále chybí. Na polské straně přitom mají takřka hotovo, v Češku stavba potrvá ještě několik let.
„Kdybychom nesáhli k nezbytné změně, znamenalo by to, že bychom teď museli hledat ještě mnohem více peněz v tom opravdu komplikovaném ekonomickém stavu,“ uvedl Kupka po jednání vlády.
Kolem Pražského okruhu je v posledních týdnech pořádně živo i na jiných frontách. Dlouho odkládaný úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1 získal v polovině června územní rozhodnutí. Stavba by měla začít v roce 2024.
Praha 20 ale tento týden oznámila, že na vydané územní rozhodnutí podá žalobu kvůli předpokládaným negativním dopadům na dopravní situaci v této městské části a zhoršení životního prostředí v Horních Počernicích. Takový postup může stavbu, která se již měla začít budovat, znovu oddálit. Pokud se tak ale nestane, hotovo by mělo být v roce 2027.
Problematický sever
Ještě větší emoce však budí plánovaná dostavba celé severní části pražského vnějšího okruhu, kde se řadě starostů obcí či městských částí nelíbilo, že by dálnice měla vést v jejich blízkosti a navrhovali proto ještě severnější, takzvanou Středočeskou, variantu. To však stát odmítl a pokud půjde vše podle plánu, celý okruh by měl stát v roce 2030.
Mapa dokončení Pražského okruhu Zdroj: CNN Prima NEWS
Pražský okruh během dne Zdroj: https://commons.wikimedia.org
V budoucnu by okruhy měl doplnit také aglomerační kolem Prahy Zdroj: Facebook.com
Situace na Pražském okruhu Zdroj: CNN Prima NEWS
Pražský okruh v noci Zdroj: Profimedia.cz
O nutnosti strategické stavby hovořil již před časem v rozhovoru pro CNN Prima NEWS sám Kupka. „Kolem Pražského okruhu se opravdu přešlapovalo dlouho, politici neměli dost odvahy a zřejmě neodvedli dost práce k tomu, aby se podařilo stavět, a to především v té severní části, kde je nutné najít shodu s těmi, kteří by v blízkosti stavby měli žít. Praha, Středočeský kraj a celá Česká republika tuhle stavbu opravdu potřebují. Když se podíváte jinam do Evropy, tak metropole podobného významu, jako je Praha, takové okruhy již mají,“ sdělil.
„To, že pro Prahu není dokončený vnitřní a vnější okruh, způsobuje v životě Pražanů každodenní problémy. Tady nejde jenom o splnění nějakého vládního úkolu. Za touto stavbou stojí reálné zlepšení života pro desítky až stovky tisíc Pražanů. Přetížené Holešovičky, silnice na Praze 6 a dennodenní smog jsou skutečný problém. Se vší vážností je klíčové tuhle stavbu co nejdříve připravit a dodělat,“ dodal ministr.