Dostavba vnitřního okruhu se blíží, hlásí Praha. Předvolební kampaň, reaguje Nacher

Pražské vedení hlásí další posun v přípravě dostavby tolik očekávaného vnitřního městského okruhu. Magistrát předpokládá, že by dokumentaci k dostavbě chybějící části městského okruhu předal stavebnímu úřadu letos v září a za několik let by se mohlo začít stavět. Opozice kritizuje načasování – vedení města chystá výrazný posun v přípravě projektu podniknout v době komunálních voleb.

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) věří, že by se mohlo začít stavět již koncem tohoto desetiletí. „Odhad zahájení stavby je mezi lety 2028 až 2030 s tím, že výstavba bude trvat zhruba osm let,“ sdělil Scheinherr pro CNN Prima NEWS. „Letos v září bychom mohli celkovou dokumentaci odevzdat na stavebním úřadu, aby se jí začal zabývat,“ doplnil náměstek.

PŘEHLEDNĚ: Česko rozestaví rekordní počet silnic. Na jaké úseky se mohou řidiči těšit?

Přestože se letos příliš dopravních staveb neotevře, v dalších letech by měla být situace jiná. V rozpočtu pro rok 2022 má totiž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na výstavbu vymezen historicky nejvyšší rozpočet a dojde k zahájení řady důležitých komunikací. Mimo jiné začne vznikat hned několik úseků karlovarské D6. Celkově je na stavby vyhrazeno téměř 60 miliard korun. Co vše se tedy letos začne budovat?

Kdy bude projednání dokončeno, záleží na množství připomínek stavebního úřadu a jejich vypořádání. Podle náměstka půjde o rozsáhlou dokumentaci. Chybějící úsek okruhu, známý jako Vlasta, bude měřit 10,3 kilometru, z toho větší část povede v tunelech. Vyčísleny zatím nebyly ani náklady, hovoří se však až o 100 miliardách korun.

Opozice však upozorňuje na načasování posunu v přípravě. Dokumentace se bude odevzdávat totiž v měsíci, kdy se budou konat komunální volby. „Když se věci vnitřního nebo vnějšího obchvatu objeví pár měsíců před volbami v momentě, kdy to čtyři roky postupuje buď nijak, nebo pomalu, tak to samozřejmě vyvolává podezření. V politice na náhody nevěřím,“ uvedl pro CNN Prima NEWS zastupitel Patrik Nacher, který by mohl být lídrem pražské kandidátky hnutí ANO.

Jde o ideologii, tvrdí Nacher

Také pro hnutí ANO je však okruh prioritou. „Byla by to základní priorita s cílem to začít realizovat co nejrychleji, nikoliv hledat nějaké důvody, proč se to prodlužuje. K tomu často vedou i zdánlivě pozitivní motivy, kdy se například některé úseky dají pod zem, takže se ta původní dokumentace musí předělávat. To jsou všechno věci, které s sebou nesou roční zpoždění,“ pronesl Nacher.

Druhá dálnice z Čech na Moravu může stát už za šest let. D35 získala další povolení

Dostavba dálnice D35 patří mezi největší dopravní priority současné vlády, autostráda z Čech na Moravu by měla tvořit alternativu k přetížené D1. Další úsek dostal v úterý stavební povolení – jen v příštím roce by se tak mělo začít stavět více než 32 kilometrů. Komunikace by měla již v roce 2028 plně propojovat Hradec Králové s Olomoucí.

Vedení Prahy totiž nechalo v roce 2019 projekt dostavby přepracovat. Proti dřívějšku jsou v aktuálním plánu z původních 4,2 kilometru na 8,5 kilometru prodlouženy tunely, změnily se výjezdy z nich a změněny jsou i podoby vybraných křižovatek. Na některých místech v blízkosti stavby budou pozemky určené pro výstavbu i novou zeleň. „Mám podezření, že pro některé politické subjekty není okruh taková priorita, protože jsou jinak ideologicky zaměřené. Nevadí jim, že to trvá dlouho a má to různé průvodní jevy,“ myslí si zastupitel hnutí ANO.

Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.

Tagy: