Ostuda, postěžoval si Kupka na chybějící dálnice. V Polsku už přitom mají téměř hotovo

Polská dálnice u českých hranic

Kupka představil návrh novely zákona o silničním provozu

Dálniční propojení Česka s okolními státy ve srovnání se západní Evropou značně pokulhává. Řidiči se po čtyřproudové komunikaci zatím nedostanou do sousedního Rakouska – čeká se na dokončení dvou komunikací. Do Polska sice již jedna autostráda vede, ale důležitá spojnice směrem do Vratislavi nadále chybí. Na polské straně přitom mají takřka hotovo, v Češku stavba potrvá ještě několik let.

Poláci už u hranic nedaleko Trutnova položili na nové rychlostní silnici S3 asfalt, což si jel v minulém týdnu obhlédnout ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v doprovodu tamního protějšku. Českému lodivodovi rezortu dopravy však nezbylo než konstatovat, že se řidiči jen tak na polskou část dálnice nenapojí.

Na české straně by se mělo začít stavět až v příštím roce. „Úsek z Trutnova na polskou hranici by měl být hotov v roce 2026. Tedy dva roky po dokončení polské části. Zbývající úsek mezi Trutnovem a Jaroměří bychom chtěli dokončit v roce 2027,” řekl Kupka.

„Chybějící dálniční spojení s Polskem je jednou z velkých ostud naší infrastruktury... Dálnice D11 patří mezi klíčové části české silniční sítě. Právě díky dobudování dálnice D11 vznikne kvalitní přeshraniční propojení s Polskem, které nutně potřebujeme, abychom ulevili přetížené silnici I/37, která propojuje významná regionální centra Jaroměř – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov,“ doplnil ministr na Facebooku.

Chybějící dálniční spojení s Polskem je jednou z velkých ostud naší infrastruktury. Chci proto, abychom důležitý...

Posted by Martin Kupka on Friday, July 15, 2022

Problém je však, že po dobudování úseku z Trutnova ke státní hranici bude nadále chybět část dálnice D11 mezi Trutnovem a již dokončeným úsekem u Jaroměře. Rezort dopravy proto musí řešit problém, aby silnice na Trutnovsku nezaplnily osobní automobily a nákladní vozy. „Důležité pro region je to, že i po uvedení do provozu polské části S3 u hranic, bude stále vedena těžká nákladní doprava přes Náchod po I/33 až do plného dokončení D11 nebo do zprovoznění obchvatu Náchoda. Silniční osobní doprava bude využívat silnice I/16 a I/37 na české straně za hraničním přechodem Královec,“ vysvětlil již dříve pro CNN Prima NEWS mluvčí rezortu František Jemelka.

„Zbylá doprava tedy povede po S3 a navazujících komunikacích v ČR a rozdílné termíny dostavby příhraničních úseků se logicky mohou projevit; děláme nyní vše pro to, aby to bylo co nejméně. Situace byla obdobná před lety v opačném gardu – po dokončení dálnice D1 na české straně česko-polské hranice, kdy nebyla plně v provozu dálnice A1 na polské straně,“ doplnil.

Věčné čekání na dálnici do Rakouska

Čeští řidiči už dlouhé dekády rovněž očekávají na důstojné dálniční spojení s Rakouskem. Dálnice D52 z Brna končí již od roku 1996 u Pohořelic a naopak Rakušané mají již podobně jako Poláci svojí část autostrády dovedenou až takřka k hranicím u Mikulova.

Problémem je především otázka překročení vodní nádrže Nové Mlýny, přesto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) věří, že by se první ze zbývajících úseků mohly začít stavět v roce 2025. Hotovo na rakouské hranici by mělo být v roce 2028.

Češi by se však do několika let mohli do Rakouska svést také na další dálnici. Od Českých Budějovic směrem na jih se již mohutně budují nové úseky D3, které by mohly řidiče odvést za hranice již v roce 2025.

Tím však útrapy na takzvané budějovické dálnici neskončí. Stále totiž zbývá dobudovat značně problematický úsek ve Středních Čechách, který ulehčí cestu z Prahy na jih do Rakouska. Proti úseku vedenému přes Posázaví se totiž bouří řada místních obyvatel, která si přeje jinou trasu. Přesto by podle plánu ŘSD mělo být hotovo do roku 2029.

Tagy: