
Německé supermarkety se předhánějí ve slevách
Obchodní řetězec Lidl v Německu trvale zlevnil okolo 500 produktů. Na tamním trhu podobně reagují i jiné společnosti, a za hranicemi tak právě probíhá velká cenová revoluce. České obchody se k podobnému kroku nechystají. Nenutí je totiž silná konkurence, která je typická pro velké trhy, jako je ten německý. V tuzemských podmínkách také chybějí diskonty typu Aldi, které nabízejí velmi levné zboží a tlačí tím i na ostatní obchodníky.
Na německém obchodním trhu se odehrává cenový otřes. Tamní řetězec Lidl totiž srazil ceny u téměř 500 produktů a slevy dosahují desítek procent. „Reagujeme na vývoj nákupního chování spotřebitelů, na rostoucí citlivost na ceny a zvýšenou konkurenci na trhu,“ uvedla společnost důvody pro zlevnění.
K TÉMATU: Válka supermarketů v Německu. Obchody se předhánějí ve slevách, ceny klesají o desítky procent
Porovnání cen v německém a českém Lidlu:
Potravina | Cena po zlevnění v Německu | Cena v českém obchodě |
---|---|---|
Kiwi gold, kus | 13,70 Kč | 14,90 Kč |
Cherry rajčata 100 g | 19,70 Kč | 17,90 Kč |
Avokádo 2 ks | 49,60 Kč | 64,90 Kč |
Bio banány 1 kg | 49,60 Kč | 49,90 Kč |
Červená paprika 400 g | 99,40 Kč | 35,90 Kč |
Borůvky 125 g | 49,60 Kč | 49,90 Kč |
Zázvor 100 g | 14,70 Kč | 14,90 Kč |
Máslový croissant | 8,70 Kč | 9,90 Kč |
Bio kakaový nápoj Vemondo | 28,70 Kč | 29,90 Kč |
Vodní meloun | 49,60 Kč | 49,90 Kč |
Víno Primitivo di Manduria | 124,40 Kč | 119,90 Kč |
Německý řetězec nabízí u některých produktů nižší ceny, než je tomu v případě českých prodejen. Za hranicemi můžete výhodněji pořídit avokáda, borůvky, zázvor nebo kiwi. Jiné zboží je však levnější v České republice. Je ale také třeba zohlednit kupní sílu obyvatel v Německu, která je – vzhledem k tamním mzdám – v porovnání s tuzemskými spotřebiteli nesrovnatelně vyšší.
Mluvčí společnosti Lidl v České republice Eliška Froschová Stehlíková uvedla, že podobné cenové otřesy tuzemští zákazníci nemají očekávat. „I v České republice jsme vždy cenovým lídrem v oblasti maloobchodního prodeje potravin. Našim zákazníkům neustále nabízíme nízké ceny, četné slevové akce, kupony a trvalé snižování cen v průběhu celého roku. Upozorňujeme však, že v každé zemi spolupracujeme s jinými dodavateli a že zde platí jiné ekonomické a administrativní podmínky. Příslušné ceny proto vždy vznikají v kontextu dané země,“ řekla pro CNN Prima NEWS tisková mluvčí obchodního řetězce.
V Česku je slabá konkurence, míní ekonom
Německým zákazníkům nahrává také situace na tamním obchodním trhu, kdy ke zlevňování přistupují i konkurenční prodejny. Podle webu Bild.de se přidal například řetězec Aldi, který si tradičně zakládá na nízkých cenách. Slevy na německém trhu oznámily i řetězce Kaufland, Penny nebo Rewe.
České obchody s potravinami se ale k razantnímu zlevňování nechystají. Může za to český trh, který je mnohem menší a operuje na něm jen velmi omezené množství velkých hráčů. Podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka je to jeden z hlavních důvodů, proč zde není větší tlak na nižší ceny potravin. Na českém trhu navíc chybějí levné diskonty typu Aldi.
„Konkurence je u nás daleko nižší než v Německu. Koncentrace nákupů je směřována do úzké skupiny obchodů. Některé řetězce navíc mají stejného vlastníka, takže u nás je konkurence na oko větší, než je ve skutečnosti. Domnívám se, že tlak na snížení cen bude u nás daleko nižší,“ řekl pro CNN Prima NEWS Křeček.
Konkrétně zmínil například řetězce Kaufland a Lidl, které spadají do německé skupiny Schwarz. Obchody Billa a Penny pak vlastní mezinárodní společnost Rewe.
V Česku bují skrytá inflace
Křeček upozorňuje také na ceny zemědělských výrobců, které v posledních měsících rostou. Nárůst je patrný zejména u kávy, čokolády, vajec či u skotu. Spotřebitelé mohou v nadcházejících měsících očekávat, že tyto položky na pultech regálů zdraží.
Naopak příznivá situace je u cukru či mouky. „Na druhé straně ale hrozí skrytá inflace, která se v českých obchodech vyskytuje. A to jsou stejné ceny za menší výrobky. Také se stává, že se u některých produktů mění složení. Jsou to negativní vlivy, které také působí na ceny v obchodech,“ dodal Křeček.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Češi budou žít jako sardinky, říká ekonom. Smrskflace už zasáhla i trh s bydlením