PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jak německý Lidl srazil ceny. Bude se prudké zlevňování týkat i Česka?

Německé supermarkety se předhánějí ve slevách

Obchodní řetězec Lidl v Německu trvale zlevnil okolo 500 produktů. Na tamním trhu podobně reagují i jiné společnosti, a za hranicemi tak právě probíhá velká cenová revoluce. České obchody se k podobnému kroku nechystají. Nenutí je totiž silná konkurence, která je typická pro velké trhy, jako je ten německý. V tuzemských podmínkách také chybějí diskonty typu Aldi, které nabízejí velmi levné zboží a tlačí tím i na ostatní obchodníky.

Na německém obchodním trhu se odehrává cenový otřes. Tamní řetězec Lidl totiž srazil ceny u téměř 500 produktů a slevy dosahují desítek procent. „Reagujeme na vývoj nákupního chování spotřebitelů, na rostoucí citlivost na ceny a zvýšenou konkurenci na trhu,“ uvedla společnost důvody pro zlevnění.

K TÉMATU: Válka supermarketů v Německu. Obchody se předhánějí ve slevách, ceny klesají o desítky procent

Porovnání cen v německém a českém Lidlu:

Potravina Cena po zlevnění v Německu Cena v českém obchodě
Kiwi gold, kus 13,70 Kč 14,90 Kč
Cherry rajčata 100 g 19,70 Kč 17,90 Kč
Avokádo 2 ks 49,60 Kč 64,90 Kč
Bio banány 1 kg 49,60 Kč 49,90 Kč
Červená paprika 400 g 99,40 Kč 35,90 Kč
Borůvky 125 g 49,60 Kč 49,90 Kč
Zázvor 100 g 14,70 Kč 14,90 Kč
Máslový croissant 8,70 Kč 9,90 Kč
Bio kakaový nápoj Vemondo 28,70 Kč 29,90 Kč
Vodní meloun 49,60 Kč 49,90 Kč
Víno Primitivo di Manduria 124,40 Kč 119,90 Kč

Německý řetězec nabízí u některých produktů nižší ceny, než je tomu v případě českých prodejen. Za hranicemi můžete výhodněji pořídit avokáda, borůvky, zázvor nebo kiwi. Jiné zboží je však levnější v České republice. Je ale také třeba zohlednit kupní sílu obyvatel v Německu, která je – vzhledem k tamním mzdám – v porovnání s tuzemskými spotřebiteli nesrovnatelně vyšší.

Mluvčí společnosti Lidl v České republice Eliška Froschová Stehlíková uvedla, že podobné cenové otřesy tuzemští zákazníci nemají očekávat. „I v České republice jsme vždy cenovým lídrem v oblasti maloobchodního prodeje potravin. Našim zákazníkům neustále nabízíme nízké ceny, četné slevové akce, kupony a trvalé snižování cen v průběhu celého roku. Upozorňujeme však, že v každé zemi spolupracujeme s jinými dodavateli a že zde platí jiné ekonomické a administrativní podmínky. Příslušné ceny proto vždy vznikají v kontextu dané země,“ řekla pro CNN Prima NEWS tisková mluvčí obchodního řetězce.

V Česku je slabá konkurence, míní ekonom

Německým zákazníkům nahrává také situace na tamním obchodním trhu, kdy ke zlevňování přistupují i konkurenční prodejny. Podle webu Bild.de se přidal například řetězec Aldi, který si tradičně zakládá na nízkých cenách. Slevy na německém trhu oznámily i řetězce Kaufland, Penny nebo Rewe.

České obchody s potravinami se ale k razantnímu zlevňování nechystají. Může za to český trh, který je mnohem menší a operuje na něm jen velmi omezené množství velkých hráčů. Podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka je to jeden z hlavních důvodů, proč zde není větší tlak na nižší ceny potravin. Na českém trhu navíc chybějí levné diskonty typu Aldi.

„Konkurence je u nás daleko nižší než v Německu. Koncentrace nákupů je směřována do úzké skupiny obchodů. Některé řetězce navíc mají stejného vlastníka, takže u nás je konkurence na oko větší, než je ve skutečnosti. Domnívám se, že tlak na snížení cen bude u nás daleko nižší,“ řekl pro CNN Prima NEWS Křeček.

Konkrétně zmínil například řetězce Kaufland a Lidl, které spadají do německé skupiny Schwarz. Obchody Billa a Penny pak vlastní mezinárodní společnost Rewe.

V Česku bují skrytá inflace

Křeček upozorňuje také na ceny zemědělských výrobců, které v posledních měsících rostou. Nárůst je patrný zejména u kávy, čokolády, vajec či u skotu. Spotřebitelé mohou v nadcházejících měsících očekávat, že tyto položky na pultech regálů zdraží.

Naopak příznivá situace je u cukru či mouky. „Na druhé straně ale hrozí skrytá inflace, která se v českých obchodech vyskytuje. A to jsou stejné ceny za menší výrobky. Také se stává, že se u některých produktů mění složení. Jsou to negativní vlivy, které také působí na ceny v obchodech,“ dodal Křeček.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Češi budou žít jako sardinky, říká ekonom. Smrskflace už zasáhla i trh s bydlením

Tagy:
jídlo Německo ceny obchod ekonomika ekonom Lidl Kaufland Česko maloobchodní prodej spotřebitel makroekonomie Penny Market Aldi produkty a služby ekonomika, obchod a finance spotřební zboží nápoje a potraviny prodejní kanály