Problémoví strojvedoucí by měli přicházet o licence, navrhuje Drážní úřad

Za posledních sedm dní šlo na železnici už o třetí nehodu, při které se srazily vlaky

Strojvedoucí, kteří opakovaně nerespektují návěstidla a další bezpečnostní pravidla, zřejmě budou moci přicházet o licenci. Počítá s tím návrh Drážního úřadu. Dalším opatřením je pak systém monitoringu licence strojvedoucího, kterým se bude ověřovat dodržování maximální doby řízení a odpočinku. Dříve připravovaný bodový systém naopak nebude, sdělil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Oba návrhy jsou nyní v legislativním procesu. V České republice je kolem 9 500 strojvedoucích.

Nyní může úřad strojvedoucím odebrat licenci pouze v případě ztráty zdravotní způsobilosti. Návrh Drážního úřadu tak nově počítá s pozastavením nebo úplným odebráním licence i v případě problémových strojvůdců, úředně tedy pro ztrátu odborné způsobilosti. Opatření by mělo platit pro ty, kteří návěstidla nepovoleně projíždění opakovaně nebo porušují pravidla bezpečného provozu. Kolik takových porušení by bylo nutné k odebrání licence, úřad nespecifikoval.

Místo odpočinku jezdí u konkurence

Dalším opatřením, na kterém úřad začal pracovat už dříve, je monitoring licence strojvedoucího. Jeho pomocí bude možné sledovat, zda strojvedoucí dodržují maximální dobu řízení a dobu odpočinku. Systém by měl zamezit případům, kdy strojvedoucí místo odpočinku jezdí u konkurenčních dopravců, což vede k jejich únavě. Strojvedoucí smějí podle zákona pracovat maximálně 13 hodin, poté musí následovat minimálně jedenáctihodinový odpočinek. Za porušení těchto lhůt by pak dopravcům i strojvůdcům měly hrozit vysoké pokuty.

Bodový systém jako u řidičů prý použít nelze

V minulosti úřad zvažoval také zavedení bodového systému pro strojvedoucí, u kterého by se inspiroval u silniční dopravy. Toto opatření ovšem nakonec nepoužije. „Po shodě mezi odborníky se dospělo k názoru, že nelze takový systém analogicky použít ve specifickém železničním provozu,“ uvedl Kolář.

V uplynulých osmi dnech se stalo na tratích několik velkých nehod, podle předběžného vyšetřování šlo ve všech případech právě o chyby strojvedoucích. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí.

Tagy: