Mrtvý strojvedoucí a 35 zraněných, taková je bilance noční srážky dvou vlaků u Českého Brodu
Provoz vlaků na koridoru u Českého Brodu byl ve středu po 10:30 částečně obnoven. Tam se v úterý večer srazil osobní a nákladní vlak. Při nehodě zemřel strojvůdce, 35 cestujících utrpělo zranění. Premiér Andrej Babiš slíbil nové bezpečnostní opatření na železnicích. Reagoval tak na několik velkých nehod z uplynulých sedmi dnů.
Na malých regionálních tratích s označením D3, které jsou řízeny zjednodušeným způsobem, začne od 15. srpna platit pro strojvůdce ohlašovací povinnost před odjezdem ze stanic. Správa železnic tím chce snížit riziko chyb.
Premiér Andrej Babiš se vyjádřil k několika velkým nehodám z uplynulých sedmi dnů. Podle něj se stát chystá zavést evropský bezpečnostní systém ETSC, který umožňuje převzít kontrolu nad řízením vlaku výpravčím.
Policie vyšetřuje nehodu jako obecné ohrožení z nedbalosti a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti, řekla policejní mluvčí Martina Fejfarová.
Lidský faktor, technická závada nebo systémové selhání
„V tento okamžik není nic jasné, pracujeme se třemi verzemi. Na prvním místě je lidský faktor, dále to může být technická závada případně systémové selhání. Strojvedoucí také mohl mít nějakou zdravotní indispozici, takže hovořit o tom, že selhal, by bylo příliš předčasné,“ uvedl generální inspektor Jan Kučera.
Jedná se o nejvytíženější trať v České republice, jezdí na ní vlaky Brno-Praha, Ostrava-Praha. Správa železnic pracuje na zprovoznění tratě podle Kučery od rána. Podle informací z webu Českých drah bude neprůjezdná do odpoledne. Na trati je autoblok, který umožňuje projet návěst Stůj i při dodržení předpisů. Strojvedoucí však musí zastavit a dál jet podle rozhledových poměrů.
Provoz vlaků byl ve středu po 10:30 částečně obnoven. Vlaky mají k dispozici jednu kolej ze tří, jezdí místem sníženou rychlostí, maximálně 20 kilometrů za hodinu. „Některé vlaky jedoucí z Prahy budou vedeny odklonem přes Nymburk, vlaky jedoucí do Prahy pak odklonem přes Benešov. Plné obnovení provozu předpokládáme ve večerních hodinách,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Vlaková nehoda u Českého Brodu ale není jediná za poslední dobu, minulý týden v úterý se střetly dva vlaky u Perninku a zemřeli dva lidé. „Statisticky máme zkušenost, že mimořádné události na železnici nejsou rovnoměrně rozprostřeny v průběhu jednoho roku, ale jsou ve skupinách. A to jak časových, tak teritoriálních. Takže nechci říct, že je to standard, ale jsme zvyklí, že máme období, kdy je na železnici relativně klid, a pak je období, kdy se kolegové nestačí ani vyspat,“ popsal Kučera.
I přes trenažéry dochází k nehodám
Jedná se tedy o několikátou nehodu Českých drah v krátkém čase. „Spustili jsme trenažér a zavedli ho i do školení, a postupně budeme vybavovat vlaky zařízením ETCS. Strojvedoucí a výkonný správce je jako například u pilotů letadel prakticky stále pod kontrolou. Všechna vozidla jsou vybavena registračním rychloměrem, který sleduje průběh jízdy, například rychlost a další údaje o jízdě a obsluze. Tyto záznamy jsou průběžně vyhodnocovány, je tedy neustálá kontrola nad způsobem jízdy strojvedoucího. Všichni strojvedoucí se musí během roku školit formou online školení, navíc dvakrát do roka vykonat pětihodinové školení v učebně,“ vyjmenovala mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
V loňském roce se stala podobná série nehod, po kterých České dráhy trenažéry zavedly. „Jsou součástí školení strojvedoucích,“ podotkla Novotná.
I přes trenažéry ale stále dochází k nehodám. „V tuto chvíli svolal generální ředitel mimořádné jednání představenstva, kde se analyzují prvotní informace o možných příčinách a budou navrhovat opatření, která přijmeme sami jako České dráhy a také dále se správou železnic a ministerstvem dopravy,“ uvedla Novotná s tím, že k tomu, jaká opatření to budou, se České dráhy vyjádří později.
Centrálně sledovaná karta strojvedoucího
Strojvedoucí často pracují pro více dopravců. I to by mohlo mít vliv na jejich únavu a soustředění. „Na českých drahách strojvedoucím nedovolujeme práci pro více dopravců, máme to v pracovním řádu. S výjimkou historických jízd nebo pro film a televizi u nás nemáme povoleno, aby strojvedoucí jezdili pro soukromé dopravce. Samozřejmě nemůžeme uhlídat jejich soukromý život, takže pokud by nedodrželi odpočinky, vliv by to mít mohlo,“ vysvětlil Vladislav Vokoun z Odborového sdružení železničářů.
„Proto jsme chtěli, aby stát zavedl centrálně sledovanou kartu strojvedoucího, aby se dalo sledovat, zda dodržují odpočinky a podobné náležitosti. Zatím je to ve fázi dohadování,“ dodal Vokoun.
Podle něj je ale více věcí, které by se dalo zlepšit a situaci by prospěly. „Je důležité, aby strojvedoucí nepracoval pro více dopravců kvůli odpočinku. Situaci by napomohlo i zrušení úrovňových přejezdů, to znamená pohybu nežádoucích osob v kolejišti a tak dále. Také záleží na předpisech, jak jsou konstruovány. Zda se upřednostní více plynulost nebo bezpečnost,“ upozornil Vokoun.
Přijedou do konečné stanice, přeběhnou a zase jedou zpět
Podle strojvůdce Michala Matějovského je problém především v odpočinku strojvedoucích. „Mají špatnou skladbu směn, hlavně na té osobní dopravě. Jezdí bez odpočinku, přijedou do konečné stanice, přeběhnou a zase jedou zpět. Směny jsou krátké, takže strojvedoucí jde častěji do práce, než se chodilo dřív, to byly dvanáctihodinové směny a chodilo se méně,“ upřesnil.
Další věc, která je podle něj kontraproduktivní, je automatizace. „Strojvedoucí ztrácí přirozenou obezřetnost. Navolí si automatickou regulaci rychlosti, vlak si jede sám. Například Elefanty mají cílové brždění. Znamená to, že vlak umí zastavit na zastávce přesně na vystoupení a nastoupení lidí a strojvedoucí je tam víceméně jako dozorový orgán,“ doplnil Matějovský.
Těžce zaklíněné vlaky
Vlak City Elefant jel v úterý večer z Prahy z Masarykova nádraží směrem do Řečan nad Labem. Ve 21:35 hodin narazil do stojícího nákladního vlaku. Vlaky se do sebe těžce zaklínily, odborníci se je snažili odtrhnout asi hodinu a půl. Pomoci tří lokomotiv se jim nakonec podařilo soupravy od sebe odtrhnout.
„Vymýšlí se postup, jak vlaky odtáhnout. Oba přišly o podvozky. Nechceme, aby se poškodily koleje,“ uvedl ráno mluvčí hasičů Petr Svoboda s tím, že předpokládal, že akce bude trvat do odpoledních hodin.
Mezi zraněnými bylo osm nezletilých
Hasiči nemohli několik hodin najít strojvedoucího, ten byl první hodiny po nehodě považován za pohřešovaného. Zpráva o tom, že jej hasiči našli, přišla až ve dvě hodiny ráno.
Ze zhruba 100 cestujících se zranilo 35 lidí, mezi nimi bylo osm nezletilých, a to od 1 roku do 18 let. Čtyři cestující byli zranění těžce, dva z nich záchranáři letecky transportovali do nemocnice. Jednalo se například o poranění hrudníku nebo zlomeniny žeber. Mezi lehčeji zraněnými se většinou jednalo o poranění nohou, odřeniny a o pohmožděniny.
Záchranáři zraněné převezli do nemocnic. 28 lidí skončilo v Nymburku a v Kolíně, dva v nemocnici v Českých Budějovicích a čtyři cestující v pražské Thomayerově nemocnici a dva ve Vinohradské. Osm zraněných je podle ČTK mimo ohrožení života.