
Vážná nehoda na Znojemsku: Couvající řidič u školy těžce zranil malou dívku
Několikatisícovou pokutu uložil Drážní úřad manželskému páru, který loni v prosinci s třemi dětmi přecházel koleje ve stanici Zábřeh na Moravě na Šumpersku a vstoupil do cesty projíždějícímu vlaku Pendolino. Rychlík rodinu jen těsně minul. Drážní úřad to oznámil na svém webu. Tragédii podle Českých drah zabránil strojvedoucí vlaku, který začal houkat, stihl zatáhnout rychlobrzdu a soupravu zpomalit. Policie událost vyhodnotila jako přestupek, za který rodině hrozila od Drážního úřadu pokuta až 10 tisíc korun.
Před tragickou srážkou dvou vlaků minulý týden v Pardubicích si strojvůdce rychlíku RegioJet uvědomil, že projel návěst, a stihl zastavit. Strojvedoucí protijedoucího nákladního vlaku však včas zabrzdit nemohl, nic ho nevarovalo, uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Při nehodě zemřely čtyři ženy, dalších 27 lidí rozvezly sanitky do nemocnic.
Na české železnici se rýsuje do budoucna další problém. Zástupci vedení Drážního úřadu na schůzce s novináři varovali, že v Česku ubývá licencovaných strojvedoucích. Oproti roku 2021 se jejich počet snížil o více než tisíc. Problém je, že současní strojvedoucí stárnou a jsou často v předdůchodovém věku, naopak mladí lidé se do této profese příliš nehrnou. Paradoxně ale mezi strojvedoucími přibývá žen, přesto stále tvoří jenom zlomek z celkového počtu.
Za vypadnutím vlakvedoucího z vlaku na trati mezi Mikulovem a Břeclaví byla nedostatečná kontrola a údržba vnějších dveří. Bezprostřední příčinou vypadnutí muže z vlaku bylo jejich neočekávané otevření. Muž pád nepřežil. Na závěrečnou zprávu o události upozornil v pondělí server Zdopravy.cz.
Drážní hasiči za pomoci vyprošťovacího tanku vytáhli v úterý z prudkého svahu na Ještědu vrak spadlé kabiny lanovky. Potřebovali na to zhruba tři hodiny. Zatím je kabina na Pivovarské stezce, odkud bude za pomoci jeřábu naložena na valník. Uskladní ji zatím v areálu Českých drah v Liberci, a to i pro případ, že by ji potřebovali vyšetřovatelé, řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Nedělní tragická nehoda, kdy se na Ještědu utrhla kabina lanovky, by neměla otřást důvěrou v české lanové dráhy, shodují se oslovení experti. Přesto pro ně tragédie, při které zemřel jeden člověk, zůstává záhadou. Připomínají pečlivé kontrolní procesy, kterými musí české lanovky procházet, a bezpečnost dokládají také vzácností obdobných nehod v tuzemsku.
Nehod na železničních přejezdech jsme za poslední dobu zaznamenali mnoho a některé stály i cenu nejvyšší, životy cestujících. Jako příčina se nejčastěji prokáže selhání lidského faktoru nebo chyba řidiče v případě srážky vlaku s automobilem. Podle železničních odborníků by řešením mohly být podjezdy nebo alespoň závory, které by nedočkaví řidiči nemohli objet.
Nová stálá komise pro bezpečnost na železnici se ve středu shodla na zvýšení investic do lokálních tratí. Její členové mluvili také o urychlení zabezpečení přejezdů nebo o urychlení instalace zabezpečovacího systému ETCS. Novinářům to po večerním jednání komise řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Drážní úřad připravuje audit zaměřený na práci strojvedoucích a její podmínky. Chce také České dráhy (ČD) více kontrolovat. Úřad zároveň vyzve všechny dopravce k vlastní analýze chybovosti na drahách, uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. V posledním týdnu se na tuzemské železnici stalo několik vážných nehod, všechny se týkaly vlaků ČD.
Strojvedoucí, kteří opakovaně nerespektují návěstidla a další bezpečnostní pravidla, zřejmě budou moci přicházet o licenci. Počítá s tím návrh Drážního úřadu. Dalším opatřením je pak systém monitoringu licence strojvedoucího, kterým se bude ověřovat dodržování maximální doby řízení a odpočinku. Dříve připravovaný bodový systém naopak nebude, sdělil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Oba návrhy jsou nyní v legislativním procesu. V České republice je kolem 9 500 strojvedoucích.
Strojvůdce nákladního vlaku, který vloni 28. července vykolejil u Mariánských Lázní, nevěděl, že v úseku je snížená rychlost, i když potřebné informace k dispozici byly. Drážní inspekce dospěla k závěru, že pokyn ke snížení rychlosti se ke strojvedoucímu nedostal včas, což ukázalo slabinu v předávání informací.
Závory na železničních přejezdech by měly projít rozsáhlou proměnou. Tvrdí to Drážní inspekce. Hlavním důvodem je stále stoupající počet tragických střetů aut s vlaky. Za poslední dva roky vzrostly jak celkové počty případů, tak ty s tragickým koncem. V loňském roce srážku s vlakem nepřežilo 40 motoristů. Právě změna podoby závor by to mohla změnit.