360°, Jan Papež, Petros Michopulos, Lenka Zlámalová, Tomáš Prouza - 4.7. v 22:00
Evropská letiště včetně toho pražského stále nestíhají nápor turistů. Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež v pořadu 360° na CNN Prima NEWS konstatoval, že hlavní sezona momentálně vrcholí a problémy se budou jen kupit. Jedním z důvodů dlouhého čekání na letištích je nedostatek personálu.
S náporem cestujících se na začátku nejžhavější části turistické sezóny potýká hlavně letecká doprava. Letiště Václava Havla vyzývá cestující, aby se dostavili na místo včas, klidně i tři hodiny před odletem.
Nápor na letištích nepolevuje. Zdroj: CNN Prima NEWS
Stávka aerolinek způsobila chaos na evropských letištích. Zdroj: Getty Images
Do problémů se dostalo i letiště v Düsseldorfu. Zdroj: Getty Images
Stávka aerolinek způsobila chaos na evropských letištích. Zdroj: Getty Images
Letiště v Amsterdamu se ocitlo pod náporem cestujících. Zdroj: Getty Images
Nápor na letištích nepolevuje. Zdroj: CNN Prima NEWS
Nápor na letištích nepolevuje. Zdroj: CNN Prima NEWS
Nápor na letištích nepolevuje. Zdroj: CNN Prima NEWS
Nápor na letištích nepolevuje. Zdroj: CNN Prima NEWS
„Trend se nemění a nepříjemnosti, které byly v minulých týdnech, stále existují. Teď sezona vrcholí a dá se předpokládat, že se problémy budou jen kupit,“ odhadl ve vysílání CNN Prima NEWS Papež. Důvod je jednoduchý. Letiště nestačí odbavovat všechny naplánované lety a společnosti jsou nuceny lety rušit.
Jak nepřijít o peníze?
Aerolinky navíc nemají náhradní řešení a často se stává, že nevrací cestujícím peníze moc rychle. Lidé tak potřebují náhradní úspory, aby si zajistili dovolenou. Do toho jim v původní cílové destinaci propadají zálohy za hotely.
„Společnosti nebyly připraveny, že lidé budou chtít cestovat stejně jako před covidem. A na druhou stranu, když tato situace nastala, udělaly vše, aby cash flow udržely u sebe a nemusely vracet peníze okamžitě,“ nastínil Papež. Některé společnosti totiž místo vrácení peněž přímo turistům nahrávají částku na voucher a finance je možné použít jen na další nákup u dané aerolinky.
Papež by v takovém případě společnost nahlásil na Českou obchodní inspekci a obrátil se na banku. „Pokud člověk zaplatí kartou a peníze nedostane zpět, je to špatně. Máme možnost požádat banku, protože služba nebyla vykonána. Lidé s platbou kartou jsou více chráněni než ti s převodem. Banka musí peníze bez odkladu vrátit,“ poradil Papež.
Situace s dlouhým čekáním se prý zlepší ke konci prázdnin. Letiště stále hledají pracovní síly, protože tím, jak společnosti nemohou přistávat a hradit poplatky, přicházejí o mnoho peněz. Za vším nejspíše stojí pandemie covidu a omezení cestování. „Lidé si po propuštění našli jinou stálou práci a teď zvažují, zda se vrátí. Mohou se obávat opět zhoršení covidové situace. Samozřejmě mohli dostat také lepší podmínky, stát může klidně platit lépe než letiště na některých pozicích,“ zhodnotil Papež.