Nová tramvaj
Nejmodernější tramvaj v Česku začala v pondělí ve zkušebním provozu vozit cestující v Ostravě. Jedná se o typ Škoda 39T, který má kromě nového interiéru se širšími uličkami i klimatizaci a USB nabíječky. Dvoučlánková tramvaj s délkou přesahující 26 metrů dosud absolvovala 20 tisíc kilometrů bez pasažérů. Aby prošla definitivními testy, musí se osvědčit na stejné vzdálenosti i během reálné přepravy lidí.
„V tuto chvíli bude jezdit na lince 4, protože zrovna ta patří k nejdelším v Ostravě. Oněch 20 tisíc kilometrů tak máme šanci najet v co nejrychlejším možném termínu,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys. Zkušebních 20 tisíc kilometrů s cestujícími by měla tramvaj stihnout najet do konce ledna.
Stroj vyrábí pro DPO na míru společnost Škoda Transportation. Jedno vozidlo stojí 47,5 milionu korun. DPO jich má objednaných 35, dohromady za 1,7 miliardy korun. Dalších pět vozů je v opci. Až začne první tramvaj jezdit v ostrém provozu, další vozy budou přibývat v pravidelných intervalech, mělo by jít o jeden stroj týdně.
Tramvaj je dlouhá 26,6 metru. Prázdná váží přes 36 tun, plně obsazená i 56 tun. Je v ní 60 míst k sezení a 140 ke stání. Jde o nejdelší dvoučlánkovou tramvaj, jakou Škoda Transportation vyrobila. První dva vozy Škoda 39T se vyrábějí v Plzni, ostatní tramvaje se budou montovat v závodě Škoda Ekova v Ostravě, kde se už nyní vyrábí osm vozů.
Spokojení řidiči i cestující
„Má několik zajímavých vlastností, které zcela jistě zaujmou naše cestující. Třeba překvapivě velký vnitřní prostor,“ uvedl Morys. Vůz je podle něj větší především díky unikátní konstrukci samonosných stěn. „Odladění podvozku je také výborně nastaveno i díky tomu, že v Ostravě máme několik úseků, kde lze dosahovat až osmdesátikilometrové rychlosti,“ dodal ředitel.
Podle prvních zpětných vazeb od řidičů se příznivého hodnocení dostalo také kabině, jejíž vnitřní prostor je více přizpůsobený jejich potřebám. „Věřím, že tento vůz přispěje i k většímu pocitu bezpečí cestujících i z důvodu, že vnější i vnitřní projevy hluku tohoto vozidla jsou na nejnižší úrovni, co jsme byli doposud zvyklí,“ zmínil Morys. Pasažéři by mohli ocenit také moderní interiér i klimatizaci a USB nabíječky.
Ostrava má v současnosti zhruba 250 tramvají. Od roku 2018 je mezi nimi také 39 vozů od švýcarské společnosti Stadler, rovněž speciálně vyvinutých pro Ostravu. Po zařazení nových tramvají od Škody se DPO chystá zrušit spřažené soupravy se staršími vozy.