
Žák první třídy dostal za špatně vypracovaný úkol čtyřku. Podle rodičů ji vyfasoval především proto, že patří do „problémové“ skupiny dětí, kterým pedagožka dává špatné známky. Konflikt měla ZŠ v Dolních Kounicích zamést pod koberec, informoval psycholog a učitel Robert Čapek. Škola se však brání, že takové praktiky na jejich půdě nejsou zvykem a problém s rodiči řešila. Příběh je vytržený z kontextu, dodal její ředitel.
„Pokud učitelka hodnotí mizerně, je to pro žáky demotivující. A nejhorší je to v první třídě, kde se vztah dětí ke škole formuje a kde jsou všichni žáčci zprvu nadšení. Ale pokud učitelka nerozumí své práci, přijde studená sprcha,“ začíná vyprávění školního psychologa a učitele Roberta Čapka.
Pod přezdívkou Líný učitel na sociálních sítích často sdílí podle něj absurdní případy ze školního prostředí, se kterými se setkal on nebo rodiče žáků, kteří se mu s příběhem svěří. Tentokrát uveřejnil „kauzu” ze ZŠ v Dolních Kounicích. Učitelkou „neadekvátně“ oznámkovaný domácí úkol uveřejnil na Facebooku.
„Její hodnotící ‚práci‘ vidíte. Rodiče těchto prvňáčků si všimli, že jejich dětem se nechce do školy. Dostávají tam ošklivá razítka a špatné známky. Učitelka navíc na třídní schůzce rozdělila děti na dvě půlky – ty ‚chytrý a šikovný‘ a pak tu máme ‚druhou půlku‘. Té horší půlce neváhá dávat špatné známky,“ tvrdí Čapek.
Podle něj jedna z rozhořčených matek začala tento přístup řešit, ovšem bezúspěšně. Možnost se k případu vyjádřit dala redakce CNN Prima NEWS i zmíněné škole. Podle ředitele Radima Dubčáka se má situace ale docela jinak.
„Maminka daného žáčka je a byla s paní učitelkou v kontaktu. Řešily spolu různé ‚nesrovnalosti‘ v souvislosti s výukou. Mamince se ovšem i nadále některé postupy a metody výuky paní učitelky jevily jako nevhodné, proto se obrátila na vedení s žádostí o schůzku,“ popisuje Dubčák.
Pokud učitelka hodnotí mizerně, je to pro žáky demotivující. A nejhorší je to v první třídě, kde se vztah dětí ke škole...
Posted by Líný učitel on Sunday, April 3, 2022
Schůzky se měla zúčastnit matka dítěte, učitelka, ředitel školy i zástupkyně ředitele, která je podle Dubčáka bývalou prvostupňovou učitelkou s dlouholetou praxí, a to i v první třídě. „Celá schůzka trvala hodinu a půl, řešili jsme různé výukové metody, způsoby hodnocení, konkrétní záležitosti, které proběhly na třídních schůzkách. Rozhodně bych se chtěl ohradit proti tomu, že věci na škole neřešíme a že jsou zametány pod koberec. Konkrétní věty, které pan Čapek v textu používá, jsou vytrženy z kontextu a celá schůzka probíhala ve zcela jiném duchu,“ podotýká ředitel. Bližší detaily však kvůli zachování anonymity žáka nesdělil.
Podle Čapka však sezení nebylo efektivní. „Jak to dopadlo? Bohužel tak, jak je v české škole zvykem – všechno se zahrávalo do autu a mlžilo. Učitelka si nebyla svých výroků vědoma. Zástupkyně ředitele pak osočila maminku, že ‚vede válku proti učitelce svého dítěte‘ a ředitel pak, mimořádně hloupě, ukončil debatu zmínkou o starším synovi maminky, kterého si prý pamatuje a on si pamatuje pouze jména raubířů,“ tvrdí.
Učitel Čapek připomíná, že podobné chování může vytvořit u dítěte demotivaci. „Výsledek setkání byl pak kosmetický – místo červené bude učitelka škrtat zelenou. Co se pak stalo po tomto rozhovoru?“ ptá se v příspěvku jízlivě. Dítě maminky prý schytalo od té doby další trojky a čtyřky. Proti zmíněné zášti se však škola taktéž ohrazuje.
O podobném sporu CNN Prima NEWS informovala i v minulosti. Opět šlo o článek školního psychologa a učitele Roberta Čapka, který se týkal konfliktu mezi učitelkou školy na Jičínsku a rodiči žačky druhé třídy. Čapek ve svém textu tvrdil, že pedagožka dítě neoprávněně obvinila z podvodu při domácím úkolu. Spor nakonec došel tak daleko, že se jím zabývala Česká školní inspekce a dokonce i znalec písma.