Škola nemá být nedobytnou pevností
Žák první třídy dostal za špatně vypracovaný úkol čtyřku. Podle rodičů ji vyfasoval především proto, že patří do „problémové“ skupiny dětí, kterým pedagožka dává špatné známky. Konflikt měla ZŠ v Dolních Kounicích zamést pod koberec, informoval psycholog a učitel Robert Čapek. Škola se však brání, že takové praktiky na jejich půdě nejsou zvykem a problém s rodiči řešila. Příběh je vytržený z kontextu, dodal její ředitel.
„Pokud učitelka hodnotí mizerně, je to pro žáky demotivující. A nejhorší je to v první třídě, kde se vztah dětí ke škole formuje a kde jsou všichni žáčci zprvu nadšení. Ale pokud učitelka nerozumí své práci, přijde studená sprcha,“ začíná vyprávění školního psychologa a učitele Roberta Čapka.
Expert: Rámy ve školách nic nevyřeší. Rodiče mnohdy proti zpřísnění pravidel protestují
Ve školách je celá řada vstupů a hodin, které nejsou dobře zabezpečeny. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS to řekl prezident Asociace bezpečná škola Vít Sladký. „Jedním z velkých problémů, který vnímáme, je, že mnohdy jsou to právě rodiče, kteří protestují proti tomu, když škola přitvrzuje pravidla chování ve škole,“ upozornil Sladký.
Pod přezdívkou Líný učitel na sociálních sítích často sdílí podle něj absurdní případy ze školního prostředí, se kterými se setkal on nebo rodiče žáků, kteří se mu s příběhem svěří. Tentokrát uveřejnil „kauzu” ze ZŠ v Dolních Kounicích. Učitelkou „neadekvátně“ oznámkovaný domácí úkol uveřejnil na Facebooku.
„Její hodnotící ‚práci‘ vidíte. Rodiče těchto prvňáčků si všimli, že jejich dětem se nechce do školy. Dostávají tam ošklivá razítka a špatné známky. Učitelka navíc na třídní schůzce rozdělila děti na dvě půlky – ty ‚chytrý a šikovný‘ a pak tu máme ‚druhou půlku‘. Té horší půlce neváhá dávat špatné známky,“ tvrdí Čapek.
Podle něj jedna z rozhořčených matek začala tento přístup řešit, ovšem bezúspěšně. Možnost se k případu vyjádřit dala redakce CNN Prima NEWS i zmíněné škole. Podle ředitele Radima Dubčáka se má situace ale docela jinak.
„Maminka daného žáčka je a byla s paní učitelkou v kontaktu. Řešily spolu různé ‚nesrovnalosti‘ v souvislosti s výukou. Mamince se ovšem i nadále některé postupy a metody výuky paní učitelky jevily jako nevhodné, proto se obrátila na vedení s žádostí o schůzku,“ popisuje Dubčák.
Pokud učitelka hodnotí mizerně, je to pro žáky demotivující. A nejhorší je to v první třídě, kde se vztah dětí ke škole...
Posted by Líný učitel on Sunday, April 3, 2022
Schůzky se měla zúčastnit matka dítěte, učitelka, ředitel školy i zástupkyně ředitele, která je podle Dubčáka bývalou prvostupňovou učitelkou s dlouholetou praxí, a to i v první třídě. „Celá schůzka trvala hodinu a půl, řešili jsme různé výukové metody, způsoby hodnocení, konkrétní záležitosti, které proběhly na třídních schůzkách. Rozhodně bych se chtěl ohradit proti tomu, že věci na škole neřešíme a že jsou zametány pod koberec. Konkrétní věty, které pan Čapek v textu používá, jsou vytrženy z kontextu a celá schůzka probíhala ve zcela jiném duchu,“ podotýká ředitel. Bližší detaily však kvůli zachování anonymity žáka nesdělil.
Podle Čapka však sezení nebylo efektivní. „Jak to dopadlo? Bohužel tak, jak je v české škole zvykem – všechno se zahrávalo do autu a mlžilo. Učitelka si nebyla svých výroků vědoma. Zástupkyně ředitele pak osočila maminku, že ‚vede válku proti učitelce svého dítěte‘ a ředitel pak, mimořádně hloupě, ukončil debatu zmínkou o starším synovi maminky, kterého si prý pamatuje a on si pamatuje pouze jména raubířů,“ tvrdí.
Učitel Čapek připomíná, že podobné chování může vytvořit u dítěte demotivaci. „Výsledek setkání byl pak kosmetický – místo červené bude učitelka škrtat zelenou. Co se pak stalo po tomto rozhovoru?“ ptá se v příspěvku jízlivě. Dítě maminky prý schytalo od té doby další trojky a čtyřky. Proti zmíněné zášti se však škola taktéž ohrazuje.
O podobném sporu CNN Prima NEWS informovala i v minulosti. Opět šlo o článek školního psychologa a učitele Roberta Čapka, který se týkal konfliktu mezi učitelkou školy na Jičínsku a rodiči žačky druhé třídy. Čapek ve svém textu tvrdil, že pedagožka dítě neoprávněně obvinila z podvodu při domácím úkolu. Spor nakonec došel tak daleko, že se jím zabývala Česká školní inspekce a dokonce i znalec písma.