Předčítání zajímavého příběhu může děti motivovat k vlastnímu čtení...
Čtení je (nejen) pro děti velmi důležité. Pravidelná četba podle odborníků pomáhá v celé řadě oblastí. Mimo jiné rozvíjí jazyk, slovní zásobu, představivost, smysl pro humor, učí samostatnému myšlení, trénuje paměť, zlepšuje psaný projev, gramatiku, nabízí alternativu trávení volného času a také možnost úniku od životních nezdarů.
Předčítání na prvním místě
Zásadním impulzem je především předčítání, které může být důležitější, než aby děti samy četly – i když už to (trochu) umí. Budete-li dětem číst a trávit s nimi alespoň chvíli každý den nad knihou, můžete docílit toho, že dříve nebo později samy budou knihy vyhledávat. U příběhu si můžete povídat a ve čtení se i střídat. Trik je ve vtažení do nějakého příběhu, u něhož děti budou netrpělivě očekávat, jak dopadne. A možná to pak budou chtít zjistit samy. „Trénujte čtení každý den. V první a druhé třídě by dítě mělo číst 10 až 15 minut denně nahlas, od třetí třídy aspoň občas nahlas. Se starším dítětem si čtěte potichu vedle sebe,“ uvedla už dříve dětská psycholožka Lenka Malátová.
Začít už od mala
Velmi intenzivně je podle odborníků vhodné motivovat děti zhruba v období právě od třetí do páté třídy, kdy obecně čtou rády. Lenka Malátová je nicméně přesvědčena, že je vhodné děti seznamovat s knihami už od batolecího věku, například formou rituálu čtení před spaním. „Motivace dítěte ke čtení je důležitá jak ze strany rodičů, tak i učitelů, zároveň je však nutné zohledňovat individuální potřeby a možnosti každého dítěte,“ uvedla lékařka s tím, že během nácviku čtení s dítětem byste se měli vyvarovat nadměrnému tlaku. „Ten může totiž přispívat k budování nesprávného čtecího návyku, a to i na celý život,“ upozornila Malátová.
Výběr nechte na dítěti, ale pomozte mu
Proč některé děti nechtějí číst? Příčinou může být nuda a to, že nemají možnost číst, co chtějí. Lenka Malátová proto ještě radí nachat výběr knihy nebo časopisu na dítěti, ale zároveň byste mu v tom měli pomoci. „Obsah by měl být přiměřený úrovni vývoje psychiky dítěte,“ uvedla psycholožka.
Nikdy nepoužívejte čtení jako trest
Zároveň se snažte nepoužívat čtení jako trest za nevhodné chování dítěte. Negativní postoj ke čtení by se naopak mohl ještě víc prohloubit. Nazakazujte ani elektronická média, ale vymezte čas jejich používání.
>> Jak se (za)bavit doma? Kromě knih zkuste i hry na podporu slovní zásoby:
-iks-, s využitím klubknihomolu.cz/142218/pruzkum-cteni-pomaha-pouze-kazdy-druhy-rodic-nebo-prarodic-motivuje-deti-ke-cteni