Školy nejspíš budou moct vytvářet pro ukrajinské uprchlíky oddělené třídy, pokud pro ně nebudou mít místa v běžných, počítá s tím novela přijatá ve středu vládou. O jejím schválení informoval na Twitteru ministr školství Petr Gazdík (STAN). Norma má podle něho připravit české školy na školní rok 2022/2023 v souvislosti s přílivem uprchlíků z Ruskem napadané Ukrajiny a maximálně usnadnit jejich integraci do českých škol. Návrh nyní posoudí Sněmovna a Senát.
O děti v ukrajinských třídách se podle návrhu i v dalším školním roce budou moct starat pedagogové nesplňující podmínku znalosti češtiny. Výuka by ale měla být podle českých vzdělávacích programů. Novela má také ministerstvu umožnit v příštím roce pro uprchlíky opět mimořádně upravit termíny a podmínky pro přijímání do škol a ukončování vzdělávání. Platit by měla do konce srpna 2023.
Výuka odpoledne nebo v náhradních prostorech. Jak Gazdík plánuje řešit přeplněné školy?
Ministr školství Petr Gazdík (STAN) připustil, že zejména v Praze a okolí může v září kvůli uprchlické krizi nastat problém s nedostatečnými kapacitami základních škol. Řešením podle jeho slov může být odpolední vyučování, tedy práce učitelů na směny. V úvahu připadá i výuka v náhradních prostorech. Podle odborníků je to ale nereálné. Chybějí učitelé a značná komplikace by to byla i pro rodiče a samotné žáky.
Původní zákon s opatřeními pro ukrajinské uprchlíky, který vláda vytvořila v březnu, počítal s platností do konce března 2023. Výjimkou bylo opatření umožňující práci ve školství ukrajinským pedagogům bez znalosti češtiny, které mělo platit do konce letošního srpna. Náklady na integraci uprchlíků do škol od září do prosince odhadovalo ministerstvo v březnu na 5,9 miliardy korun.
Zákon by měl nově upřesnit, že uprchlíci musí začít plnit povinnou školní docházku v Česku nejpozději do 90 dnů ode dne poskytnutí dočasné ochrany. Dosavadní předpisy takovou lhůtu nestanovily. Ředitelé škol by měli Ukrajince přijímat přednostně do běžných tříd s českými dětmi.
Pokud by pro běžence nebylo místo, mohla by pro ně škola zřídit i samostatnou třídu. Ministerstvo upozornilo, že tvorba segregovaných tříd zvýší nároky na zajištění výuky personálem i prostory. Ředitel by i proto měl povinnost přeřazovat Ukrajince do běžné třídy, jakmile by to bylo možné.
Vláda právě schválila tzv. Lex Ukrajina 2 pro oblast školství. Ten má připravit české školy na nový školní rok 2022/2023 v souvislosti s přílivem uprchlíků z Ruskem napadané Ukrajiny a maximálně usnadnit jejich integraci do českých škol. Návrh posoudí @snemovna a @SenatCZ.
— Petr Gazdík (@petrgazdik) June 8, 2022
Ukrajinská učitelka nebo asistenti
V ukrajinských třídách bude moct dál působit pedagog, který nesplňuje podmínku znalosti českého jazyka. V běžných českých třídách by pak mohli Ukrajincům pomáhat asistenti pedagoga se znalostí ukrajinštiny. Tito asistenti by však měli umět česky natolik, aby se ve škole dokázali domluvit. Ředitel by to měl ověřit rozhovorem.
Návrh nepočítá s tím, že by školy měly na zřízení funkce ukrajinského asistenta nárok. Pro financování těchto asistentů by chtělo ministerstvo vytvořit normativ, předpokladem je ale podle úřadu přidání peněz na školství v novele zákona o státním rozpočtu na rok 2022.
Zákon by měl také určit, že v případě absence po dobu 20 dnů bez omluvení může být Ukrajinec ze školy vyloučen. Měl by pak ještě 15 dnů na zareagování na výzvu. Podle školského zákona činí lhůta do výzvy normálně 60 dnů. Zvláštní ustanovení pro uprchlíky zdůvodnilo ministerstvo tím, že se často stěhují, aniž by to škole oznámili, a blokují tak místa jiným uchazečům.
Dočasnou ochranu v Česku získalo podle úřadu zatím asi 150 tisíc ukrajinských dětí ve věku tří až 18 let. Tříletí tvoří kolem 5,7 procenta z nich, děti do šesti let 7,1 procenta, do 15 let 24,4 procenta a do 18 let 7,3 procenta, uvedl resort. V současnosti se podle něj nedá předvídat, kolik dalších uprchlíků do ČR přijde, je ale pravděpodobné, že budou nadále přibývat. V některých regionech, zejména v Praze a jejím okolí, Plzni a Brně, kde je běženců hodně, bude proto podle ministerstva proces jejich integrace do škol postupný.