Stál u zrodu největšího herního studia v Česku. Nyní Španěl chystá adventuru o Bajajovi
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Český veterán herního průmyslu Ondřej Španěl se vrací s novým projektem.
Hra Bajaja kombinuje adventuru s prvky sandboxu.
Vizuál hry má připomínat dřevěné hračky.
Bajaja čerpá z klasické české pohádky od Boženy Němcové.
Hráči se dočkají nástrojů pro tvorbu vlastních modifikací.
Muž, který stál u zrodu největšího tuzemského herního studia Bohemia Interactive, se vrací s vlastní novou hrou. Ondřej Španěl se jako hlavní programátor podílel na úspěšných českých titulech Operace Flashpoint, Arma či Arma 2. Po desetileté pauze vydal na začátku října demoverzi své rozpracované adventury Bajaja, která vychází z příběhu spisovatelky Boženy Němcové a nabízí vizuální styl připomínající malované dřevěné hračky.
Rodinná hra Bajaja působí roztomile. Může za to především vizuál, který má připomínat vzhled dřevěných hraček. Adventura má klidnější tempo a hráče čeká řada obyčejných činností: sekání dřeva, práce na poli či pomoc venkovanům. Nechybí ani dobrodružství, včetně soubojů s mečem. V šermování se vývojář Ondřej Španěl inspiroval německou školou šermu.
ČTĚTE TAKÉ: Obrovský úspěch Kingdom Come 2: České studio utržilo téměř tři miliardy
„Snažím se v Bajajovi vytvořit hru, která má hloubku a vkus, je kultivovaná, poklidná a přitom zábavná. Doufám, že to samé pocítí i hráči. Je to hra, kterou jsem chtěl vždy udělat a věnoval jsem jí roky práce a ladění. Vytvořit svět plný dobrodružství a dětského úžasu zabere čas – ale stojí to za to,“ prohlásil Ondřej Španěl.
Čtěte také

Český videoherní veterán se tak po delší době vrací se svým vlastním projektem. Na konci devadesátých let s bratrem Markem Španělem a podnikatelem Slavomírem Pavlíčkem založili herní studio Bohemia Interactive.
Od slavné akce k pohádkové klasice
Na počátku milénia se studio proslavilo taktickou vojenskou střílečkou Operace Flashpoint, pod kterou se Ondřej Španěl podepsal jako hlavní programátor. Později se ještě podílel na tvorbě nástupce slavné hry, střílečky Arma a také jejího druhého dílu.
„Vojenské simulace jsem dělal jen proto, že důmyslnější interakce, než je střílení, jsme v té době udělat nedokázali,“ uvedl Ondřej Španěl pro CNN Prima NEWS. Proto se na hru inspirovanou příběhem prince Bajaji vrhl až nyní.
Na hře pracuje relativně malý tým pod hlavičkou studia Orbis Fabula a největší porci práce na ní odvedli tři programátoři a výtvarník.
Čtěte také

Španěl avizuje, že v Bajajovi budou mít hráči k dispozici nástroje pro tvorbu vlastních modifikací. To jim umožní budovat rozsáhlé světy s vlastním obsahem, do kterých se hráči mohou opakovaně vracet. Na podobném principu staví již zmíněná série Arma, ale také jiné populární hry jako Roblox či Minecraft.
Pohádka o princi Bajajovi se řadí mezi české klasiky, kterou v 19. století sepsala Božena Němcová. Na motivy této povídky vznikl v 70. letech film a o něco dříve i loutková verze Jiřího Trnky.
Příběh zná už z dětství
Vzhledem ke grafickému pojetí hry se nabízí, že loutková pohádka mohla posloužit jako zdroj inspirace. To však Španěl vyvrací. „Výtvarně ani dějově jsme se jí neinspirovali. Film z roku 1971 jsem viděl až nedávno, zdá se mi velmi dobrý, ale naše hra jím nijak inspirovaná není. Podkladem pro scénář pohádky je právě verze sepsaná Boženou Němcovou,“ říká.
Čtěte také

Samotný příběh zná už z dětství, kdy mu rodiče četli příběh o Bajajovi, stejně tak jako řadu dalších podobných děl. „Vždycky jsem hodně četl, dodnes mám velmi rád pohádky, spíše klasické, považuji je v kultuře za mimořádný jev. Rád bych je trochu zpřístupnil i novým způsobem,“ vysvětluje český vývojář.
Videohra vypráví příběh stejnojmenného prince a jeho mluvícího koně. Bajaja je unavený dvorskými intrikami a opouští hrad. Chce se proslavit vlastním způsobem, proto pracuje a vydělává si na živobytí. Když ho osud zavede do cizího království, ocitne se v nebezpečí, a aby neprozradil svůj urozený původ, všem na všechno odpovídá slovem „bajaja“.
Španěl ve své hře kombinuje příběhovou adventuru se sandboxovými prvky, které hráčům nabízejí možnosti tvorby vlastního světa. Aktuálně vydaná demoverze obsahuje hratelnou první kapitolu Bajajova života. Plná verze hry by měla vyjít v předběžném přístupu během prvního čtvrtletí příštího roku na počítačích prostřednictvím platformy Steam.
VIDEO: Hráči z celého světa obsadili středověkou tvrz. Přilákalo je Kingdom Come: Deliverance II